Pyöräliikkeessä käynti oli yhdistynyt näppärästi kauppakierrokseen Jumbossa, joten pyöräliike oli vähän kaukana kotoa. Ensimmäinen pyörälenkki oli siis selvillä: minun piti ajaa pyörä Vantaan Tammistosta kotiin Espooseen. Googlen kartta näytti, että suorinta tietä matkaa kertyisi kolmisenkymmentä kilometriä, mutta ei kai sitä voi suorinta tietä tulla, jos matkan varrella on jotain nähtävääkin.
Ensin piti kuitenkin päästä Tammistoon, ja sinne pääsi metrolla ja bussilla.
En muista, milloin olen viimeksi matkustanut ns. perinteisellä bussilla. Kyllä olikin jännittävää, kun pääsi ihan oikeaan bussiin. 😀 Bussin päätepysäkki oli Kellokoskella, ja muistelin, että siellä oli (ja taitaa olla vieläkin) psykiatrinen sairaala. Olen lukenut sieltä kirjankin, Kellokosken prinsessa, joka kertoo "prinsessa" Anna Lappalaisen elämästä.
Käyn Helsingin keskustassa tosi harvoin - vain silloin, kun minulla on jotain asiaa sinne - ja ihmettelin Kansalaistorille noussutta kummallisen näköistä rakennusta.
Hetken aikaa mietittyäni tajusin, että tuohan taitaa olla keskustakirjasto Oodi. En ollut tajunnut, että Oodi tulisi tuohon. On kyllä mielenkiintoista nähdä, miltä rakennus näyttää sitten, kun se on valmis (eli tämän vuoden joulukuussa).
Kun olin saanut pyörän alleni, oli aika lähteä ajamaan. Olin koeajanut pyörää (kaksikin kertaa) ennen ostopäätöstä, mutta silti satulan kovuus hieman yllätti. Olen ajellut viime vuosina lähes yksinomaan äitini pyörällä, jossa on todella pehmeä ja leveä satula. Tämän pyörän satula tuntui ensi alkuun niin epämiellyttävältä, että iski epäilys, pystyisinkö ajamaan kotiin asti. Pikkuhiljaa kuitenkin totuin satulaan, kuten myös siihen, että pyörässä ei ollut jalkajarruja. Soittokelloa pyörässä ei kuitenkaan ollut, mitä harmittelin suuresti. Ilmeisesti soittokello oli lisävaruste, joka olisi pitänyt tajuta ostaa erikseen. Kumma kun ei myyjäkään ollut tajunnut kaupata sitä minulle.
Ensimmäiseksi koukkasin Silvolan tekojärvelle, kun kuvittelin, että järveä pääsisi töllistelemään kuka tahansa. Tekojärvi toimii varavesialtaana ja paineen tasaajaana Päijännetunnelista otettavalle vedelle, ja lähes miljoona ihmistä saa juomavetensä sen kautta.
Järvi oli kuitenkin korkean penkereen päällä, joten sitä ei näkynyt ollenkaan. Alueella oli myös videovalvonta, ja sakkoakin alueella liikkumisesta saattoi saada. Järveen ei myöskään saanut mennä pulikoimaan, sillä veden laatu voisi kärsiä siitä, enkä minä ainakaan haluaisi juoda vettä, jossa joku Pertti on uittanut hikisiä koipiaan. Kaiken lisäksi järvessä uiminen on vaarallista, sillä veden imeminen vedenpuhdistamolle aiheuttaa veteen voimakkaita virtauksia.
Jatkoin siis suosiolla matkaani Vantaanjoelle ja Pitkäkoskelle. Olin kuullut puhuttavan paljon Pitkäkoskesta, mutta en ollut koskaan nähnyt sitä itse. Nyt tuli tämäkin aukko yleissivistyksessä paikattua!
Pitkäkosken alue on luonnonsuojelualuetta, ja luonto on rehevää aarnimaista.
Kun lähdin ajamaan sillan pielestä eteenpäin, halusin ottaa sillasta valokuvan. Pysähdyin äkisti, ja takaa tullut pyöräilijä koukkasi ohitseni ja pysähtyi eteeni. Mies katsoi minuun ja kysyi, että "eiks kukaan oo sanonut sulle?". Olin varma, että nyt seuraisi monisanainen luento pyöräilysäännöistä, mutta ei. Mies halusikin tiedottaa minulle vain, että "sellainen reipas sukupuolielämä pitäisi nuorison pois viettelyksistä".
Vastasin vain, että "okei", kun ajattelin, että pääsisin sillä tavalla miehestä nopeiten eroon. Mies sanoikin vain, että "jes", minkä jälkeen hän hyppäsi pyöränsä päälle ja lähti menemään.
Kylläpä pyöräily on jännittävää.
Vantaanjoen lähistöllä on myös Vetokannaksen uimaranta.
Silvolan rautakaivoksia en viitsinyt jäädä sen pidemmäksi aikaa tutkiskelemaan, sillä olen käynyt niillä jo aiemmin.
Vantaalla on ollut asuntomessut kahdesti, vuonna 2015 sekä 1977. Jälkimmäiset asuntomessut järjestettiin Varistossa, ja kun alue osui matkan varrelle (ainakin jos tein pienen mutkan), niin messualuetta piti toki käydä ihmettelemässä.
Variston messutaloilla haluttiin kritisoida 1960-luvulta alkanutta kerrostalobuumia ja lähiöelämää, ja messujen teemaksi nousikin kohtuuhintainen pientaloasuminen.
Esimerkkinä kerrostalobuumista voi mainita kivenheiton päässä messualueesta sijaitsevan Myyrmäen, jonka ensimmäinen kerrostalo nousi vuonna 1969 Vaahtorinteeseen.
Talossa oli saatu juuri julkisivuremontti päätökseen. |
Vuoden 1977 messualueella näytti varsin erilaiselta.
Messujen vetonaulana oli ollut Suomen ensimmäinen ekotalo, jossa oli katolla aurinkopaneeleita sekä pienet ikkunat lämmön säästämiseksi. Nykyään talon katolla ei ole enää aurinkopaneeleja, mutta ikkunat ovat kyllä pienet.
Messualueen teiden nimet toivat muistoja menneestä: Aittarivi, Aitanporras, Aitanavain...
Varistonniityn ulkoilualue. |
Kahvitauko Nesteen terassilla. Tämä kulkuneuvo kulkeekin vähän erilaisella polttoaineella kuin auto! |
Viehättävää asuinaluetta Lammaslammen rannalla. |
Onko tämä jokin merkki? |
Seuraavaksi kurvasin Linnaisiin, vanhalle rautakaivosalueelle. Liikennevalojen nappia painaessani peukaloni osui pyörään ja kuului kilahdus. Katsoin, että mikäs se siinä kilahti, ja kas vain; siinähän olikin soittokello.
Onko tämä ollut tässä koko ajan? |
Helsingin seutu oli 1700- ja 1800-luvuilla tärkeää kaivostoiminta-aluetta, ja Linnaisten kaivos Espoossa oli Vantaan Silvolan jälkeen toiseksi tärkein rautakaivos. 1840-luvulla kaivosyhtiö joutui kuitenkin taloudellisiin vaikeuksiin, ja Linnaisten toiminta keskitettiin Suureen suokaivokseen. Sen malmivarat loppuivat vuonna 1860, ja niin kaivostoiminta alueella lopetettiin. Suuri suokaivos ja muut kaivoskuilut täyttyivät vedellä.
Tiheään metsikköön oli hankala päästä pyörällä, joten en viitsinyt ruveta tutkimaan aluetta sen tarkemmin. Tuskin siellä mitään kovin erikoista olisi ollutkaan?
Kaivoskäynnin paras anti oli oksalla kuikisteleva orava.
Ihmettelimme toisiamme aikamme, mutta sitten orava säntäsi yläoksille säksättämään, ja minä palasin ryteiköstä tielle jatkamaan matkaani.
Matka oli sujunut yllättävän mukavasti, ja kilometrit olivat täyttyneet ihan huomaamatta. Jos satula ei ihan mukavimmasta päästä ollutkaan, niin ainakin pyörällä pääsi kovaa. Ei tarvinnut olla kummoinenkaan alamäki, kun vauhti kiihtyi varsin mukavaksi.
Espoon Niittykummun ilme on muuttunut muutamassa vuodessa täydellisesti. En ole pahemmin Niittykummussa pyörinyt, vaikka Niittykumpu sijaitseekin aika lähellä meitä, joten kuvan vihreä rakennelma - alikulkutunneli - oli minulle ihan uusi tapaus.
Niittykummun alikulkutunneli on luemma saanut inspiraationsa toukasta, josta näkyy tällä puolella tietä toukan "häntä". Tien toisella puolella oleva rakennelma puolestaan jäljittelee kerällä olevaa toukkaa.
Sisätilat ovat saaneet innoituksensa afrikkalaisesta okapista, ja kun päästään maan alta ylös, okapikin on lähtenyt jo seikkailemaan suureen maailmaan, kuten kuvasta näkyy. Taideteoksen takana on taiteilija Lotta Mattila, ja idea on minusta aivan ihana.
Niittykumpuun valmistui viime vuonna myös Espoon viimeisin tornitalo, 24-kerroksinen Niittyhuippu.
Lopuksi kävin tutkiskelemassa purkutuomion saanutta vanhaa kappelia.
Ilmeisesti tuolla vielä järjestetään jonkinlaisia tilaisuuksia, joten rakennus ei ole kokonaan hylätty, mutta ei sillä taida olla enää kovin paljon aikaa jäljellä.
Minulle aukesi pyöräilyn myötä ihan uusi maailma: pyörällä pääsee huomattavasti nopeammin kuin kävellen, ja toisaalta sillä pääsee sellaisiinkin paikkoihin, joihin ei autolla pääse. Kesä on tietysti jo ohi, mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, vielä on hyvin aikaa pyöräillä ennen lumien tuloa.
Ihana postaus Satu! Niin monta tuiki tuttua paikkaa, että ei voi olla totta!! Vähemmästäkin tulee mieleen, että pääkaupunkiseutua on tullut koluttua aika kauan. Pitkäkoski, Silvola, Vetokangas (jossa silloin muuten uitiin ilman virallista uimarantaa), kaivokset ja Lammaslampi. Jessss.
VastaaPoistaKiva kuulla, että tykkäsit, Leena. :-)
PoistaAjatella, että nuo kaikki paikat ovat sinulle tuttuja, enkä minä ollut käynyt niistä yhdessäkään! :-D Vaikka siis minäkin olen asunut pääkaupunkiseudulla jo aika kauan. Mutta toisaalta kiva tietää, että täältä(kään) ei tutkittava hevillä lopu.
Onnea uudesta pyörästä! Minäkin olen kuluttanut uutta kulkupeliäni urakalla. Pyörällä kulkemisessa on tosiaan omat etunsa; pääsee pidemmälle ja nopeammin kuin kävellen ja "hankalampiin" paikkoihin kuin autolla.
VastaaPoistaKiitos, Menninkäinen. Minultahan on kaksi edellistä pyörää varastettu, ja vähän hermostuttaa, kun se pyörä nyt on kuitenkin tuolla ulkona, kun tilaa kerran oli.
PoistaOlen niin tottunut liikkumaan jalkaisin, että olin oikein hämmästynyt siitä, kuinka nopeasti pyörällä pääsi paikasta toiseen.
aika hyvin jaksoit vieraan/uuden satulan päällä istua, usein menee jonkun aikaa totutellessa
VastaaPoistaHih, no kun pakko oli. Oli pakko saada tuoduksi pyörä kotiin.
PoistaPyöräily on meilläkin ollut parina kesänä in-juttu,koska jalan lenkkeily välillä on niin samanlaista.Tänäänkin lähdemme yhdessä koiran kanssa pyörälenkille.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi, Aikku!
PoistaKävelykin on kivaa, mutta on kyllä kiva, kun pyörällä pääsee pidemmälle ja ihan uusiin maisemiin. Mukavia pyöräilyjä sinne!
Nyt alkoi tietysti kiinnostaa, että millainen fillari. Itsehän kuljen laadukkaalla 90-luvun Tunturilla, jossa melkein toimii vaihteet ja jarrut, joten mielelläni kuulen lisää tämän vuosituhannen kulkuneuvoista. -Outi
VastaaPoistaOstin sellaisen 24-vaihteisen hybridipyörän. Paljon muuta en sitten osaa kertoakaan, muuta kuin että hyvin kulkee. :-) Tekniset yksityiskohdat kun eivät kerta kaikkiaan jää mieleeni, kun en niitä oikein ymmärräkään.
PoistaÄidilläkin on sellainen 3-vaihteinen peruspyörä, ja hyvin olen pärjännyt silläkin. Mutta kyllä pyöräily taitaa kumminkin olla vähän nautinnollisempaa näillä vähän pidemmälle kehitellyillä ajopeleillä. Miinus se satula!
Kiva kun kävit täällä meilläpäin vierailemassa. Asuin ennen Espoossa, mutta nyt jo yli 10v Vantaalla melkein Espoon vieressä. Tuttuja paikkoja kaikki.
VastaaPoistaKiitos informaatiosta Niittykummun metroasemasta. Katsonkin sitä ensi kerralla uusin silmin!
Kiva oli pyörähtää sielläpäin. :-)
PoistaNiittykummun asema oli kyllä positiivinen yllätys. Harmi kun jäi ne sisätilat tarkemmin tutkimatta. Mutta eihän asemalle pitkä matka ole, ja voin polkea sinne koska tahansa tutkimaan paikkaa uudestaan!
Onnea uuden pyörän johdosta , ja hienot pyöräilymaisemat sulla onkin ollut matkan varrella. Poikani muuten asuu nykyään Myyrmäessä, joten se on Vantaalla lähes ainoa alue minkä tunnen. Nyt keväällä kun olin Helsingissä minäkin ihmetteliln tuota Keskustakirjastoa, sillä viime visiitillä samassa paikassa ei vielä ollut mitään. Ja hauskan piristävä tuo toukkatunneli:)
VastaaPoistaTäällä käytetään todella paljon sähköpyöriä, jotenkuten tuntuu ettei kukaan enään kulje tavallisella pyörällä täällä...
Kiitos, Jael. Pääkaupunkiseudullakin olisi kauheasti mielenkiintoisia paikkoja, joten ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan.
PoistaMyyrmäki on aika tuttu minullekin, sillä kävin siellä ruokakaupassa silloin, kun asuttiin Leppävaarassa. Silloin ei ollut vielä Sellon kauppakeskusta, vaan oli vain Maxi-market ja Gallerian kauppakeskuksessa K-Supermarket. Myyrmäessä oli sentään Citymarket. :-)
Minä olen vissiin sen verran vanhanaikainen, että vähän vierastan ajatusta sähköpyörästä. Mutta luultavasti se johtuu siitä, etten ole koskaan edes nähnyt sähköpyörää, saati sitten polkenut sellaista. :-D
Toukkatunneli oli ihana ja kivan värikäs!
Prinsessasta on tehty elokuvakin, ja oli harvinaisen hyvä suomalaiseksi. Suosittelen!
VastaaPoistaMillainen pyörä? Täällä on vielä käytössä 70-luvun Tunturi, pitäisi varmaan joskus päivittää... :D
Kiitos elokuvavinkistä! Täytyypä katsoa, mahtaisinko löytää sen jostakin. Kuulostaa kiinnostavalta!
PoistaOstin sellaisen 24-vaihteisen hybridipyörän, vaikka olin ensin ajatellut ostaa enintään 7-vaihteisen pyörän, kun en oikein ymmärtänyt, mitä noin monella vaihteella tekee. Mukanani ollut, paljon pyöräilevä ystäväni kannusti kuitenkin ostamaan pyörän, jossa on riittävästi vaihteita, ja uskon, että ihan hyvät kaupat tuli tehtyä. Kunhan nyt ensin opin käyttämään kaikkia vaihteita. :-D
Paljon kivoja kilometrejä uuden pyörän kanssa. Melkoisen reissun heititkin heti :) Khih, voin niin kuvitella ilmeesi, kun soittokello kilahti :D
VastaaPoistaKiitos, Hilu. <3
PoistaHih, itse asiassa innostuin soittokellosta niin, että sitä piti kokeilla siinä liikennevaloissa odottaessa oikein monta kertaa. Kunnes tajusin, että joku saattoi vähän ihmetellä, että mitä tuo tuossa yksinään soittelee. :-D
Olisi ihanaa pyorilla mutta taalla olosuhteet ei ole oikein suotuisat (=hirvea liikenne ja pyorateiden puute).
VastaaPoistaVoi harmi. :-( Sama juttu oli Intiassa, että ei kannattanut ajatella pyöräilevänsä, ellei halunnut kaupitella henkeään.
PoistaIhana orava ! Vaasassa kun asuin niin näin tosi usein oravia, täälä en ole nähnyt koskaan .....yksi suurkaupungin haittapuolista .
VastaaPoistaMinustakin oravat ovat ihania. Tykkään siitä, kun ne ovat sellaisia touhottajia. Vaikka tekeväthän ne tietysti pahaakin... syövät lintujen munia ja poikasia.
PoistaOj ! tota en tiennytkään , linnun poikasia , voi ei ....nyt ne ei olekkaan enää niin suloisia :(
PoistaSellaista se luonto on. :-( En pysty katsomaan luonto-ohjelmiakaan, kun niissä tulee aina joku peto, joka syö jonkun ihanan ja suloisen eläimen.
PoistaOlipas hauskaa olla mukana pyörälenkilläsi, muistan kun hankin pitkän tauon jälkeen fillarin Izmirissä, mikä onni ja vakası oli päästä pyöräilemään pitkästä aikaa. Mukavia ajoja!
VastaaPoistaKiitos! Minullakin on ollut pyöräilystä niin monta vuotta taukoa, etten muistakaan, ja on ollut ihana päästä taas pyörän selkään.
PoistaOlisi kyllä kätevää, jos tykkäisi pyöräillä. Mutta vihaan sitä. Jotkut lapsuuden traumat ylämäistä. Mutta olen huomannut joskus haaveilevani sähköpyörästä. Jos sillä ajaminen olisi mukavaa, eikä tarvisi pihistä keuhkojaan pihalle.
VastaaPoistaEi tästä olen kovin kauan, kun minäkin inhosin pyöräilyä. Mutta sitten mietin, että ei mun ole mikään pakko vetää tuhatta ja sataa koko ajan, vaan voin välillä pysähtyä vaikka katselemaan maisemia. Ja ylämäetkin voi taluttaa, jos siltä tuntuu. :-)
PoistaHei Satu kiitos taas kivasta postauksesta! Minäkin ostin pyörän viime kesänä enkä lainkaan ymmärtänyt niitä yli 20 vaihdetta mutta kun toisen panee vaikka viitoseen ja sitten vain toisesta vaihtaa 1-2-3 niin pelittää hyvin. Yks kysymys: mitä mieltä olet Holi-juhlista? Minusta kamalaa sotkua. Tarja
VastaaPoistaKiitos sinulle kommentistasi! Jotenkin tuolla lailla minäkin olen ymmärtänyt vaihteiden käytön, mutta se käytännön toteutus on vielä vähän hakusessa. :-D Olen polkenut koko ajan se toinen vaihde kakkosella ja vaihtanut vaihteita vain toisesta, mutta enköhän minäkin pikkuhiljaa opi.
PoistaInhoan holia sydämeni pohjasta! Taidan olla tässä asiassa vähän tosikko, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, mitä hauskaa on sotkea itseään ja muita väreillä - varsinkin kun sotkut joutuu kumminkin pesemään pois.
Mielenkiintoisia kohteita olet jälleen löytänyt pääkaupunkiseudulta, suurin osa minulle tuntemattomia.
VastaaPoistaMulla on fillari seissyt tuolla autotallissa käyttämättömänä todella pitkään. Tuli ostettua sellainen raskas ja huonosti rullaava malli ja meinaan tukehtua ketutukseen, kun mies pääsee paljon vähemmällä polkemisella kovempaa. Siinäpä tekosyyni pyöräilyn välttelemiseen :)
Mukavaa viikkoa!
Voin hyvin kuvitella ketutuksesi. Minultakin jäisi pyöräilyt varmasti pyöräilemättä, jos pyörä olisi raskas polkea. Vaikka pyöräily ei mitään välineurheilua olekaan, niin kyllä mieluinen pyörä innostaa ajamaan toisella tapaa kuin vähemmän miellyttävä.
PoistaMukavaa viikkoa sinullekin!
Juuri katsoin yhden dokumentin netflixistä missä valokuvaajat ympäri maailman touhottavat eri ilmiöiden perässä ja tuo Holi oli niin kamalaa katsottavaa että luin samalla kurjaa että kohta menisi pois🤣 Tarja
VastaaPoistaSamoilla linjoilla siis ollaan. :-D Minä en halunnut Intiassa lähteä holina edes ulos, vaan piileskelin mieluummin koko päivän neljän seinän sisällä, etten vain joutunut osallistumaan juhlintaan millään lailla.
PoistaOlen muuten kirjoittanutkin yhdestä holista täällä.
Hitto soikoon,siis kirjaa
VastaaPoista:-)
Poista