Jos mies sanoo tekevänsä jotain, hän kyllä tekee sen. On ihan turha muistutella asiasta puolen vuoden välein.

maanantai 11. joulukuuta 2023

Bon Om Touk

Sortteerasin Kambodzan-kuvia ja totesin, että kyllä se on perkele saatava jokunen Kambodza-postaus aikaiseksi. Oli kumminkin sen verran kiva ja onnistunut matka ja mukava maa, että haluan reissun blogiini muistiin – muutenkin kuin vain Angkor Watin osalta.

Lentoyhteydet Hyderabadista Kaakkois-Aasiaan ovat surkeat siinä mielessä, että kaikki lennot ovat yölentoja. Huomasimme nimittäin ukkelin kanssa Intiaan tullessamme, että olemme liian vanhoja valvomaan koko yön, joten päätimme lentää Kambodzaan Singaporen kautta ja viettää yhden yön Singaporessa.

Mies ja mystinen ruskea pussi.

Intialaisia on mielenkiintoista tirkistellä lentokoneessa, kun heillä on joskus hieman omalaatuisia tapoja. Kuvassa näkyvällä herralla oli mukanaan ruskea paperipussi, jossa arvelin olevan omaa evästä. Pussista paljastuikin jonkinlainen grillattu voileipä, joka maistui herralle sen jälkeen, kun hän oli todennut lentokoneruoan kelvottomaksi.

Katselin Singapore Airlinesin lentoemäntien työasuja, että siinä ei ole varmaankaan mikään maailman mukavin työasu.

Tokihan tuommoiset tyköistuvat puvut ovat ilo (miesmatkustajan) silmälle, mutta kyykistely tuommoisissa kondomiasuissa tuskin on mitään kovin mukavaa. Kengätkin ovat työkengiksi ihan karmeat!

Yövyimme Singaporessa Conrad Centennialissa, jossa olisi viihtynyt kyllä pidempäänkin kuin yhden yön. Aulassa oli jättimäinen joulukuusi, joka näytti kauempaa katsottuna kivalta.

Lähempi tarkastelu paljasti kuitenkin, että kuusi oli koottu kyseenalaisista aineksista.

Nalleparat.

Huoneestamme näkyi mm. kuuluisa Singapore Flyer, joka on maailman kolmanneksi suurin maailmanpyörä.
Kerkesimme juuri ja juuri Executive Loungeen gin toniceille, ennen kuin cocktail-tarjoilu loppui.

Tässä iässä muutama huonosti nukuttu yö näkyy heti silmien alta. 🙈

Illalliselle menimme hotellin buffetiin, vaikka minulla oli sellainen olo, että nyt liikuttiin riskirajoilla. Minulle oli tullut nimittäin gin tonicin jälkeen jotenkin huono olo (sellainen kuin tulee ennen ruokamyrkytystä/vatsatautia), eikä ruoka maistunut yhtään. Jännäsinkin, kummasta päästä alkaisi tulemaan tavaraa, ja selviäisinkö lainkaan seuraavan aamun lennolle.

Pistäydyin kuitenkin buffetin tandooripisteellä, kun ukkeli oli suositellut sitä (en viitsinyt sanoa huonosta olostani hänelle mitään).

Siellä se meikäläisen naanleipä kypsyy aidossa tandooriuunissa.

Jälkiruokaan mennessä huono oloni oli kuitenkin yllättäen haihtunut, ja makea maistui taas entiseen malliin. 😆

Syömisen jälkeen piti vielä käväistä katsomassa Marina Bay Sands -hotellia iltavalaistuksessa.

Vuonna 2019 kävimme Marina Bay Sandsin näköalatasanteellakin, ja siitä voi lukea täältä.

Seuraavana aamuna oli edessä vielä muutaman tunnin lento Singaporesta Kambodzan Phnom Penhiin, ja pian olimme perillä Kambodzan-kodissamme eli Hyatt Regency -hotellissa, jossa vietimme kaiken kaikkiaan yli viikon (kävimme välillä Siem Riepissä ja Angkor Watissa).

Saimme kuulla, että seuraavana päivänä alkaisi kolmen päivän mittainen vesifestivaali, Bon Om Touk, joka muuttaisi kaupungin elämän ihan täydellisesti. Kadut suljettaisiin suurelta osin ja liikkuminen vaikeutuisi, kun takseilla ja muilla kulkuneuvoilla pääsisi vain rajattuihin paikkoihin. Toisaalta pääsisimme näkemään kaupungin juhlatunnelmassa, ja tiedossa olisi paljon vesifestivaaliin liittyvää erityisohjelmaa, mm. kolmipäiväiset soutukilpailut Tonle Sap- joella ja ilotulitukset(!). Festivaali järjestettiin koronan jälkeen ensimmäistä kertaa, ja olin ihan täpinöissäni: miten voi käydä tämmöinen mäihä, että osumme ihan sattumalta Kambodzaan juuri Bon Om Toukin aikaan?

Hotelli miellytti kovasti, sillä se oli jotenkin kodinomainen.

Näkymä hotellin uudesta osasta hotellin aulaan.

Hotellin sisäänkäynti ja vastaanotto on ns. vanhassa osassa, joka on kaunis, 1900-luvun alussa rakennettu ranskalaistyylinen villa. Hotellin uusi osa on rakennettu villan jatkeeksi.

Näkymä huoneemme ikkunasta.

Tuosta uima-altaasta tuli lempipaikkani (kuntosalin ohella 😆), ja minulle muodostuikin hotellissa uusi aamurutiini. Heti herättyäni seitsemän jälkeen menin uimaan pariksikymmeneksi minuutiksi, ja sen jälkeen menin hetkeksi naisten kylpylätilojen kuumaan porealtaaseen.

Rata on auki!

Poreallas, jossa sain olla aina ihan yksinäni. Mitä luksusta. 🤭

Kävimme uima-altaalla useasti muutenkin, sillä allas oli jotenkin tosi viihtyisä, eikä siellä ollut koskaan tungosta (usein saimme olla ukkelin kanssa kaksistaan).

Altaalle sai tilata kaljaakin (toki muutakin 😆), mikä on aina iso plussa.

Tuo Cambodia Premium Draft -olut tarjoiltiin muuten jäiden kanssa, enkä ollut koskaan ennen juonut olutta jäiden kanssa. Tykkäsin!

Koska viivyimme hotellissa niin pitkään, henkilökunta tuli aika tutuksi, ja välillä talo tarjosi esimerkiksi jäätelöt altaalle.

Hotellin kuntosali oli hotellisaliksi varsin hyvä, ja kävinkin salilla useana päivänä.

Käsipainotkin olivat kulmikkaita eivätkä pyöreitä. Ilahdutti kovasti. 😆

Hotellin aamiainen oli todella hyvä, ja palvelu pelasi.

Pari aamiaislautastani:

Ensimmäisenä iltana päädyimme drinkeille hotellin kattoterassille, josta oli hienot näkymät kaupunkiin ja joelle.

Saimme kuulla, että samainen kattoterassi olisi yksi parhaista paikoista katsella vesifestivaalin ilotulituksia, joten varasimme seuraavaksi illaksi pöydän kattoterassilta.

Vesifestivaali alkoi seuraavana päivänä, ja paikasta toiseen liikuskelu muuten kuin kävellen osoittautui tosiaan hieman haasteelliseksi. Suuri osa kaduista oli suljettu, ja poliisit olivat tiesuluilla vahtimassa, että tiesulkujen läpi ei ajaltaisi.

Tuktuk- ja remarque-kuskit löysivät kuitenkin oikopolut. 😅

Tuosta remarquesta vielä sen verran, että remarque ei ole samanlainen kuin perinteinen tuktuk (tai auto/autoriksa, kuten kyseisiä kulkuneuvoja täällä Intiassa kutsutaan), vaan remarque on mopedi, jonka perässä on kärry matkustajille.

Remarque.

Remarquet ja tuktukit pääsivät ajamaan tiesulkujen läpi, kun kuski selitti olevansa menossa hotellille. Myös hotellimme oli toimittanut huoneeseemme kirjeen, jossa annettiin neuvoja mahdollisia poliisin tiedusteluja varten. Minä en viitsinyt lukea koko lappua, kun olin varma siitä, että kukaan ei kumminkaan kyselisi meiltä mitään (eikä kysellytkään). Paljon melua tyhjästä. 😆

Vesifestivaalin turvajärjestelyt olivat tapissaan erityisesti siksi, että vuonna 2010 Bon Om Toukin aikana kuoli yli 350 ihmistä, kun ihmiset tallautuivat kuoliaaksi väenpaljouksessa yhdellä Phnom Penhin sillalla.

Väki kokoontuu Bon Om Toukin aikana erityisesti Tonle Sap -joen rantaan, sillä päätapahtumat järjestetään joella.

Jo festivaalia edeltävänä iltana Kuninkaallisen palatsin edessä olevassa puistossa oli runsaasti porukkaa.

Joenranta oli hotellistamme lyhyen kävelymatkan päässä, ja kävelin festivaalin ensimmäisenä päivänä joelle tietämättä yhtään, mitä odottaa. Väkimäärä ja ihmisten innostus yllättivät totaalisesti, ja olin entistä iloisempi, että olimme osuneet Phnom Penhiin juuri Bon Om Toukin aikaan.

Tässä video ensitunnelmista, kun kävelen hotellikadultamme rantaan.

Sisowath Quay -rantakatu oli suljettu (muilta kuin ilmeisesti erikoisluvalla liikkuneilta ajoneuvoilta), ja jalankulkijat olivat ottaneet kadun haltuunsa.

Vesifestivaalilla on todella pitkä historia, sillä Bon Om Toukia juhlittiin jo 1100-luvulla Khmerien valtakunnan hallitsija Jayavarman VII:n aikoihin. (Kyseinen tyyppi oli sama, joka rakennutti Angkor Watin). Soutukilpailutkin kuuluivat ohjelmaan jo silloin.

Bon Om Toukilla juhlistetaan toisaalta sadekauden loppumista ja toisaalta viljely- ja kalastuskauden alkua. Bon Om Toukia juhlitaan aina buddhalaisten Kadeuk-kuukauden täydenkuun aikaan (siksi juhlapäivätkin vaihtelevat vuosittain), sillä täydenkuun uskotaan tuovan runsaan sadon.

Ihmiset olivat kokoontuneet joen rantaan katselemaan soutukilpailuja.

Tuo jokeen viettävä rinne oli hieman pelottava, mutta tokihan minunkin oli päästävä istumaan tuonne muiden joukkoon. Pientä lisähaastetta puuhaan toi minihameeni, sillä rinteelle päästäkseen oli kiivettävä korkeahkon kivireunuksen yli, ja pelkäsin, että alushousuni vilkkuvat koipia nostellessani. Jos joku näki vilauksen meikäläisen alkkareista, niin sori siitä. 😆

Tässä vielä jokirannan ja soutukilpailun tunnelmia videolla:

Katujen varsilla oli myynnissä uskomaton valikoima kaikenlaista syötävää, eikä minulla ollut hajuakaan, mitä suuri osa syötävistä mahtoi olla.

Kananmunat sentään tunnistin, ja niitä oli myynnissä paljon.

VIP-katsojille oli rakennettu hieman toisenlaiset katsomot kuin meille jokirannassa istuskeleville.

Turvallisuudesta oli pidetty huolta niin, että vähän kylmäsi.

En uskaltanut ottaa lähempää kuvaa noista kauttaaltaan mustiin peitetyistä BHQ-osaston (Personal Bodyguard Headquarters) miehistä, sillä arvelin, että saattaisin joutua hankaluuksiin, joten näppäsin kuvan vain kauempaa. Tyypit näyttivät minusta tosi ahdistavilta, kun kasvojen eteenkin oli vedetty musta naamio. Ei tehnyt mieli mennä pyytämään yhteiskuvaa herrojen kanssa. 😆

Ambulanssit toimintavalmiudessa.

Tv-toimittaja on kiivennyt reippaana poikana rekan katolle.

Rantakadun toisessa päässä oli jono erikoisia veneitä, joiden toiseen laitaan oli tehty valoilla ja väreillä koristeltu "seinä".

Nämä bratib-veneet olivat minusta jotenkin tosi sympaattisia, ja näimme niitä myöhemmin illalla joella valaistuina lukuisia.

Seuraavana päivänä otin Sisowath Quaylla kävellessäni videon, sillä ihmisiä on minusta niin hauska katsella.

Illalla oli sitten vuorossa pari drinkkiä ja illallinen siellä hotellin kattoterassilla, josta ilotulitukset näkyivätkin mainiosti. Nämä ilotulitukset eivät olleet lainkaan niin pahoja kuin diwalin ilotulitukset, sillä ne kestivät vain hetken, ja ne ammuttiin yhdestä paikasta.

Videokin vielä:

Nyt on taas onnistunut valokuva: leukaan heijastuu jokin outo valoilmiö, tuuli on heittänyt tukan pään päälle keoksi, ja päästä lentää raketti.
Minulle oli käynyt semmoinen moka, että olin unohtanut oikean kamerani Intiaan, joten oli tyytyminen kännykän kameraan. Joella näkyvät bratib-veneet eivät siis näytä kuvissa ollenkaan niin upeilta kuin ne luonnossa näyttivät.

Lyhyt (ja huono) video vielä niistäkin:

Seurasimme ukkelin kanssa nuorta tyttöä, joka yritti otattaa poikaystävällään(?) täydellistä kuvaa itsestään.

Homma ei tuntunut millään onnistuvan, sillä yksikään kuva ei miellyttänyt tyttöä. Lopulta tyttö rupesi mukiloimaan poikaa, kun tämä oli sellainen tunari. 🤭

Mukiloimisen jälkeen siirryttiin ottamaan "onnellinen pariskunta" -kuvia.

Bon Om Touk jatkui samoilla linjoilla – soutukilpailuja, vilskettä jokirannassa, paljon ruokaa, ilotulituksia, bratib-veneitä – kolme päivää ja iltaa. Oli kyllä hieno ja ainutlaatuinen kokemus.

😘

1. No aika mäihä tosiaan! Vaikuttaa mielenkiintoiselta juhlalta.

Mä onnistuin jotenkin katsomaan vielä tosta rakettipää-kuvasta, että sun mekossa olis Kekkosen päitä... Joo, en tiedä miksi... :,D

1. Oli tosiaan mielenkiintoinen juhla, mutta vähän jäi harmittamaan, kun en tiedä, kuka voitti soutukilpailun. 😅

Haha, Kekkosen päät olisivat sopineet teemaan erinomaisesti. 🤣

2. Waude! Olipa ihana aamun aloitus tämä sun postaus!! Ja nälkäkin tuli moneen kertaan (taas) kun ruokakuvat on niin kiinnostavia. 😂
    Aivan ihana matka varmasti, upea hotelli ja uima-altaat ja kaikki! Wooh! 😍
    Thilda
    (Kommentin julkaisussa taas jotain ongelmaa, niin mennään sit tällai.)

1. Olipas kiva kuulla, että tykkäsit postauksesta. 🤗 Ruokakuvia olisi lisääkin, mutten uskalla luvata, että laitan niitä jossain vaiheessa. 🤭 Katsotaan...

Ukkelin serkku ja yksi kaveri kommentoivat ennen matkaamme, että mitä te jonnekin Kambodzaan lähdette, kommunistimaahan. Eihän siellä mitään ole. Jännä miten hyvin sellaiset ihmiset, jotka eivät ole koskaan käyneet Kambodzassa, tuntevat kyseisen maan. 🤣 Totuushan oli ihan toinen, niin kuin aavistinkin, ja oli tosiaankin onnistunut loma.

😘

3. Ihana Satu, kyllä oli taas mukava viikon aloitus!

Ei voi muuta kuin ihailla, tuota sinun rohkeuttasi mennä mukaan paikallisiin rientoihin. Mielettömän mielenkiintoinen reissu teillä on ollut.

Kiitos, että jaksat ilahduttaa meitä postauksillasi!
    Hyvää joulunodotusta!
    Lea

1. Voi miten kiva palaute, Lea. Kiitos tästä! ❤️

Kambdza yllätti todellakin myönteisesti, ja lähtisin sinne koska tahansa uudestaan. Ja tuo vesifestivaali oli ihan mahtava sattuma!

Ihanaa joulunodotusta sinullekin! Minulle joulu ei ole tuntunut koskaan yhtä kaukaiselta asialta, vaikka juuri eilen äidin kanssa jutellessani tajusin, että jouluaattoon on tasan kaksi viikkoa. 🤭

4. KIITOS taas niin kivasta jutusta! Olispa itselläkin varaa matkustella ja joku jonka kanssa reissata. Juttusi ja kuvasi/videosi ovat niin mieluisia ja mielenkiintoisia. Pelottavan näköiset noi turvamiehet tosiaan. Ja kuvatektisi omasta valokuvastasi nauratti, sulla on niin osuva huumorintaju 😀. Hieno reissu teillä ollut, kiva kun jaoit sen meidän lukijoiden kanssa. -Mia

1. Kiitos itsellesi taas niin kivasta ja kannustavasta kommentistasi! 😍 Mukavahan se on kirjoitella, kun tietää, että joku jaksaa lukea. 😊

Mulle kaikenlaiset turvatoimet on vähän kaksipiippuinen juttu. Mitä enemmän näkyy turvatoimia, sitä enemmän alkaa pelottaa. 😅 Johtuu varmaan siitä, että runsaat turvatoimet antavat olettaa, että jotain saattaa tapahtua.

Voi olla, että luvassa on vielä ainakin pari muuta Kambodza-postausta, jos saan aikaiseksi. En uskalla kuitenkaan enää luvata mitään. Kivaa viikon jatkoa! 🤗

5. Vau,upea matka ja hienot kuvat ja reportaasi siitä.En ole vähään aikaan päässyt kommentoimaan tänne enkä muuallekaan kun oli tämä olkapää onnettomuus,mutta yhdellå sormella onneksi onnistuu kirjoittajaminen,kunhan sitä ei tee liian kauan.Aasian maat ovat aina kiinnostaneet,enkä ole sielläpäin koskaan ollut,ja etenkin se ruokapuoli on suosikkejani.Onneksi et saanutkaan ruokamyrkytystä buffetista,ja pääsit hyvin lennolle.Kiitos taas mielenkiintoisesta matkasta

1. Luinkin juuri olkapääonnettomuudestasi blogistasi, ja harmitti suunnattomasti puolestasi. Toivottavasti saat olkapääsi pian ennalleen. ❤️ Yritä nyt ottaa ihan rauhallisesti, jotta olkapääsi parantuisi mahdollisimman nopeasti. 🤗

MInäkin tykkään aasialaisesta ruoasta, vaikka kambodzalainen ruoka oli vähän mautonta – ainakin intialaiseen ruokaan verrattuna. Piti turvautua chilisoosseihin aina kun sellaista oli tarjolla. 🤭

Ruokamyrkytykset ovat hirveitä, ja ne katkaisevat kyllä matkan aika tehokkaasti. Mullahan tyssäsi yksi lentomatkakin (Bangaloresta Helsinkiin) kerran Frankfurtiin, kun sairastuin matkalla. Ei ollut mikään kiva kokemus, ja toivottavasti ei tarvitse kokea sitä toiste!

Parantavia ajatuksia sinulle sekä minulta että nalleilta! 😘😘

6. Kivaa matkailla kanssasi taas kerran!
    Hiukka erilaisia nuo sinun aamiaisesi kuin mita taalla on totuttu syomaan. Mutta voisi kylla maistua. Mitaan makeaa mina en pysty aamulla syomaan.

1. Miten kiva, että olet mukana matkailemassa. 😊

Kaakkois-Aasian aamiaiset ovat myös hyvin erilaisia kuin täkäläiset intialaiset aamiaiset. Täällähän aamiainen perustuu hyvin pitkälti riisiin ja linsseihin – ja niiden eri olomuotoihin. Mulle riisi ja linssi ovat heti aamusta tosi raskaita, ja niistä tulee jotenkin tunkkainen olo, mutta tuommoiset nuudelit ja esim. jokin lihavarras menee kyllä heti aamusta. 🤭

Mä tykkään päättää hotelliaamiaisen aina johonkin pieneen makeaan, joka on tyypillisesti French toast tai vohveli vaahterasiirapilla. Kumpaakin sai hotellistamme, ja kummankin sai mukavasti tuoreutettua, kun käytti ne leivänpaahtimessa.

On kyllä jännä, miten erilaisia aamiaisia eri puolilla maailmaa syödään! Mulla on täällä anoppilassa vielä yksi avaamaton Weetabix-paketti, mutta anoppi käski minun viedä paketin mukanani Suomeen, koska Weetabixit ovat kuulemma niin mauttomia, että edes autonkuljettajan koira ei suostu syömään niitä. 😂

7. Kivoja muistoja meilläkin tuolta, tekis mieli lähteä heti sinne täältä sateesta ja tuulesta.

1. En ihmettele! Phnom Penh ja koko Kambodza (siis siltä osalta, mitä kerkesimme maata nähdä) olivat minustakin tosi kivoja. Ja toki lämmin ilma on aina plussaa. Mietin, että pitäisi elvyttää uimisharrastus Suomessakin, mutta on vähän toista uida tuommoisessa hotellin altaassa, kun heti aamulla on yli 25 astetta lämmintä, kuin raahautua talven pimeydessä ja pakkasessa jonnekin uimahalliin... 😅

8. Olipa taas kiva postaus ja kuvia ja videoita. Kambodza on minulle suht tuntematon paikka, mutta näinhän sitä tutustuu paikkoihin, joihin ei ikinä itse kuitenkaan mene. Miten mielenkiintoinen juhla taas ja siitä kuvia, jotka kertovat paljon.
    Nyt olen Lapissa ja täällä on lunta ihan tarpeeksi ja muutama päivä sitten alkanut kaamos. Ehkä tässä paljuillaan kuitenkin, kun lomalle tulee enemmän porukkaa. Paljun lämmittäminen kestää kun on pakkasta.
    Mukavia päiviä sinne!

1. Mukava kuulla, että tykkäsit. Minulla oli sama, että ei ollut juuri mitään ennakkotietoa Kambodzasta, mutta toisaalta hyvä niin. Eipähän ollut mitään ennakkoluulojakaan!

Palju ja pakkanen kuulostaa yhdistelmänä mukavan eksoottiselta. 🤭 Minä en ole koskaan ollut oikein mikään vedessä lilluja enkä ole tykännyt uimisestakaan hirveästi, mutta näköjään sitä innostusta löytyy minultakin, kun on puitteet kohdallaan. 😅

Leppoisia pakkaspäiviä sinulle!

9. Ulrika50v.blogspot.com12.12.2023 klo 7.33

Jokeen vievä rinne on tosi jyrkkä , mutt jos ois liukunu alas niin törmäis edellä oleviin ihmisiin , siinä mielessä on ihan hyvä istua siinä 😅
    Turvamiehet tosi pelottavan näkösiä 😰
    Hienosti noi linnut tuli samaan kuvaan soutuveneiden kanssa !
    ❤️🩷🧡

1. Samaa mäkin ajattelin, että jos lähden vierimään rinnettä alas, niin edessä on ihmisiä, ja todennäköisesti pysähdyn jossain vaiheessa. Tiedä sitten, miten pahasti ne alkkarit olisivat siinä vaiheessa vilkkuneet. 🤣

Turvamiehet oli todellakin pelottavia! Pelotti ottaa tuotakin kuvaa, kun pelkäsin, että saan ukot kimppuuni. 😅

Noita lintuja oli rannassa isoina parvina, kun joku syötti niitä, ja jostain syystä kaikki lähtivät samaan aikaan lentoon. Kerrankin oli sormi kameran liipaisimella oikeaan aikaan. 😁

10. Olipas kiva päästä kurkistamaan mukanasi Kambodzhaan. Angkor Wat kyllä polttelee meikäläistä. Aion yrittää ponnistaa sinne joskus tulevaisuudessa. Kivat juhlat osuivat matkallenne.

Tällä hetkellä kateutta herättää ulkouima-allas ja auringonvalo. Kaipaan molempia ihan älyttömästi. Olen eilen liikkunut ensimmäistä kertaa yli kahteen viikkoon ilman keppejä ulkona. Nyt on harkinnassa, että aloittaisin avantokauden. Ei se nyt etelän ulkoaltaalle vertailussa pärjää yhtään, mutta onhan sentään tyhjää parempaa :D :D :D

1. Toivottavasti Angkor Wat -matkasi toteutuu pian! Minä ainakin uskon vakaasti, että niin tulee tapahtumaan. 😊

Suomen syksyn ja talven pimeys on unohtunut täällä todella tehokkaasti, ja on vaikea kuvitella, miltä tuntuu palata sinne pimeyteen ja kylmyyteen näinkin pitkän poissaolon jälkeen. Luulen, että tulee olemaan pienoinen shokki.

Minä en ole ikinä edes harkinnut avantouintia, koska en voi sietää kylmää vettä, mutta ihailen kovasti ihmisiä, jotka sitä harrastavat! Ihanaa kuulla, että olet päässyt jo kulkemaan ilman keppejä. Eipä aikaakaan, kun olet siellä avannossakin. 😊

11. Kaikenlaista ihmeellisyyttä maailmalla. Hyvä, että näytät kuvia, muutoin en tule ikinä näkemään. Tuo punainen laivanmuotoinen hotelli on ihan uskomaton ilmestys! Meillä ei täällä päin ole mitään tuollaista. On vain se vaaleanpunainen ;D

1. Hih, se vaaleanpunainen hotelli on tosiaan hieman toisenlainen ilmestys kuin tuo Marina Bay Sands. 🤭 Meillä oli muuten siellä vaaleanpunaisessa hotellissa luokkakokous joskus vuonna mummo ja ankka. 😅

12. Ihania matkakuvia! Olen samaa mieltä lentoemäntien vaatetuksesta, eihän tuossa asussa voi tehdä töitä noin ahtaissa tiloissa.

Teidän hotelli näytti kivalta, nauttisin kyllä kovasti tuollaisessa paikassa olosta. Tyhjät porealtaat ja kuntosalitkin houkuttelisi kovasti :) Ja olipas mahtavaa, että reissunne aikana siellä oli Bon Om Touk. Juhlissa oli näköjään paljon kivaa nähtävää.

Joskus täydellisen valokuvan ottaminen on vaan vaikeaa. Tytön täytynee nyt todeta, ettei poikaystävä ole ammattilainen, ja se taas tarkoittaa että tulevaisuudessa matkalle täytyy palkata oma valokuvaaja :D

Oikein ihanaa viikonjatkoa sinulle <3

1. Voisin kuvitella, että lentoemännillä olisi mukavammat oltavat, jos olisi vähän tilavampi vaate ja miellyttävämmät kengät. En nyt tarkoita mitään neljän hengen telttaa kuitenkaan, koska semmoinen voisi olla vaaraksikin ahtaissa tiloissa, mutta edes vähän liikkuvampaa asua.

Me ollaan vasta ihan viime aikoina opittu ukkelin kanssa nauttimaan hotelleista. Ennen piti mennä koko ajan tukka putkella, mutta nykyään melkein parasta on vain jokin altaalla chillailu. Eli suomeksi sanottuna: ollaan tultu vanhoiksi. 🤣

Olen itsekin todennut, että täydellisen valokuvan ottaminen voi olla tosi haastavaa. Mistä ihmeestä niitä ryppyjäkin ilmestyy aina valokuvaan, kun ei niitä muuten ole. 🤭 Kyllä se on tosiaan valokuvaajaa vaihdettava, jos ei yksi miellytä. 😅

Kiitos sitä samaa sinulle! Minä istun tällä hetkellä lentokentällä, ja kohta olen Suomessa. En oikein tiedä, mitä mieltä siitä pitäisi olla. 😅 Varmaan parasta on, kun ei ole mitään mieltä – se kun tapahtuu kaikesta huolimatta!

13. Wauuuuuuu... what a party!! Thaimaaseen olemme osuneet waterpartyjen aikaan - mutta minimalistista tuohon verrattuna!! Ihanat veneet!!
    lentoemäntien asuista tuli mieleen "meidän virkapuvut" - kuoseissa ja väreissä jotain samaa.... toivottavasti ovat edes tretsiä, jotta joustaa/venyy jokasuuntaan... muutenhan saumat pimahtaisi heti.
    Marina Bay Sandsin terassilla on Singapore slingit nautittu, mutta muutoin majapaikkamme ovat kaikkea muuta kuin hotelleita - jos vain mahdollista.
    Juuri viikonloppuna ystäviemme kanssa pohdimme lomamatkojen majoituksia - he sanoivat tulleensa vanhaksi, kun hotellista ei tingitä - sen on oltava HYVÄ!!! Klups... me taas mietittiin, että ollaan elinkaarellamme jo siinä päässä - että kaari laskeutuu alkupisteeseen. Yhteiset seikkailumme alkoivat 80-luvun alussa telttaillen ja erilaisissa vaelluskämpissä. Yksi ikimuistoisin on Pärnän kämppä jossain erämaaLapissa... tiedetty oikein ittekään missä oltiin. Lasten kanssa matkaillen se oli asuntoautoilu ja heidän varttuessa hotelleitakin, mutta nekin vaatimattomia... Kaksin matkustaessa jotenkin oudosti vierastamme hotelleja - Marokon reisulla, kun oli PAKKO olla pari yötä hotellissa - niin en kuvan kuvaa ottanut.... ei ollut kotoisa olo. Mistä tuokin johtuu... kevään seikkailut siis leirintäelueilla...

1. Ooh, enpä tiennytkään, että noita vesifestivaaleja järjestetään muuallakin. Kiva kun kerroit! Minustakin nuo veneet oli niin upeita ja jotenkin sympaattisia.

Hih, totta että lentoemäntien asuissa ja meidän virkapuvuissa on jotain samaa. Virkapuku saa usein katseita osakseen (olet ehkä huomannut), ja menomatkalla (muistaakseni Frankfurtin lentokentällä) yksi nainen tuli oikein ihastelemaan ja kehumaan asuani. On se kyllä paras: värikäs ja niin mukava päällä!

Ymmärrän hyvin, että hotellit eivät viehätä kaikkia. Ovathan ne jotenkin kliinisiä. Minäkin olisin ehkä kokeilunhaluisempi majoitusten suhteen (tyyliin voisin kokeilla esim. jotain puumajaa 😅), mutta ukkeli kuuluu juuri noihin, joiden mielestä majoituksesta eikä tingitä, ja mieluiten vielä pelataan varman päälle ja otetaan hotelli tutusta hotelliketjusta, jonka laadusta voi olla suht varma. En minäkään tykkää yllätyksistä (tyyliin sammakko kylpyhuoneessa, kuten kerran yhdessä Goan hotellissa), vaan arvostan mukavuutta. Mitenköhän esim. sieltä puumajasta lähtisi yöllä vessaan? 🤭