Thilda kirjoitteli taannoin, millainen hänen mielestään on hyvä hotelli ja mitä hotellissa saisi mieluusti olla, ja se innosti minuakin pohtimaan aihetta. Olen jo aiemmin kirjoitellut siitä, mitä hotellihuoneessa pitäisi olla (täällä), ja päivitän niitäkin ajatuksia tässä samalla. Kuvamateriaalina käytän hotelleja, joissa asuimme tällä matkalla, joka muuten tuli päätökseensä, sillä olemme kotiutuneet taas Hyderabadiin. Anoppila rulettaa. 😊
Yövyimme matkalla kolmessa hotellissa: neljä yötä Ho Chi Minh Cityn Vinpearl Landmark 81:ssa, seitsemän yötä Danangin Hyatt Regencyssä ja viisi yötä Anantara Siam Bangkokissa. Ho Ci Minh Cityn hotelli oli tuttu vuodelta 2023, ja koska varsinkin ukkeli oli ihastunut hotelliin, yövyimme siellä toistamiseen.
![]() |
Landmark 81 on korkein hotelli, jossa olen yöpynyt. |
![]() |
Tällä kertaa huoneemme oli kerroksessa 61. |
Hotellin aula ja vastaanotto ovat minusta vähän kuin hotellin käyntikortti. Vastaanotto- ja aulatilojen tulisi olla minusta silmää miellyttäviä, ilmavia ja valoisia. Kävimme pällistelemässä Bangkokissa Anantaran lähellä sijaitsevaa Grand Hyatt -hotellia, ja jo heti aulassa tuli sellainen tunne, että onneksi emme majoittuneet kyseiseen hotelliin, kuten olimme suunnitelleet. Ilmassa leijui nimittäin viemärimäinen tuoksu, ja aula oli pimeä ja luotaantyöntävä.
Landmarkin vastaanotto on kerroksessa 48, mikä tekee jo itsessään hotellin vastaanotosta aika ainutlaatuisen.
![]() |
Landmarkin vastaanotto. |
![]() |
Aulassa on paljon tyhjää tilaa, mikä nostaa kukat kivasti esille. |
Oli toisaalta hieman rasittavaa asua noin ylhäällä, sillä jos halusi vain pistäytyä nopeasti jossakin, piti ajaa kahdella hissillä: ensin yhdellä hissillä vastaanottokerrokseen, ja sitten sieltä toisella hissillä pohjakerrokseen. Landmarkin kerrokset 1–47 ovat asuinkäytössä.
Anantaran aula Bangkokissa oli yksi kauneimmista hotellin auloista, jonka olen nähnyt.
Kukka-asetelmat olivat taidokkaita, taide upeaa, ja aulassa oli poikkeuksellisen miellyttävä ilmapiiri. Kun astui sisään Bangkokin kostean kuumuuden jälkeen ja vastaan tulvahti Anantaran ihana viileys ja kauneus, tuntui kuin olisi astunut taivaaseen. 😅
![]() |
Ensinäkymä Anantaran ovelta. |
Sisäänkirjautuminen hotelliin saisi sujua mahdollisimman vaivattomasti ja jonottamatta jo ihan siitäkin syystä, että takana saattaa olla pitkäkin matka. On ärsyttävää, jos huonetta joutuu odottelemaan, vaikka ymmärrän kyllä, että jos ilmestyy hotellille aamupäivästä, kun sisäänkirjautuminen alkaa tyypillisesti vasta kolmesta eteenpäin, huone ei ole välttämättä vielä siihen aikaan valmis.
Sisäänkirjautumisen yhteydessä tarjottavat tervetulodrinkit ovat kiva yksityiskohta, mutta harvoinpa niistä ehtii sen enempää nautiskelemaan, kun on jo kiire huoneeseen.
![]() |
Landmarkin tervetulojuoma. |
Aamiainen on minusta todella tärkeä osa hotellikokemusta, vaikken pystykään enää syömään samanlaisia määriä kuin joskus aiemminkin – enkä haluakaan enää mättää itseäni heti aamusta tainnoksiin. Aamiaisaika saisi mielestäni olla mahdollisimman pitkä, vaikka usein aamiaiselle tuleekin mentyä aika samoihin aikoihin, joskus puoli yhdeksän, yhdeksän maissa.
![]() |
Anantaran aamiaistilaa. Ei ollut mikään suosikkini aamiaispaikoista. |
Aamiaistila saisi olla mahdollisimman rauhallinen ja miellyttävä, mikä toteutuu kyllä aika harvassa paikassa, varsinkin jos menee aamiaiselle ruuhkaisimpaan aikaan.
En juo kotioloissa koskaan mehuja, mutta jostain syystä hotellissa mehu nousee aina keskeiseksi osaksi aamiaistani, eikä mikään latista fiilistä niin kuin purkista kaadettu ylimakea litku. Sen sijaan tuorepuristetut mehut ja erilaiset sekoitukset saavat minulta pisteet. Kahvin suhteen minulla ei ole vaatimuksia, sillä olen niin tottunut omaan pressopannukahviini, että mikään muu kahvi ei tyydytä makuhermoja kuitenkaan, joten on ihan sama, mitä juon.
![]() |
Hauska yksityiskohta Danangin aamiaisen kahvipisteellä. |
Ajattelin aiemmin, että hyvä hotelliaamiainen on mahdollisimman runsas ja monipuolinen, mutta nykyään ajattelen, että niukempi ja laadukkaampi aamiainen on parempi kuin valtavat laarit keskinkertaista syötävää. Päädyn muutenkin syömään kaikkialla aika samantyylisiä juttuja, ja vaikka aina välillä kokeilen aamiaisella esimerkiksi nuudeleita, paistettua riisiä, sushia tai jotain keittoa, tykkään kuitenkin rakentaa aamiaiseni leivän, jogurtin, kananmunan ja hedelmien ympärille.
![]() |
Yhtenä aamuna saimme Landmarkin aamiaisella ihanan kulmapöydän. |
Hotellin yleiset tilat saisivat olla viihtyisät, toimivat ja tietysti siistit, eikä silmiä miellyttävistä yksityiskohdista ole ainakaan haittaa. Tykkään tuoksuista, mutta niissä on se vaara, että ne ovat liian voimakkaita tai "vääränlaisia" omaan nenään. Kaakkois-Aasiassa tykätään aika voimakkaista tuoksuista hotellien yleisissä tiloissa, ja tuoksut olivat monta kertaa minulle siinä rajalla, että siedänkö vai en.
![]() |
Anantaran kakkoskerrosta. |
Tykkään kokolattiamatoista siitä syystä, että ne vaimentavat ääniä niin tehokkaasti. On rasittavaa, jos yläkerrassa kopistellaan korkokengissä tai siirrellään huonekaluja keskellä yötä. Kokolattiamatot ovat toki ongelmallisia puhtaanapidon kannalta, ja rumat tahrat hotellihuoneen matossa ovat kyllä aika ilkeä näky.
Kuntosali on itselleni tärkeä osa hotellikokemusta, sillä treenaaminen ei keskeydy lomallakaan. Hotellien kuntosalien suurin heikkous omasta näkövinkkelistäni on se, että laitteet ja välineet on valittu tavallisesti aerobista treeniä silmällä pitäen, eikä voimaharjoitteluun ole useinkaan panostettu. Käsipainot loppuvat kahteenkymmeneen kiloon, levytankoa ja -painoja ei ole juuri koskaan, ja voimaharjoittelulaitteitakin on tarjolla yleensä hyvin rajallinen määrä. Ymmärrän, että raskaita painoja vältellään hotellien saleilla ehkä turvallisuussyistä, mutta silti ärsyttää. Juoksumattoja on sen sijaan usein pitkä rivi.
Vaikka hienot näköalat salilta ovat kiva juttu, itselleni ne ovat kuitenkin sivuseikka, koska pääasia salilla on kuitenkin treenaaminen.
![]() |
Landmarkin kuntosali on kerroksessa 64, mutta välinevalikoima voimaharjoittelua ajatellen oli näistä hotelleista huonoin. Smith-laite on toki jo ihan hyvä apu. |
![]() |
Hyattin valikoima oli jo pikkuisen parempi, mutta muuten sali jätti toivomisen varaa. |
Hyattista tuli mieleeni, että koska olen niin kova hikoilemaan, hyvä ilmastointi salilla on ihan ehdoton. En voi sietää sitä, jos hiki alkaa lentää sillä samalla hetkellä, kun astuu salin ovesta sisään. Hyattin salilla oli.
Hotellin salilla pitää olla myös tarjolla pyyhkeitä sekä kylmää vettä – mieluiten pulloissa, koska pahvimukin kanssa kulkeminen salilla tuntuu vähintäänkin idioottimaiselta. Nykyään hotellit(kin) yrittävät vähentää muovijätteen määrää, joten saleilla käytetään enenevässä määrin pahvimukeja.
![]() |
Hyattin tarjontaa. |
Jos Landmarkin ja Hyattin salit olivat keskinkertaiset, Anantaran sali olikin sitten ihan omaa luokkaansa. Ja tietenkin minä olin vatsapöpöni takia niin heikossa hapessa, etten pystynyt treenaamaan täysipainoisesti. 😭
![]() |
Anantaran salin vastaanotto. Vastaanottoa vastapäätä oli squash-halli! |
Enpä ole ennen saanut salille mennessäni sellaista vastaanottoa kuin Anantarassa: vastassa oli kaksi työntekijää, jotka tervehtivät sydämellisesti hymyillen ja kumartaen, ja toinen ojensi minulle treenipyyhkeen – tarjottimella. 😆
Ensimmäinen asia, joka osui silmiini, oli kyykkyräkki ja levytanko. Jeesus sentään.
Olen nähnyt levytangon aiemmin vain kahdella hotellin salilla – Hyderabadin Park Hyattissa ja Panama Cityn Sortis-hotellissa – ja Anantarasta tuli nyt kolmas sali.
![]() |
Raskaampia käsipainojakin löytyi. |
![]() |
Saatavilla oli jopa proteiinijauheita ja -patukoita sekä kuulokkeita lainaan. |
Varsinaisen kuntosalitilan lisäksi salin yhteydessä oli myös ns. kardiohuone, jossa järjestetään erilaisia ohjattuja tunteja. Pukutilatkin olivat upeat, siistit ja viihtyisät poreammeineen, mutta itse en yleensä tarvitse hotellien saleilla pukutiloja, joten ne jäivät kokeilematta.
Uima-allas on mieluinen lisä hotellissa, ja vielä kivempi on, jos allas on riittävän kokoinen uimiseen. Toki kuumissa maissa, kuten Thaimaassa, altaassa on kiva ihan vain vilvoitellakin – jos vesi ei ole liian viileää.
![]() |
Landmarkin altaalta oli hienot näköalat, mutta allasalue itsessään oli aika ankea, ja vesi oli liian viileää. |
![]() |
Anantaran allasalue oli kiva, vaikka se olikin korkeiden hotelli- ja asuinrakennusten keskellä. |
En tullut ottaneeksi kuvaa Danangin Hyattin pääallasalueesta, joten kävin pöllimässä kuvan Tripadvisorista.
Ranta- ja allasalue näyttävät aurinkoisena ja tyynenä päivänä aika erilaisilta kuin tuulessa ja myrskyssä. 😆 Hyattissa oli pari muutakin uima-allasta, ja tykkäsin fitness clubin vain aikuisille tarkoitetusta altaasta, koska siellä oli aina rauhallista, ja se soveltui hyvin uimiseen.
![]() |
Fitness clubin allas. |
En ole itse lainkaan rantaihmisiä, mutta onhan se toki kiva, jos hotelli on lähellä merta. En käy meressä uimassa enkä tykkää hiekasta iholla tai vaatteissa tai meren aikaansaamasta nihkeydestä iholla.
![]() |
Tämmöinen aurinkotuoli nurmikolla (tai altaalla) -ratkaisu on enemmän minun mieleeni. |
Kylpylä on itselleni mieluinen lisä hotellissa, vaikka hoidot ovat usein niin kalliita, että niitä tulee käytettyä harvakseltaan ja silloinkin pitkin hampain. Siksi tykkään, jos hotellissa on myös ns. omatoimikylpylä, jossa on saunoja ja altaita ja jossa voi käydä ilman hoitojakin.
![]() |
Hyattin hoitolakylpylän kaunis vastaanotto. |
![]() |
Anantaran hoitolan vastaanottotilaa. |
Otimme ukkelin kanssa Anantarassa hieronnat (ukkeli otti stressinpoistohieronnan ja minä perinteisen thaihieronnan), ja koska halusimme hierontamme samaan aikaan, saimme yhteishuoneen.
![]() |
Hierontahuone kahdelle. |
![]() |
Hieronnat alkoivat jalkakylvyllä. |
Hieronta oli miellyttävä elämys puitteiden puolesta mutta itse hieronta jätti toivomisen varaa eikä ollut hintansa väärti (107 euroa/90 minuuttia). Olisin toki voinut antaa palautetta hierojalle hieronnan aikana ja pyytää häntä hieromaan voimakkaammin, mutta hieroja osasi niin huonosti englantia (ja minä ymmärsin vielä huonommin, mitä hän puhui), etten jaksanut alkaa säätää kesken kaiken.
Hieronnan jälkeen tarjottiin juomista ja pientä naposteltavaa, mutta emme juuri ehtineet nauttia niistä, kun hierojat rupesivat kauppaamaan tuotteitaan. Myynnissä olisi ollut muun muassa lämpötyynyjä, magnesiumia ja lihaksia rentouttavaa balsamia. Koin tuote-esittelyn ja pakko-ostattamisen siinä kesken loppurentoutumisen hyvin ärsyttävänä, ja siitäkin syystä hieronnasta jäi hieman paskan maku suuhun.
Silmäni osuivat erittäin omituiseen näkyyn:
Kävi ilmi, että hotellissa oli myös Vivid-niminen "drip bar" eli vapaasti suomennettuna tippabaari.
Tippabaari tarjoaa asiakkailleen heidän toiveidensa mukaan räätälöityjä suonensisäisiä IV-cocktaileja, joilla voidaan esimerkiksi parantaa vastustuskykyä, edistää suorituskykyä urheilussa ja hidastaa ikääntymistä. Tämä oli kyllä omituisin juttu, jonka olen vähään aikaan kuullut.
Hotelli saisi olla sijainniltaan sellaisella paikalla, että kävelyetäisyydellä on useampia ravintoloita (lomaresortit ovat asia erikseen), ja hotelli saisi olla kooltaan korkeintaan keskiluokkaa. Inhoan ylisuuria hotellikomplekseja ja jättimäisiä resortteja, joissa joutuu käyttämään buggyja päästäkseen paikasta toiseen.
![]() |
Hyattissa. |
Lopuksi vielä hotellihuoneeseen ja siihen, mitkä asiat ovat mielestäni tärkeitä itse huoneessa.
Lueskellessani alussa mainitsemani vanhan postauksen listaa huomasin, että jotkin asiat ovat menettäneet vuosien saatossa merkitystään. Pidin aiemmin tärkeänä, että huoneesta on mahdollisimman miellyttävä ja avoin näköala, mutta olen todennut, että on loppujen lopuksi aika sama, mitä huoneesta näkyy, kun ei niitä näkymiä tule kuitenkaan tuijoteltua.
![]() |
Hyattissa meillä oli sviitti merinäköalalla. |
![]() |
Näköalat huoneestamme Ho Chi Minh Cityssä. |
Myös kahvinkeittomahdollisuus oli minulle aiemmin hyvin tärkeä, mutta nyt keittelen kahvia huoneessa aika harvoin. En tykkää kapselikahvinkeittimistä enkä niiden kanssa säätämisestä, kun ensin pitää selvittää, miten mikäkin keitin toimii.
![]() |
Landmarkin huoneen kahvi- ja teeasema. |
![]() |
Hyattin Illyn Francis Francis -kapselikeitin oli itselleni tähän mennessä näkemistäni mieluisin. |
Monet aiemmassa postauksessa mainitsemistani jutuista – kuten wifi, hiustenkuivaaja ja riittävä määrä pistorasioita – ovat nykyään jo ennemminkin sääntö kuin poikkeus hotellihuoneissa.
Bideesuihku sen sijaan uupuu edelleenkin monesta hotellihuoneesta, vaikka se olisi omasta mielestäni ihan ehdoton juttu. Toinen vastaava asia on riittävät säilytystilat ja riittävä määrä henkareita, enkä ole vielä koskaan ollut sellaisessa hotellihuoneessa, jossa olisi ollut riittävä määrä henkareita. Tosin voi olla kyse siitäkin, että minulla on liikaa ripusteltavaa... 🙈
![]() |
Hyattissa oli oikein erillinen vaatehuone, ja tilaa oli kerrankin riittävästi (henkareita sen sijaan ei 😆). |
Olisi kiva, jos huone olisi mahdollisimman tilava ja viihtyisä, mutta usein tilat ovat perushuoneissa aika rajalliset. Sängyt saisivat olla sellaisia, että ne oikein kutsuvat kääriytymään valkoisiin ja rapsakoihin lakanoihin. 😅
![]() |
Hyattin sviitin makuuhuone. |
![]() |
Landmarkin huone. |
![]() |
Sama toisesta suunnasta. |
![]() |
Anantaran huone. |
![]() |
Anantarasta tämäkin. |
Tykkäisin siitä, että hotellihuoneessa on sohva, divaani tai jokin vastaava, jolla voisi löhöillä, sillä en ole lainkaan nojatuolissa istuskelevaa tyyppiä, mutta tämä toive toteutuu äärimmäisen harvoin. Tavallisesti huoneessa on nojatuoli tai kaksi. En tykkää siitä, että sänky on huoneessa ainoa paikka, jossa voi olla vähän rennommin.
Kylpyhuone saisi olla myös mahdollisimman tilava ja valoisa ja siellä saisi olla kaksi pesuallasta. Ukkeli kun on sellainen läträäjä, että altaan reunoilla voisi surffata hänen jäljiltään. 😆
![]() |
Hyattin ihana ja valoisa kylppäri. Vessoja oli Hyattissa muuten kaksi, mikä osoittautui varsinkin Danangin viimeisinä päivinä huomionarvoiseksi seikaksi. 😆 |
![]() |
Anantaran kylpyhuone oli minusta yllättävän vaatimaton, jopa vähän ankea. |
Käytän itse aika vähän mitään kylpyhuonetarvikkeita (lähinnä vain vanupuikkoja ja meikinpoistolappuja), mutta ukkeli tykkää käyttää kaikenlaista, joten tarvikevalikoima on hyvä olla mahdollisimman monipuolinen.
Toinen asia, josta hotelli ei saa tinkiä, on juomavesi. Vesipulloja on hyvä olla huoneessa riittävä määrä, jottei niiden perään tarvitse olla koko ajan soittelemassa.
![]() |
Anantarassa oli vettä riittävästi (kylpyhuoneessakin vielä kaksi pulloa). |
Olen sitä mieltä, että hotellihuone pitää siivota joka päivä. Vihaan sitä, että vedotaan ympäristöön tai muuhun vastaavaan ja ilmoitetaan asiakkaalle, että huone siivotaan vain tarvittaessa. Minusta huoneen hintaan kuuluu siivous päivittäin, mutta pyyhkeet ja petivaatteet voidaan vaihtaa tarpeen mukaan. Tosin pyyhkeiden kuivattelu on hotellihuoneessa usein niin hankalaa, että kosteat pyyhkeet alkavat tuntua aika pian vastenmielisiltä käyttää. Mistä tulikin mieleeni, että sekä huoneessa että kylpyhuoneessa tulisi olla koukkuja, joihin ripustella asioita!
Minulle aivan ehdoton asia hotellihuoneessa on myös silitysrauta ja -lauta, sillä inhoan ryppyisiä vaatteita sydämeni pohjasta. TV:tä en sen sijaan katso koskaan (sen enempää hotellissa kuin kotonakaan), joten telkkari on minun hotellihuoneessani turha kapistus. Toinen turha asia, josta en suuremmin piittaa, on turndown-palvelu, sillä en tykkää siitä, että hotellin henkilökunta ravaa huoneessa jatkuvasti.
Turndown-palvelu tarkoittaa siis sitä, että asiakkaan huone valmistellaan yötä varten sillä aikaa, kun asiakas on itse jossain muualla, esimerkiksi syömässä.
Anantaran turndown-palveluun kuuluivat seuraavat toimenpiteet: Sängyltä poistettiin koristetyynyt, ja ne laitettiin kaappiin piiloon. Peittojen reunat käännettiin ylös, ja reunojen päälle aseteltiin kukkanen. Sängyn viereen lattialle tuotiin kummallekin puolelle pyyhe, jonka viereen aseteltiin tossut. Yöpöydille tuotiin vesipullot sekä juomalasit. Kylpyhuone siivottiin pääpiirteittäin, ja sinne sytytetiin pieni yövalo. Lisäksi jääpala-astia täytettiin jääpaloilla, ja huoneeseen tuotiin jokin pieni makea syötävä.
Tärkeintä hotellihuoneessa on minusta kuitenkin se, että kaikki toimii moitteettomasti ja vaivattomasti: ilmastointi on tehokas, ja sitä on helppo säätää; viemärit vetävät hyvin eivätkä haise millekään, eikä valokatkaisimien kanssa tarvitse säätää, vaan ne ovat helposti löydettävissä. Tykkään myös ripeästä huonepalvelusta: jos jotain puuttuu tai jos on tarvetta jollekin (esimerkiksi lisätyynylle tai toiselle peitolle), se tuodaan huoneeseen nopeasti.
Monessa hotellissa on club-huoneita, jotka maksavat vähän enemmän mutta joihin kuuluu monenlaisia lisäpalveluja, kuten iltacocktailit syötävineen, lounge-tilat ja erillinen vastaanotto. Landmarkissa club-asiakkaiden vastaanotto oli kerroksessa 71, ja myös lounge oli samassa kerroksessa.
![]() |
Mukava kulmapöytä loungessa. |
![]() |
Anantaran lounge. |
![]() |
Hyattin lounge. |
Iltacocktailien yhteydessä tarjottavat ruoat vaihtelevat tosi paljon, minkä saattoi todeta jo ihan näitä kolmea hotellia vertaamallakin. Landmarkin loungessa oli aivan loistavat eväät, ja tarjolla oli myös lämpimiä ruokia ja jopa erityinen ruokakärry, josta saattoi tilata pho-keittoa. Kaikki seuraavat kuvat ovat Landmarkista.
Ruokia oli tarjolla niin monipuolisesti (kello 17–20), että näiden lisäksi ei tarvinnut enää välttämättä illallista ollenkaan. Lisäksi näköalat Ho Chi Minh Cityyn olivat huikeat.
Lounget eroavat myös alkoholitarjoilujen osalta. Joissakin loungeissa on itsepalveluperiaate, eli asiakas saa kaataa juomia omantuntonsa mukaan, ja joissakin loungeissa juomat tilataan henkilökunnalta. Itsepalveluperiaatteella toimivissa loungeissa juomat eivät ole tavallisesti yhtä laadukkaita kuin niissä loungeissa, joissa henkilökunta hoitelee kaatamisen. Aina nimittäin löytyy löppäsuita (kuten meikäläinen 🙈), joille lasillinen viiniä tarkoittaa lasillista viiniä. 😆
Loppuun vielä muutama spesiaali yllätys tältä matkalta.
![]() |
Usein hotellihuoneessa odottaa jokin tervehdys asiakkaalle, mutta tämä Hyattin tervehdys oli minusta erityisen kiva. |
Hyattissa oli gin-ravintola, jossa oli ikkunan vieressä kolme loosityyppistä syvännettä.
![]() |
Enpä muista, että olisin koskaan aiemmin saanut nautiskella gintoniciani näin mukavassa asennossa! |
Bangkokin Anantara oli matkamme viimeinen hotelli, sillä lensimme Bangkokista Singaporen kautta takaisin Hyderabadiin. Ukkeli tilasi hotellilta kuljetuksen lentokentälle, ja ällistyksemme oli melkoinen, kun lentokentälle päästyämme meitä oli vastassa Anantaran työntekijä, joka lastasi kuljettajan kanssa matkatavaramme matkatavarakärryyn. Tämän jälkeen nainen kärräsi matkatavaramme lähtöselvitykseen, teki lähtöselvityksen puolestamme ja saatteli meidät niin pitkälle kuin pystyi eli Immigration-alueen rajalle.
Tämmöisen loppuhuipennuksen jälkeen kotimatka ei voinut alkaa muuta kuin iloisissa merkeissä.
Tästä tulikin näköjään sitten taas vähän perusteellisempi selvitys. Yllättyneet parijonoon. 😆
Hauska hotellivertailu. Anantaran aula on koristeltu samanlaisilla hajuvesipulloilla kuin meikäläisen vessa. Siis ne, joissa on isoja kukkia korkeissa. T Saukkis
VastaaPoistaNo jopas. Ovatkohan kopioineet idean sinulta. 😅
PoistaKiitos kommentistasi! 🤗
Huh..olipa siinä asiaa. Sinusta tulisi hyvä vertailija, esim. Google quality rater. (Poikani tekeekin sellaista pientä sivuhommaa, kanadalainen firma täällä Teksasin mailla). Mutta itse en tuollaisiin hianoihin hotelleihin kyllä pystyisi ehkä menemään. Liian kalliita mun kukkarolle.. vai onko niissä siltikin halvempaa kuin joissakin London 5 star hotelleissa. Ehkäpä hyvä diili mennä joskus tuollaiseen. Olen kyllä yöpynyt monenlaisissa. Tosi rähjäisissäkin ja hirrveän pienessä huoneessa miehen ja kahden lapsen kanssa. Ugh! Yksi parhaimpia mitä muistan on ollut Krystal hotelli, Monterrey, Meksiko.
VastaaPoistaToisaalta niistä lähes räjähtäneistä paikoista jää muistoja jotka huvittavat vuosienkin jälkeen. Niin kuin Granadan hotellissa jossa oli community shower. Mies vieläkin muistaa sen kun meni sinne ja näki siellä alastoman miehen tutkimassa itseään peilin edessä. Pitää vielä kysyä jotta kerropa nyt vielä yhden kerran miten se äijä siellä...
Nykyään katson vähän tarkempaan hotellin tiedot mutta usein arvostelut eivät välttämättä pidä paikkaansa ja kuvatkin on otettu niin jotta niihin ei pitäisi luottaa. Tuollaiset laatuhotellit ovat sitten omassa luokassaan. Ehkäpä niissä on omat sviitit ja huoneistot jotka voisivat myös kelvata jopa Melanialle. Hehe.. vaan heillä on tietysti varaa vuokrata oma hotelli yksityiskäyttöön :huokaus:
Kiitos paljon kun jaksat laittaa näitä kivoja juttuja nettiin. Ja kuvat ovat ihan huippua. Pitää lukea ja fiillistellä vielä toisen kerran tää hotellipostaus!
Terkut Lissulta Teksasista!
VastaaPoistaKiitos kommentista ja kivasta palautteesta, Lissu! 🤗 Jännä kuulla, että tuollaista arvosteluja voi tehdä ihan työkseen. Olisi kyllä ihan mukavaa hommaa.
PoistaItse en ole niin laadun perään, mutta ukkeli vaatii hotelleilta tiettyä tasoa, ja siksi hotellimme ovat tavallisesti tällaisia. Usein hotellimme myös kuuluvat tuttuihin hotelliketjuihin, koska silloin voi luottaa aika hyvin siihen, että mitään kovin epämiellyttäviä yllätyksiä ei ole tiedossa. Ja sen kerran kun olemme joskus olleet muissa kuin tutuissa ketjuhotelleissa, olemme olleet lähes poikkeuksetta jostain syystä pettyneitä.
Community shower kuulostaa pelottavalta. 😅 Mutta kommelluksista jää tosiaan usein ne hauskimmat muistot. Minäkin muistan vielä sen, kun vuonna 2004 Goan hotellin kylpyhuoneessamme oli sammakko. Ei ihan kauhean toivottava vieras kylpyhuoneessa minun mielestäni, mutta toki parempi sekin kuin esim. käärme. 🙈
Tuo on täysin totta, että arvosteluihin ei oikein voi luottaa, ja kuviakin voi muokata. Arvosteluissa suurin ongelma on minusta se, että ihmisillä on niin erilaiset kokemustaustat, joihin he vertaavat uusia kokemuksiaan. Joku vähemmän matkustellut ja erilaisia hotelleja nähnyt saattaa pitää jotain hotellia ihan loistopaikkana, kun taas kokeneempi matkalainen saattaa nähdä paikan ihan eri tavoin, koska hänellä on jo niin paljon kokemuksia eri paikoista. Mutta toisaalta: mitä useampi hotellivieras on samaa mieltä jostakin asiasta, sitä luotettavammaksi tieto muuttuu.
Olipa ihana kuulla, että tykkäsit jutusta ja kuvista. Ei mennyt sitten ihan hukkaan tämän vääntäminen. 😘
Kivaa loppuviikkoa!
Onkohan Bankokin Royal.Orchid Sheraton vielä olemassa? Vietettiin siellä joskus viime vuosituhannella 6 yötä. Silloin oli kiva hotelli,ruoka oli tosi hyvää ja hotellin sijainti oli mahtava. Asia joka jäi mieleen,oli hotellin lähellä nollaa hipova ilmastointi.
PoistaHotellista ulos mennessä tuntui kun olisi mennyt huonosti lämmitettyyn saunaan,valtava kosteus ja tukala kuumuus iski vastaan oven avattua..
Ainakin Google Mapsin mukaan näyttäisi vielä olevan. On näköjään edelleen Sheraton-hotelli ja sijaitsee hyvin lähellä jokea.
PoistaIlmastoitujen sisätilojen ja ulkoilman välillä on Bangkokissa tosiaan melkoinen kontrasti. Löylyä kiukaalle vaan. 🤭
Olipa kokonaisvaltainen hotellipostaus! Mulle hotelleissa tärkeää on hinta (juu, olen pihi), aamiainen ja sanoisinko "yleinen sujuvuus". Siis sisäänkirjautuminen, palvelualttius ja ystävällisyys ja että homma toimii ilman huomauttelua.
VastaaPoistaSelkävaivaiselle hyvä sänky on tietty tärkeä, mutta usein sänky on liian pehmeä. Nyt Kanarianreissulla todettiin, että parkkimahdollisuudet myös ehdoton plussa. Siivouksen kanssa ollaankin sitten sun vastakohta; täällä olisi 5 krt viikossa siivous, mutta useampana päivänä pyydettiin vain uudet pyyhkeet ja lisää vessapaperia.
Suomessa harvemmin ollaan oltu hotelleissa koirien vuoksi, mutta koiraperheelle mahtavia majoituksia ovat hotellit, joilla on mökkejä, eli saat oman rauhan myös koiralle, vähän hotellihuonetta paremman varustelun, mutta silti liinavaatteet, siivouksen ja aamiaisen.
Unohdin jo mainitsitko tekstissä (ja osaatko sanoa) mikä on ollut paras hotellikokemuksesi ja missä?
Yleinen sujuvuus on kyllä tosi tärkeä juttu hotelleissa. Tosin se on vähän sellainen juttu, että siihen ei tule edes kiinnittäneeksi huomiota niin kauan kuin kaikki toimii.
PoistaHyvä sänky on ihan hiton keskeinen osa onnistunutta hotellikäyntiä. Omalle kohdalleni on harvemmin sattunut liian pehmeitä sänkyjä, mutta sen kerran kun niin on käynyt, sen on kyllä saanut tuntea selässään. Mieluummin liian kova kuin liian pehmeä! Parkkimahdollisuuskin on tosi hyvä silloin, jos on liikkeellä auton kanssa. Ja vielä parempi on, jos pysäköinti on ilmainen. 🤭
Koiraihmiset varmasti tarkastelevat hotelleja ihan eri silmin kuin ilman lemmikkiä matkustavat. Mökki on epäilemättä koiran kanssa ihan paras valinta.
Nyt kyllä panit tosi pahan. Äkkiseltään mulle ei tule mieleen yhtään hotellikokemusta, joka olisi jäänyt mieleen kaikista parhaana. Monta hyvää muistoa on, mutta ei yhtään täydellistä (siis että kaikki olisi mennyt ihan nappiin).
Yksi parhaimmista muistoista on Phnom Penhin Hyatt Regency Kambodzassa, joka jäi mieleen lähinnä kivan uima-altaan, kuntosalin, aamiaisen ja henkilökunnan ystävällisyyden takia. Siellä sai aamiaisella pressopannukahviakin! Altaalla ja pukeutumistilojen porealtaissa oli erityisen ihanaa se, kun niissä ei ollut juuri koskaan ketään muuta. 🤭 Hotelli oli myös jostain syystä tosi kotoisan oloinen, mikä oli hyvä juttu, koska asuimme hotellissa melkein viikon. Itse asiassa nyt kun mietin, niin voisin lisätä listaani vielä semmoisen kriteerin, että hyvä hotelli on semmoinen, jossa tuntee olevansa melkein kuin kotonaan. Sellaista olen tuntenut harvassa paikassa (lähinnä mieleen tulee Hyderabadin Park Hyatt), enkä osaa edes selittää, mistä kotoisuuden tunne tulee.
Semmoinenkin asia tuli vielä mieleeni, että hotellien vertailu on siitäkin hankalaa, että hotellista saa aika erilaisen kuvan, jos siellä yöpyy vain yhden yön tai esimerkiksi viikon. Viikossa hotellia ja sen toimintaa ehtii näkemään jo aika hyvin, jolloin hotellia pystyy myös arvostelemaan luotettavammin kuin yhden yön paikkoja.
Oli kiva lukea sinunkin hotellitoiveistasi!
No, johan on luksusta. Anantarissa oli peräti saksalaisia HARIBO nallekarkkeja. En tietänytkään, että niitä myydään muualle maailmassa, 1,39€/pussi joka kaupassa. Kaikki lapset tuntevat HARIBOn nallekarkit ja aikusetkin. "Haribo macht Kinder froh uns Erwachsene ebenso." (Haribo tekee lapset iloseksi ja aikuisetkin.)
VastaaPoistaMinä muistelen nähneeni Haribon nallekarkkeja Suomessakin (tai sitten laivalla), mutta saatan olla väärässäkin. Mutta onhan se hienoa, että Haribon karkkeja on saatavilla noinkin kaukana kuin Bangkokissa. Äitikin on aina tykännyt nallekarkeista ja viinikumikarkeista yleensäkin. Äiti tosin kutsuu viinikumeja "vinkuviksi". 🤭
PoistaHaribon nallekarkkeja ja Hariboa enemmänkin on tainnut löytyä kaikista mun tähänastisista asuinmaista useammalta eri mantereelta, ehkä Sudan poislukien (saattoi olla sielläkin Hariboa aikoinaan myynnissä, mutta en muista). Ovat siis laajasti maailmalla tunnettuja. Nykyisessä asuinmaassa Kirgisiassa Hariboa on myynnissä lähes joka ruokakaupassa.
PoistaAsuin aikoinaan muutaman kuukauden ajan kävelymatkan päässä Haribon tehtaanmyymälästä Bonnissa - vähän vaarallisen lähellä suorastaan!
No jopas jotakin! Tosi kiva, että jaoit tiedon kanssamme. ❤️ Minä en ole koskaan tykännyt tämäntyylisistä nameista enkä ole siksi ehkä osannut katsellakaan karkkihyllyjä tästä näkövinkkelistä. Mahtavaa, että Hariboa saa nykyisestä asuinmaastasikin!
PoistaUpeita /mahtavia huoneita !!!
VastaaPoistaOlen sanaton 😮
ainut mitä vielä voin sanoa on: VAU !!!
❤️
PoistaHienoja hotelleja. Hotellinjohtoa aikoinani opeskelleena ja 5 tähden hotelleissa työskennelleenä hotellit edelleen lähellå sydäntä❤️
VastaaPoistaTämä oli sinulle sitten aika läheinen aihe. 😊
PoistaWau! 😍 Kiitos linkityksestä ja maininnasta!! 😘
VastaaPoistaMonessa asiassa olen erittäin samaa mieltä sun kanssa! Tosin televisio on must kun miehen kanssa matkaillaan. Siskon kanssa ei juuri katella telkkua. En osannut päättää, mikä hotelli olis mun mielestä upein, mutta Anantarassa näytti moni kohta olevan aika ylellisen kodikas! Pehmeä ja lämmin tunnelma.
Nykyään minäkin oletan, että hotellissa on sauna sekä mielellään uima-allas ja ihanaa olis jos olis se kylpyläkin. Enkä tajua mikä idea on siinä, että asukkaillekin on erillinen maksu hotellin Spahan, kuten esim Hgin Mariassa…
Lääh, olis aika paljon kommentoitavaa! Naulakot ja henkarit ja kaapit on luonnollisesti must, mutta esim Jätkäsaaren Clarionissa ne oli poissa taikka naurettavan pienet! Kaikenlaista sitä siis onkin 🤪.
Ulkomailla en ole matkaillut aikoihin, mutta oudointa oli Ranskalaisessa pikkukaupungissa, kun hotellin omistajatar herättää meidät kurkkaamalla huoneeseen vihaisesti. Luuli meidän lähteneen maksamatta. Eikä pyydellyt anteeksi! 🤦♀️😄
Mutta jatkossakin kiinnostaa kyllä tämmöset postaukset! Ja tosiaan hotellien kuntosalit ja kaikki. 😊
Eipä mitä! Kiitos sinulle inspiraatiosta! 🤗
PoistaMua oikein harmittaa, kun ei hotellihuoneessa tule koskaan katseltua telkkaria. Olisi kiva nähdä, millaisia kanavia/ohjelmia missäkin maassa on, vaikka kielimuuri tulisikin varmaan aika äkkiä vastaan. Ukkeli avaa telkkarin joskus ja katselee hetken jotain uutisia, mutta siinä se.
Sauna on minustakin ihan ehdoton suomalaisissa hotelleissa. On ihana mennä päivän päätteeksi löylyihin ja mielellään pulahtaa johonkin altaaseenkin... 😊 Erillinen maksu kylpylään myös hotellivierailta on minusta tosi raivostuttava käytäntö, mutta valitettavasti se näyttää olevan Suomessa ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Kaiken lisäksi hinnat ovat yleensä ihan törkeän korkeat.
Olipas töykeä hotellin omistaja! Harmillista, että vaikka hotelli olisi ollut muuten kivakin, tuommoiset asiat jäävät yleensä päällimmäisinä mieleen ja jättävät hyvät puolet varjoonsa.
Ihana kuulla, että postaus kiinnosti! 😘
Pitkästä aikaa muistin tulla kyläilemään sun tontillesi! Mielenkiintoinen hotellikatsaus tämä.
VastaaPoistaItselleni taitaa hotelleissa olla tällä hetkellä tärkeintä sijainti, jos mietin viimeisimpiä hotelleja tai hotellivarauksiani. Käytiin äskettäin pikaisesti Roomassa ja oli helpointa yöpyä tutulla alueella, että löydettiin nopeasti hyväksi tietämämme ravintolat (Italiassa käydessä ruoka on aika lailla ykkösprioriteetti 😃) ja oltiin lisäksi lähellä ystävien kotia. Kesällä olen menossa lasten kanssa Lontooseen ja varasin huoneen samasta hotellista kuin edellisellä Lontoon reissulla, sielläkin tutuilta kulmilta, ettei menisi liikaa aikaa kaupungin hahmottamiseen.
Keliaakikkolapsen kanssa matkustaessa hotellista on tärkeä löytyä hyvin gluteenitonta tarjontaa ja hyvä aamiainen on muutenkin hyvä olemassa - tosin esim Roomassa emme ottaneet hotellin aamiaista ollenkaan koska halusimme päättää itse missä ja milloin syödä aamupalaa (kuten sanottu Italiassa ruoka on meille iso juttu!).
Siisteys on lisäksi itselleni tärkeää. Hienommissa hotelleissa se on taattu juttu mikä on mukavaa, mutta itselleni riittää hotellissa usein toisaalta vähän vähemmätkin tähdet kunhan noin yleensä on siistiä ja toimivaa. Eli hinnallakin on mulle merkitystä: laatu ja luksus on kivoja, mutta mitään ihan hullua en silti halua hotellihuoneesta maksaa jos on vähän kohtuullisempiakin vaihtoehtoja tarjolla.
Minustakin on kiva jos huone siivotaan joka päivä vaikka välillä toisaalta ärsyttää jos täytyy lähteä siivoojan tieltä pakoon kun tekisi mieli juuri sillä hetkellä loikoilla huoneessa!
Ihanaa, että tulit kyläilemään. Tontilla on aina tilaa. 🤗
PoistaHyvä pointti tuo, että kun hotelli ja/tai alue on tuttu, ei tarvitse haaskata aikaansa paikkoihin tutustumiseen ja mm. ruokapaikkojen etsimiseen. Siihen saa nimittäin menemään yllättävänkin paljon aikaa, ja varsinkin lyhyellä lomalla haluaisi keskittyä vain olennaiseen.
Keliakia tekee ruokapaikkojen löytämisestä varmasti joskus aika haastavan, tai ainakin Intiassa voisin kuvitella asian olevan niin. Tiedetäänköhän täällä ravintoloissa edes, mikä keliakia on. 🙈
Ukkeli tykkäisi myös vaihdella aamiaispaikkoja, mutta itse koen rasittavana sen, jos pitää lähteä ulos etsiskelemään aamiaispaikkaa. Toki jos aamiaispaikka on tuttu ja paikka on lähellä, asia on varmasti eri. Ehkä pitää joskus antaa ukkelille periksi ja jättää hotelliaamiainen ottamatta. 🤭
On tosiaankin ärsyttävää, jos täytyy lähteä siivojan tieltä pakoon tai jos siivooja on huoneessa esimerkiksi silloin, kun on itse tulossa huoneeseen kovalla kiireellä vessaan. 😅 Jossakin hotelleissa olen nähnyt oven ulkopuolella valonapit (olisiko ollut tuolla Landmarkissa) "please make my room" ja "privacy please". Oli kiva, kun saattoi ulos lähtiessään napsauttaa päälle tuon siivouspyynnön. Ja toki siivoojaa voi pyytää tulemaan myöhemminkin, vaikka toisaalta on parempi, jos antaa siivoojan tehdä hommansa heti, niin saa sitten olla loppupäivän rauhassa. 🤭
Kivaa maaliskuun jatkoa! ❤️
Voi vitsi miten hieno vertaileva juttu! Kyllä sinusta tulisi hyvä ammattilainen tuollaiseen hotelibisnekseen. Itse en ole juuri tuon hintaluokan paikoissa yöpynyt, vaan yleensä työnantaja tai sitten konffa on varannut hotelleja, joista sitten voi valita. Joskus voi päästä parempaan hotelliin, mutta ei todella koskaan tuollaisiin luksus-paikkoihin. Minusta hotellihuoneessa pitää olla hyvä valaistus, mitä ei useinkaan ole. Usein on pitänyt tutustua esitelmään tai papereihin vielä hotellihuoneessa. Inhoan sitä muotia, kun joissakin hotelleissa vessa on siten, että sinne on joku läpinäkyvä tai melkein lasiseinä.
VastaaPoistaVoisin kyllä kertoa esimerkkejä myös kamalista hotelleista, jotka ovat ihan työnantajan valitsemia, mutta en viitsi. Yksi oli Reykjavikissa. Ja toinen oli Kolosvárissa - siis siellä käytettiin aivan kamalaa puhdistusainetta, joka piti heti kieltää, kun en kestänyt sen hajua. Ja aamiainen oli kamala! Kuvittele, että minun luennot alkoivat aamulla ja oli vaikeuksia saada hotellista aamiaista klo 7.30 kun se alkoi vasta klo 8. Siinä oli hommaa! Toisaalta olen tottunut yöpymään myös kenttötyöoloissa aika vaatimattomissa taloissa, kuten olen asunut pitkään erään kyläläisen luona; meitä nukkui kolme samassa huoneessa (tutkimusapulaiseni, talon aikuinen tytär ja mie). Mutta se oli ihana paikka, jonne ei enää voi mennä kun Venäjä. :(
Nuo kukkajutut ovat aivan ihania ja samoin nuo monet kuvat. Täytyypä katsoa vielä kerran ne!
Ps vielä: olin pari vuotta sitten Wienissä konffassa ja siinä hotellissa asui paljon meitä konffassa olevia. Huoneessa ei ollut silitysrautaa (eikä tietty lautaa) ja menin kysymään respasta, sillä mulla oli kesäkuumalla paljon vaatteita ja eri tilaisuuksia ja vastaanottoja. No sitä ei kuulemma ole huoneissa, koska se on tulipalovaara! Eli sain silittää vaatteitani hotellin aamiaishuoneessa!!! Suhteellisen älytöntä. Se oli joku suht vanha hotelli lähellä yliopistoa ja ehkä joku oli yrittänyt käräyttää hotellin jättämällä silitysraudan päälle - tai jotain muuta yhtä älytöntä.
PoistaKiitos ihanasta palautteestasi, Helena. ❤️ Jostain syystä hotellien vertaileminen ja arvostelu on minusta tosi kivaa. Ukkeli aina neuvoo minua kirjoittamaan arvosteluja Tripadvisoriin, mutta olen niin laiska, että en viitsi. 😅
PoistaValaistus on kyllä tosi tärkeä juttu myös – ja se, että katkaisijoiden napit ovat helposti löydettävissä. On tosi ärsyttävää, jos joutuu tekemään salapoliisityötä valojen takia.
MInäkään en tykkää lasiseinistä kylppärissä, vaikka ne tuntuvat olevan nykyään yleistyvä trendi. Toki seinän saa tavallisesti peitettyä verholla, mutta ei siltikään ole minun juttuni. En myöskään halua katsella itseäni peilistä, kun olen pöntöllä. 🙈
Olipa myöhään alkava aamiainen! Kyllä aamiaista pitäisi saada viimeistään seitsemältä, ja mieluummin aikaisemminkin. Silitysrautakokemus oli myös aika erikoinen. 😅 Ehkäpä hotellilla oli tosiaan huonoja kokemuksia jonkun asiakkaan silitysraudan käytöstä, kun suhtautuivat silitysrautaan noin nuivasti. Usein raudan saa pyytämällä, jos sitä ei ole huoneessa, mutta tuommoista en ole vielä kuullut, että pitäisi mennä silittämään aamiaishuoneeseen. 😅
Olipa kiva lukea sinunkin yöpymiskokemuksistasi!