Ei niin pientä putkea, ettei reikää keskellä.


keskiviikko 26. heinäkuuta 2017

Businessluokassa matkustamisesta

Ajattelin kirjoitella hieman siitä, millaista on lentää businessluokassa, sillä olen ollut siinä mielessä onnekas, että olen saanut lentää aika paljon businessluokassa. Mikään asiantuntija en kuvittele olevani, vaan kirjoitan aiheesta vain tavallisen lomalaisen näkökulmasta. Työnsä puolesta paljon businessluokassa matkusteleva tarkastelisi asioita varmasti hieman toisin. 

Businessluokka sekoitetaan usein ykkösluokkaan (first class), joka on kuitenkin aivan eri asia kuin businessluokka. Ykkösluokka on kaikkein paras matkustusluokka, eikä kaikilla lentoyhtiöillä, kuten Finnairilla, edes ole ykkösluokkaa. (Finnairilla on vain turisti- eli economyluokka ja businessluokka.) Jos siis haluaa matkustaa oikein hulppeasti, kannattaa unohtaa businessluokka ja valita ykkösluokka.

Businessluokan lipun mukanaan tuomat edut riippuvat paljon lentoyhtiöstä, lentoreitistä ja lennon kestosta. Businessluokan lippu ei siis takaa automaattisesti samanlaisia etuja ja palveluja kaikkialla. Business- ja turistiluokan lipun erot ovat kuitenkin huomattavat, ja ne alkavat jo lentokentältä.

Businessmatkustajille on lentokentällä omat check in- ja baggage drop -tiskinsä, joilla on yleensä paljon vähemmän jonoa kuin turistiluokan tiskeillä. Businessmatkustajille on yleensä myös erillinen turvatarkastus, joten matkaanlähtö sujuu paljon joutuisammin, kun ei tarvitse kuluttaa aikaansa jonossa. Matkatavaroita businessluokassa saa tavallisesti olla enemmän kuin turistiluokassa, ja ruumaan meneviin matkalaukkuihin laitetaan punainen priority -merkki, joka takaa yleensä sen, että matkalaukut tulevat perillä laukkuhihnalle ensimmäisten joukossa.

Kun on selvitty pakollisista lähtömuodollisuuksista, businessmatkustaja voi siirtyä odottelemaan lentoaan loungeen. Lounget ovat eräänlaisia odotustiloja, jotka tarjoavat business- ja ykkösluokan matkustajille monenlaisia palveluja.

Houstonissa lounge löytyi "Executive Club" -kyltin takaa.

Loungeja on olemassa hyvin monenlaisia, ja se, millaiseen loungeen businessmatkustaja pääsee, riippuu lentoyhtiöstä ja matkustajan lentoyhtiöjäsenyystasosta. Mitä enemmän lentää samalla lentoyhtiöllä (tai sen yhteistyökumppaneilla), sitä enemmän kerryttää vuoden aikana pisteitä, ja sitä korkeamman tason jäsenyyden saa.

Lufthansalla on tietääkseni First Class Lounge (ykkösluokan matkustajille), Senator Lounge (Senator-tason jäsenille), Business Lounge (tavallisille businessmatkustajille) sekä tuloterminaalin Welcome Lounge.

(En halua häiritä loungeissa kenenkään rauhaa tai yksityisyyttä, joten olen ottanut kuvia vain silloin, kun loungeissa on ollut suhteellisen rauhallista.)

Senator Lounge Münchenissä.

Premium Lounge Helsinki-Vantaalla.
Helsinki-Vantaalta tämäkin.



Aina ei businessluokan lippukaan riitä loungeen pääsemiseksi, vaan tarvitaan Priority Pass, joka on eräänlainen loungejäsenyys.

Priority Pass Loungea Cancunissa.

Millaisia palveluja lounget sitten tarjoavat?

Loungesta saa tietenkin ruokaa ja juomaa - niin paljon kuin haluaa. 😀 Tarjottavan ruoan määrä ja laatu riippuvat loungesta sekä vuorokaudenajasta (aamiaisaikaan tarjotaan aamiaista jne.).

Frankfurtissa.

Helsingissä.


Juomat (vedestä viskiin) ovat monissa loungeissa itse otettavissa; joissakin alkoholijuomat pyydetään baaritiskiltä.

Paikallisia erikoisuuksia Riiassa.

Baaritiskillä Münchenissä.

Lounge-tilat tarjoavat matkustajille rauhaa ja mukavuutta, sillä ne ovat kaukana lentokentän yleisestä hälinästä, ja istuimetkin ovat niissä mukavammat. Tarjolla on myös muun muassa ilmainen (ja helppokäyttöinen!) wi-fi, tietokoneita ja työskentelytiloja, paljon latauspisteitä, säilytyslokeroita, hyvä valikoima lehtiä ja usein myös suihkut sekä lepo- ja makuupaikkoja. Helsinki-Vantaan Premium Loungessa on saunakin.

Kunnon makuupaikat Senator Loungessa Frankfurtissa.


Wc-ja suihkutila jossakin Frankfurtin loungessa.

Suihkuja ja nukkumapaikkoja on harvemmin tullut käytettyä, mutta silloin kun olen niitä käyttänyt, ne ovat todellakin tulleet tarpeeseen. Ateenasta toukokuussa palatessamme meillä oli todella huono paluulentoyhteys (syystä että olimme varanneet lennot viime tipassa, eikä parempia yhteyksiä ollut enää saatavilla), ja olimme heränneet kolmelta vain muutaman tunnin yöunien jälkeen. Lensimme Ateenasta Frankfurtiin, jossa meillä oli lähes kuuden tunnin mittainen välilasku. Oli mukava, kun sai köllähtää oikein kunnon sängylle. Harmi vain, etten pystynyt nukkumaan silmällistäkään! (Ukkeli onneksi sentään pystyi.)

Loungessa on siis varsin mukava odotella konetta, kun ei tarvitse istua lentokentän hälinässä. Kuulutuksia ei loungeissa ole, joten on muistettava pitää itse silmällä koneiden boarding-kutsuja. 

Business- ja ykkösluokan matkustajat menevät koneeseen usein eri reittiä kuin turistiluokan matkustajat, joten turistiluokassa matkustavat eivät edes näe business- tai ykkösluokkaa - ja päinvastoin. Selvimmin tämä "luokkajako" näkyy kaksikerroksisissa koneissa, joiden yläkerta on varattu kokonaan tai lähes kokonaan business- ja ykkösluokan matkustajille.

Lufthansan A380 odottamassa matkustajia Houstonissa. Yläkerta on varattu neljää viimeistä penkkiriviä lukuun ottamatta pelkästään ykkös- ja businessluokan käyttöön.

Matkustajat jaotellaan lähtöportilla matkustusluokan mukaan eri jonoihin.





Kuvasta näkyy, kuinka ykkösluokan matkustajat (sekä HON Circle -matkustajat) odottavat koneeseen pääsyä oikeanpuolimmaisessa jonossa ja astelevat koneeseen ensimmäisinä, punaista mattoa pitkin. Seuraavaksi koneeseen pääsevät businessluokan matkustajat tästä keskeltä ja viimeiseksi turistiluokan matkustajat tuolta vasemmalta.

Businessluokan istuimet, niiden varusteet ja jalkatilat riippuvat lentoyhtiöstä, lentoreitistä ja lennon kestosta. Muutaman tunnin Euroopan-lennolla on turha odottaa mitään kovin ruhtinaallisia jalkatiloja, sillä ainakaan Lufthansan businessluokan istuimet eivät juurikaan eroa lyhyillä lennoilla turistiluokan istuimista. Suurin ero taitaa olla se, että businessluokassa keskimmäinen istuin jätetään aina tyhjäksi. Kolmen istuimen rivissä istutaan siis vain reunoilla, käytävän ja ikkunan vieressä.

Toisaalta joillakin lentoyhtiöillä jalkatilat saattavat olla varsin tilavat, vaikka kyseessä olisikin vain muutaman tunnin lento.

Copa Airlines välillä Cancun−Panama City. Lento kesti vähän yli kaksi tuntia, mutta istuimet olivat mukavat, ja jalkatilaa oli ruhtinaallisesti!





Pidemmillä, mannertenvälisillä lennoilla istuimet ovat omissa lokeroissaan niin, että istuimen kallistaminen ei vaikuta takana istuvan matkustusmukavuuteen millään lailla.

Finnair välillä Helsinki−Delhi.

Lufthansa välillä Houston−Frankfurt.

Jalkatilojen koko demonstroituna: jalat ylettyvät suorina juuri ja juuri edessä olevan istuimen takaosaan.

Jokaisella on businessluokassa tietysti myös oma viihdejärjestelmänsä, jossa on tarjolla erittäin hyvä valikoima elokuvia, musiikkia ja pelejä. Itse en jaksa katsoa elokuvia lennolla(kaan), joten elokuvatarjonnalla ei ole minulle juurikaan väliä. Musiikkia sen sijaan tykkään kuunnella - jos siis tarjolla on jotain EDM-tyyppistä klubimusaa. 😊


Kuvan oikeassa laidassa näkyy järjestelmä, jolla voi säätää istuimen asentoa mielensä mukaan. Hierontaakin siitä saa.



Businessluokan matkustajille annetaan virkistypaketti, jonka sisältö vaihtelee lentoyhtiöittäin.

Virkistyspaketti ja vesipullo.

Lufthansan virkistyspaketin sisältö: sukat, hammasharja ja -tahna, minttupastilleja, kosteus- ja huulivoide, suojaläpyskät kuulokkeisiin sekä unimaski.

(Ukkeli muuten keräilee näitä virkityspaketteja, ja meille onkin kertynyt niitä aika järkyttävä määrä. Minä puolestani keräilen unimaskeja, joita minulla on jo varmasti loppuelämäni tarpeiksi.)

Suomalaisissa iltapäivälehdissä hehkutetaan aina jokaista Airbus A380:n Suomen-käyntiä, ja olin saanut näitä uutisia lukemalla sellaisen käsityksen, että A380 olisi jollakin tavalla erityisen hieno kone. Lensimme Houstonista Frankfurtiin A380:lla, enkä huomannut ainakaan businessluokassa mitään mainittavaa eroa Lufthansan muiden konetyyppien businessluokkiin. Ykkös- ja turistiluokan mahdollisista eroista en osaa sanoa, koska en noita luokkia nähnyt. Eri lentoyhtiöiden A380-koneet eroavat varmasti myös aika paljon toisistaan. Esimerkiksi Emirates-yhtiöllä on A380:n businessluokassa oma baarikin!

Ainoa näkyvä ero Lufthansan businessluokassa oli se, että A380-koneessa oli ikkunan vieressä näppärät säilytyslokerot. Säilytystiloja ei voi pitkillä lennoilla olla koskaan liikaa!

Lokero oli mukavan tilava: yhteen lokeroon mahtui ukkelin litteä laukku, minun läppärini, kuulokkeitteni suojakotelo, kirja, pari lehteä, kamera. Ja vielä jäi tilaa ylikin.

Businessluokan istuimen saa pitkillä lennoilla täysin makuuasentoon, mikä on tällaiselle huonolle lentokonenukkujalle todella huomionarvoinen seikka. Peitto ja tyyny ovat myös yleensä varsin laadukkaat.

Vuode kutsuu väsynyttä matkustajaa. (Tuo sininen mytty on vielä paketissa oleva peitto.)



En pysty nukkumaan tavallisella istuimella juuri lainkaan, ja kunnon vuode onkin ehkä minulle eniten iloa tuottava asia businessluokassa.

Businessluokassa tarjoilu alkaa jo ennen kuin kone on edes noussut ilmaan. Alkujuomavaihtoehtoina on yleensä vettä, mehua ja skumppaa.


Palvelu businessluokassa on huomioivampaa ja henkilökohtaisempaa kuin turistiluokassa, ja matkustajien toiveet pyritään täyttämään niin pitkälle kuin mahdollista.






Lentoemännät kyykistyvät usein tällä lailla matkustajan viereen, varsinkin ruokatilausta ottaessaan. Tapa on minusta aika kiva, vaikka en täysin ymmärräkään sen syytä. Jotenkin tuo kyykistyminen poistaa sellaisen palveluasetelman, joka on usein matkustajan ja lentoemännän välillä, ja tekee tunnelmasta intiimimmän. Olen nähnyt samanlaista käytäntöä joissakin Helsingin ravintoloissakin.

Lennolla tarjottava ruoka ja juoma riippuvat nekin lentoyhtiöstä, lennon pituudesta ja ajankohdasta. Yhteistä businessluokan aterioille on kuitenkin se, että ne tarjotaan aina valkoisen (tai muunvärisen) liinan päältä, ruokailuvälineet ovat terästä (eivät muovia) ja juomalasit lasia. Matkustajalle ei myöskään vain lätkäistä eteen jotain, vaan matkustajalla on aina valinnanvaraa. Tarjolla on ainakin kaksi vaihtoehtoa, usein kolmekin.

Lyhyemmillä lennoilla tarjoillaan vain yksi ateria, ja alku-, pää- ja jälkiruoka tuodaan kaikki samalla tarjottimella.

Illallinen välillä Helsinki−München.


Myös aamiaiset ja välipalatyyppiset ratkaisut tarjoillaan samalta tarjottimelta. Leipä tuodaan muuten aina erillisessä korissa, ja korissa on tarjolla useampi vaihtoehto. Santsatakin saa, mikä on oikein mukava asia tällaiselle leipähiirelle.

Aamiainen välillä Frankfurt−Helsinki.

Ateria välillä Cancun−Panama City. (Copa Airlines)

Ateria välillä Hyderabad−Delhi. (Vistara)
Pidemmillä lennoilla eteen tuodaan ruokalista, josta saa valita alku-, pää- ja jälkiruoan sekä niiden kanssa juotavat juomat. Alut, päät ja jäljet tuodaan asiakkaalle kukin erikseen.


Illallismenu välillä Houston−Frankfurt.

Pidemmillä lennoilla ateria onkin oikea tapahtuma, johon voi mennä paljon aikaa. Se ei haittaa minua mitenkään, sillä mitäpä sitä ihminen muutakaan lennolla tekisi kuin söisi ja joisi. 😀

Illallinen välillä Houston−Frankfurt:

Aperitiivit.

Alkuruoka.
Pääruoka.
Jälkiruoka.
Vähän eksoottisempi pääruoka väliltä Frankfurt−Mumbai:

Jälkiruoka samalta lennolta.

Jos ateria ei vastaakaan sitä, mitä oli ehkä mielessään ajatellut tai toivonut, kuuluu tietysti pahoittaa mielensä. United Airlinesin lennolla Cancunista Houstoniin tarjolla oli joko "lohta ja riisiä" tai "kanaa ja riisiä", mutta lohi oli päässyt loppumaan, ja tarjolla oli enää kanaa, "mutta toivottavasti se sopii teille". Onko muita vaihtoehtoja? 😏

Kanaa ja riisiä. (United)
Jälkiruoaksi cookie. Miten amerikkalaista!
 
Businessluokan wc-tilat eivät juurikaan eroa turistiluokan vastaavista muuten kuin että tilaa on ehkä hieman enemmän. Koska vessoja käyttää pienempi ihmismäärä kuin turistiluokassa, vessat säilyvät myös matkan aikana ehkä vähän siistimpinä. Vessoissa on myös tarvikkeita, jotka ovat vapaasti kaikkien käytettävissä, kuten hyväntuoksuista käsivoidetta, suunraikastusvettä, parranajosettejä, kampoja ja käsidesilappuja.

Tein muuten A380:ssa sellaisen havainnon, että mitä suurempi kone, sitä vähemmän matkustaja huomaa koneen nousut ja laskut. Pienemmässä koneessa on varsinkin nousun aikana melko kova meteli, ja nousun huomaa selvästi, mutta iso kone nousee ilmaan lähes huomaamattomasti.

Laitan tähän todisteeksi pari videota. Ensimmäinen on otettu Boeing 737-900 -tyypin koneesta, kun nousemme ilmaan Cancunin lentokentältä. Jälkimmäinen on puolestaan otettu A380:stä, kun kone lähtee Houstonista.

Boeing 737-900/Cancun:



A380/Houston:



Lopuksi vielä pieni vinkki kaikille lentomatkalaisille. Jos et vielä sattumoisin ole kuullut SeatGurusta, suosittelen lämpimästi tutustumaan siihen. SeatGuru on nimittäin erinomainen apuväline silloin, kun on valitsemassa istumapaikkaa lennolleen, sillä se näyttää kyseisen lennon parhaat ja huonoimmat istumapaikat - kaikissa luokissa. Suosittelen! 👍

27 kommenttia:

  1. On hienoa että on mahdollisuus matkustaa mukavammin. Itse matkustan paljon mutta vain turistiluokassa joten näihin ei pääse tutustumaan. Kiitos postauksesta, mielenkiintoinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Esther Helmiä, että jaksoit lukea. :-) Varsinkin pitkillä yön-yli-matkoilla businessluokan vuode on enemmän kuin tervetullut minulle.

      Poista
  2. Onhan siinä eroa melkoisesti, en ole aiemmin ajatellutkaan. Tosin meille lentokenttä ja lentokone on ollut aina elämys ihan turistiluokassakin, joten mitä sitä suotta murehtimaan, ettei rahat riitä parempiin luokkiin:D. Kohta päästään. Onni<3.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainahan se lento on tosiaan elämys. Nukkuminen pystyasennossa tosin ei ole elämys, mutta jotkut pystyvät siihenkin. Kunpa minäkin pystyisin! Hyvää matkaa teille, minne olettekin menossa!

      Poista
  3. Minä en pysty nukkumaan lentokoneessa lainkaan ja kahdella viimeisellä pitkällä lennolla olen ostanut yölennolle business-luokan paikan. KLM myy jäljelle jääneet paikat check inn tiskiltä ja hinta on selvästi edullisempi kuin etukäteen maksettuna. Menimme tuo mielessä kerrankin 2t ennen koneen lähtöä kentälle. KLM jopa hyvitti jo aikaisemmin maksamani paikan, jossa oli isompi jalkatila. Tuo investointi maksoi itsensä takaisin, koska meillä oli 6t vaihto. Saadun unen lisäksi käytiin loungessa suihkussa, vähän pötköteltiin ja syötiin kevyesti. Finnair myy myös netissä yhden suuntaisia businessluokapaikkoja, niistä voi myös jättää tarjouksen. Ainoa syy miksi himoitsen noita paikkoja on se, että makuuasennossa saatan saada jopa muutaman tunnin unta, muuten en nuku yhtään, en edes melatoniinilla. 10t yöllä istumista ja aamulla saapuminen ilman unta alkaa käydä liian raskaaksi meikäläiselle. Yritän aina mahdollisuuksien mukaan suosia päivälentoja. Niillä aika menee lueskellessa ja elokuvia katsellessa. Noille päivälennoille ostan yleensä erikseen paikan, jossa on enemmän jalkatilaa ja yritän valita sen heti kun mahdollista. Monella lentoyhtiöllä economy extra on aika mukava ja usein kohtuuhintainenkin. Jollakin lentoyhtiöillä niissä on myös isommat ja paremmin kallistuvat penkit.

    Loungepalvelut ovat kyllä kiva lisä, jos on vaikka pitkiä vaihtoja. Tosin niihinkin voi ostaa sisäänpääsyn esim. eri luottokorteilla.

    Mieleeni on kyllä jäänyt ne lennot 90-luvulla, jotka lensin Singapore Airlinesin busineksessä. Siellä palvelu oli superia, ruoka- ja juomavalikoimat melkoiset, sekä sai myös valita mieluisansa tyynyn :)

    Mielelläni matkustaisin aina pitkät lennot busineksessa, mutta matkabudjettini ei taivu siihen. Kompromissina haen mahdollisuuksia noihin kaikkein raskaimpiin reitteihin businekseen. Kyllä taas etukäteen ahdistaa tammikuun yölennot vaihtoineen, mutta kun lentoaika on 4-6t niin en millään raski maksaa busineksen hintaan. Eihän tuohon jää juuri uniaikaakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakin pystyasennossa nukkuminen on sellaista nuokkumista, jota ei kyllä parhaalla tahdollakaan voi sanoa nukkumiseksi. Niskakin tulee aina julmetun kipeäksi, eikä auta, vaikka olen ostanut kuinka hyvän tyynynkin. Menomatkalla Mexico Cityyn taisin nukkua jopa kuusi tai seitsemän tuntia, mikä on kyllä ennätys (businessluokassa siis). Tosin alkoholillakin saattoi olla osuutta asiaan. :-D

      Ukkeli pyytää myös joskus upgreidaamaan työmatkoillaan businessluokkaan, mutta mieluumminhan sitä olisi jo lentokentälle mennessään varma businessluokan paikasta. Noita tarjouksia olemme käyttäneetkin pari kertaa hyväksemme.

      Olen muuten ymmärtänyt, että melatoniinia pitäisi käyttää säännöllisesti, jotta siitä olisi jotain apua. Että silloin tällöin otettu yksi pilleri ei auta. Voin toki olla väärässäkin. Minulla on lääkärin määräämiä lääkkeitä, joita voin hätätilassa käyttää nukahtamiseen, mutta harvoinpa niitä tulee käytettyä. Ihan vain silloin, jos on jostain syystä ihan pakko nukkua.

      Ukkelin veli lentää usein mm. Emiratesilla (busineksessä) Intian ja Amerikan väliä, ja onhan nuo lentoyhtiöt aivan toista kuin esim. jokin Finnair. Viimeksi oli ehkä tunnetuin telugu-näyttelijä Mahesh Babu ollut samalla lennolla, ja sitten saimme whatsappiin kuvat veljen kummastakin lapsesta, joka poseerasi hänen kanssaan. :-)

      Hyviä vinkkejä muuten annoit, kiitos niistä!

      Poista
  4. Eksän kanssa kun asuttiin välillä eteläisessä Amerikassa ja välillä pohjoisessa Amerikassa niin lennettiin tosi paljon,ja pääsin hänen siivillään matkustamaan businessluokassa, ja tutustumaan eri kenttien loungeihin,missä oli ihan kiva viettää aikaa ennen lentoa. Onhan siinä suuri ero lentääkö businessluokassa vai turistiluokassa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lounget ovat kyllä kivoja. Usein mennään lentokentälle hieman liian aikaisin, jotta ehditään viettämään aikaa loungessa. :-)

      Ero busineksen ja turistiluokan välillä on tosiaan suuri. Ei sitä oikein tajuakaan, ennen kuin on itse sen kokenut.

      Poista
  5. Me matkustetaan myös usein bisnesluokassa, joten tutulta kuulostaa. Nykyään ei tosin tule enää paljon lenneltyä, mutta tultiin nytkin Suomeen BA:n bisnesluokassa. parasta minusta on se, ettei tarvitse jonottaa niin paljon ja ehdottomasti loungen hiljaisuus. Minulla on vaikeuksia kestää meluista ja kovin hektistä ympäristöä pitkiä aikoja, joten lounge on tällaiselle ihmiselle oikea rauhan tyyssija.

    Olen lentänyt tuolla A380:llä ja vaikka se ikkunapaikan sivulokero on sinänsä kiva, ei eiihen mahdu käsimatkatavaralaukku. Käsilaukku sinne mahtuu ja muutakin, mutta itse kuljetan mukana myös juuri sallitut mitat täyttävää laukkua (kameravehkeiden takia), joka ei sinne mahdu.

    Kiva postaus ja kuvat! Pitäsköhän minunkin kuvata eväät paluumatkalla, hmm. Vegelle on ihan hyvät mätöt eikä joudu joustamaan valinnasta. Muutama meidän lennolla ei saanut sitä, mitä olisi menusta halunnut koska niin moni muukin olisi halunnut (mies sai haluamansa, istuttiin ekassa rivissä). :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin on ihanaa, kun lentokentällä ei tarvitse jonottaa. Sekin on kiva, että pääsee melkein ensimmäisenä koneeseen ja myös sieltä pois. :-D Loungen rauhallisuudesta tykkään myös. Loungessa pystyy keskittymäänkin johonkin, toisin kuin yleisissä tiloissa.

      Käsimatkatavaralaukku lokeroon ei tosiaan mahdu. Mutta kaikki sellainen pieni sälä, jota normaalisti tulee leviteltyä pitkin konetta, menee lokeroon kätevästi. Sieltä on myös lähtiessä helppo tarkistaa, että kaikki on varmasti mukana. Ellei joku sitten ole saanut esim. kuulokkeitaan istuimen väliin...

      Kiitos, Elegia. <3 Tämä postaus olikin aikamoisen työn ja tuskan takana. Kävi nimittäin niin, että kun olin julkaisemassa postausta aamulla ja lisäämässä viimeistä videota, nuo videoruudut tulivat ihan kiinni toisiinsa. Kun painoin delete-nappulaa poistaakseni jälkimmäisen videon, jotta saisin videoiden väliin rakoa, koko teksti kuvineen katosi! Ja ennen kuin tajusin, mitä oli tapahtunut, Blogger oli päivittänyt tekstin automaattisesti, ja minulla oli jäljellä vain valkoinen, tyhjä ruutu. Itkuhan siinä meinasi tulla. Ei auttanut muu kuin ruveta äkkiä kirjoittamaan postausta uudestaan, ennen kuin unohtaisin, mitä olin kirjoittanut. No, tulipahan väännettyä tätä oikein urakalla.

      Kuvaa ihmeessä paluumatkan eväät! Lentokoneruoat ovat jostain syystä minusta kauhean mielenkiintoisia. :-) En ole itse tainnut koskaan kokeillakaan vegeruokaa. Tai Intian lennoilla on tullut kasvisruokaakin syötyä, mutta se on johtunut siitä, että muuta ei ole ollut tarjolla. :-D Pitäisikin ensi kerralla testata lentokoneen kasvisruoat!

      Poista
    2. siis tallentanut, ei päivittänyt (Blogger...).

      Poista
  6. Tosi hyvä postaus, kuvat ja mielenkiintoinen mulle joka ei ikinä ole ollu eikä varmaan koskaan pääse business-luokkaan ,ois tosi mahtavaa kun mä inhoon JONOTTAA ja odottaa ja vierustoverin hengitys mun niskas, pelkkä lento Vaasaan turistiluokassa on hirveetä.
    Nyt mä tajuaan miten jotku miljonäärit ovat naimisissa lentoemäntien kanssa, toi iskeminen käy noin helposti kun kyykkyvät viereen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Ulrika, kiva jos tykkäsit! Minäkin inhoan suunnattomasti sitä, että joutuu olemaan ihan kylkimyyryssä vieruskaverin kanssa, ja takana/edessäkin voi olla minkälainen tyyppi tahansa. Kai se oma reviiri on niin tärkeä. Ja jonottaminen on kyllä todella turhauttavaa.

      Hih, enpä tullut ajatelleeksikaan tuota iskemisnäkökulmaa! Tuo on ihan varmasti totta! Jotenkin tuli sellainen flirttiolo tuosta kuvassa näkyvästä tilanteestakin. :-)

      Poista
  7. Olen lentänyt Airbus 380 turistiluokassa Frankfurtista New Yorkiin. Siellä oltiin kuin sillit suolassa. Jalkatilaa oli vieläkin vähemmän kuin normi turistiluokassa. Huomasitko, että koneella nouseminen kesti tosi kauan? Laskua en muista, mutta luulisi olevan saman homman siellä päässä.
    Lentoemäntä kyykistyy sen takia ettei kalliimman paikan ostaneen tarvitse niska vinossa katsoa lentoemäntään. Kyykistyminen osoittaa, että tässä ollaan alttiisti palvelemassa, ei miteenkään ylempää antamassa almuja :D
    Mielenkiintoinen postaus, erityisesti lentokoneruoat kiinnostavat aina :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoista kuulla turistiluokan tunnelmia A380:sta. A380 ei siis taida olla mitenkään erityinen turistiluokan osaltakaan.

      Minä en ajatellut, että nousu olisi kestänyt poikkeuksellisen kauan, vaan minusta nousu tapahtui jopa nopeammin kuin muilla koneilla. En sitten tiedä, nousevatko koneet joka lentokentältä samalla tavalla – voihan kentissäkin olla eroja?

      Jotain tuommoista minäkin ajattelin kyykistymisen syyksi. Tulee tosiaan sellainen almujen jakelemisen fiilis, jos toinen huutelee sieltä yläilmoista. :-)

      Minuakin kiinnostavat lentokoneruoat kovasti. En tosin tiedä, mikä niissä kiinnostaa, mutta lentokoneaterioita on aina kiva katsella - ja syödä. :-D

      Poista
  8. Lentokoneista mulla ei mitään asiaa, mutta tosta kyykistymisestä... muistan, miten aikanaan, toooosi kauan sitten, opetusharjoittelussa automaattisesti kyykistyin oppilaan pulpetin viereen selittämään jotain. Tunnin jälkeen sain ohjaavalta opettajalta kauheasti kiitosta tästä. Ohjaava oli ensin ihmetellyt, mihin oikein katosin, mutta oli sitten aivan intoa täynnä, kuinka oppilaan tasolle menevä olikaan eleeni ollut. Heh, mitään en ollu ajatellu, tuli automaationa. Ja jäi mieleen.

    Nykyisin en pystyis enää kyykistymään kenenkään viereen, polvet nääs. Mikä muuten noin sivumennen sanottuna onkin kivaa, kun luokassa joko pudottaa jotain tai pitää ottaa jotain kaapin alimmalta hyllyltä. Silloin pitää kovasti kattoa, mihin suuntaan pyllistää... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä tuli mieleeni se, kuinka ollessani päiväkotiharjoittelussa meitä neuvottiin kyykistymään lapsen viereen, jotta olisimme ikään kuin lapsen kanssa samalla tasolla emmekä mitään aikuisia auktoriteetteja. Olinkin ihan unohtanut tämän! Ilmeisesti sama pätee niin lapsiin kuin aikuisiinkin.

      Mietinkin tuota polviasiaa, koska minullakin on polvien kanssa ongelmia. Kovin huonopolvinen ei taida lentoemäntänä pärjätä, ainakaan businessluokassa! Minä joutuisin varmaan (huonoina polvipäivinä) pyytämään asiakasta vetämään itseni ylös.

      Kiitos kommentistasi! Ja hyvä tosiaan katsella, mihin suuntaan pyllistelee. :-) Tästä ei ole kauan, kun sain "ihailla" erään miehen persvakoa kassajonossa.

      Poista
  9. Nauroin ääneen täälä, asiakas vetää sutt ylös ja ihailit jonku miehen persvakoa hehee !!!! Lapset kun oli pieniä niin kyykistyin aina samalle tasolle kun oli tärkeetä sanottavaa .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :-D Noita persvakoja näkee liikenteessä aina silloin tällöin.

      Poista
  10. Kiitos kivasta ja monipuolisesta postauksestasi! Itse lennän vain pari kertaa vuodessa, mutta onnenkantamoisen seurauksena tiedän, minkälaista on matkustaa mannerten väli businessluokassa.

    Tein hiljattain tarjouksen businessluokasta loppuvuoden lennolle, jännitän kovasti että se menisi läpi. Kyseessä on kohtalaisen pitkä yölento. Ja tarjosin varuilta myös paluusta, vaikka se päiväsaikaan lennetään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos tykkäsit! Ja kiitos kommentistasi! :-)

      Pidän peukkuja, että tarjouksesi menisi läpi! Yölennot ovat todellakin aivan erilaisia businessluokassa matkustettaessa. Minulta menisi varmaan nykyään useampikin päivä, ennen kuin tokenisin turistiluokassa lennetystä yölennosta.

      Poista
  11. Tosi mielenkiintoinen pläjäys ja hyvät kuvat, tykkään tiirailla lentokoneruokia. Olen lentänyt paremmissa luokissa aikoinaan työn puolesta muutaman kerran mutten muuten. Sama juttu kuten tuossa yllä joku kirjoittikin että tarhalla itsekin istun pienellä lasten tuolilla, muuten asetelma lasten kanssa menee nurin ja pienet lapset alkavat pelkaamaan auktoriteettia. Se ei ole kovin ergonomista mutta minkas teet. Oppaana bussissa myös kyykimme toisinaan kaytavilla mutta paaasiassa turvallisuussyista, nykyisin bussissa kavely taitaa olla jo kiellettya oppaillekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, lentokoneruoka tuntuu kiinnostavan aika monia. Ruoka taitaa näytellä lennoilla varsin suurta roolia ja kiinnostaa siksi niin monia. Ja voi sitä pettymystä, jos ruoka ei miellytäkään, tai varsinkin jos ei saa sitä mitä olisi halunnut. :-)

      Ergonomisuus on lasten tuolilla istumisesta varmasti kaukana, mutta syyt ovat varsin ymmärrettävät. Se tuntuu lapsistakin varmaan kivalta. :-)

      Poista
  12. Kiitos tästä postauksesta! Olen ollut aina kiinnostunut lehtokoneista ja aiheesta löytämäni kirjatkin lukenut. En ole vielä näin mummoikäisenä koskaan lentänyt, kun pelottaa ihan hitosti. Valtavan upeita kuvia ja mielenkiintoista nähdä lentokoneen "sisukset".

    - mummeli -

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle kommentistasi, Mummeli! :-)

      Lentokoneaiheiset kirjat kuulostavat minustakin todella mielenkiintoisilta! Täytyykin katsoa kirjastosta, jos löytäisin sieltä jotain sopivaa luettavaa.

      Poista
  13. Businessluokassa matkustamisen huono puoli on se, että ei enää oikein välittäis lentää pitempiä matkoja turistiluokassa. Mäkin katson aina SeatGurusta paikat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhut! Kerran kun tottuu hyvään, niin on vaikea enää tyytyä vähempään...

      Poista