Jos mies sanoo tekevänsä jotain, hän kyllä tekee sen. On ihan turha muistutella asiasta puolen vuoden välein.


sunnuntai 3. joulukuuta 2017

Metroajelulla

Kuten kaikki ovat varmasti kuulleetkin, länsimetro pääsi vihdoin aloittamaan toimintansa pari viikkoa sitten. Asun itse kävelymatkan päässä länsimetron pääteasemasta eli Matinkylästä, ja jos näiltä nurkilta on ennen mielinyt päästä julkisilla kulkuneuvoilla Helsingin keskustaan, bussi on ollut ainoa vaihtoehto. Bussilinjat Helsinkiin jatkavat vielä vuodenvaihteeseen asti, mutta sen jälkeen suora bussiliikenne Helsinkiin loppuu, ja bussilinjoista tulee liityntälinjoja metroasemille. Vuodenvaihteen jälkeen kaupunkiin pääsee siis ainoastaan metrolla.

En tykkää metrosta ollenkaan enkä pidä siitä, että metron lähistöllä asuvat pakotetaan käyttämään metroa. Minusta metro on tunkkainen ja jotenkin ahdistava kulkuväline, ja metrossa näkee enemmän epämääräisen näköistä porukkaa kuin muissa liikennevälineissä. En ollut siis mitenkään innostunut kokeilemaan länsimetrolla ajelemista, mutta asemat kyllä kiinnostivat. Olin lukenut asemista jo syyskuun Hesarista, ja ne olivat näyttäneet minusta niin hienoilta, että ne piti lähteä näkemään ihan omin silmin. Tässä siis pieni katsaus kaikkiin kahdeksaan länsimetron asemaan.

1. Matinkylä

Matinkylä on siis länsimetron pääteasema tällä hetkellä. Metroahan on tarkoitus jatkaa vieläkin pidemmälle Espoon Kivenlahteen asti. Jäämme jännityksellä odottamaan, milloin Matinkylä-Kivenlahti -osuus mahtaa valmistua.




Matinkylän bussiterminaali on näppärästi metroaseman yläpuolella, ja se on kuin Kampin bussiterminaali pienoiskoossa. On kiva, kun bussia ei tarvitse odotella ulkona!

Metroasemalla tuoksui melkein vielä uudelle, ja kaikkialla oli niin kovin siistiä. Asema oli minusta hieno! 

Katto on tehty alumiinista, ja se kaartuu kahteen suuntaan. Katto on tehty harsomaiseksi, jotta se antaisi hieman keveämmän vaikutelman. Ratkaisu miellytti silmääni kovin.
 


2. Niittykumpu

Niittykummun asema on Matinkylän asemasta seuraava, ja sen teemana on taide. Mari Rantanen on suunnitellut teoksen, joka on samalla sekä aseman seinäverhous että osa tilan akustointia.





3. Urheilupuisto

Urheilupuiston asema hätkähdytti.

Aseman teemoja ovat energisyys, liike, nuoruus, voima, kasvu ja värikkyys. En tiedä, tuliko asemasta mieleen juuri tuollaisia asioita, enkä osaa oikein muutenkaan pukea sanoiksi, millainen tunnelma asemalla oli. Jotenkin tuolla tuntui turvalliselta olla, mikä johtui ehkä aseman vähän laatikkomaisesta ilmeestä. Jonkun mielestä asema saattaa näyttää vähän sekavalta, mutta minä pidin asemasta kovasti.

Liukuportaiden värityskin oli aika erikoinen.

4. Tapiola

Tapiolan asemalla on haettu yhtymäkohtia maanpäälliseen Tapiolaan kupumaisten muotojen kautta. Metroaseman väri on valkoinen, joka on leimallinen väri Tapiolalle muutenkin.


Aseman valaistuksen tavoitteena on ollut se, että asemalaiturilla saisi marraskuussa valoa enemmän kuin ulkona. Missä tahansa saa marraskuussa valoa enemmän kuin ulkona!


Asemalla komeilee Kim Simonssonin pronssinen veistos Emma jättää jäljen. Teos on monumentti lapsenomaiselle luovuudelle ja ilolle, ja sen syntyhistoriasta voi lukea lisää täältä.

5. Aalto-yliopisto

Aalto-yliopisto oli asemista ehdoton suosikkini. Aalto-yliopisto sijaitsee nimensä mukaisesti kampusalueella Otaniemessä, ja aseman punertavalla ja taitteisella katolla on jäljitelty punatiilisten yliopistorakennusten henkeä.



Teräksinen katto ja kaunis valaistus loivat minusta asemalle hienon tunnelman.

Sama linja jatkui liukuportaissa ja asemarakennuksessa.






6. Keilaniemi

Myös Keilaniemen asemaa pidetään kampusasemana, vaikka asema onkin vähän kauempana yliopistosta ja lähempänä yritysmaailmaa. 



Keilaniemessä todellakin ollaan!

Kuvassa on Fortumin pääkonttori, joka ei ilmeisesti kohta enää olekaan Fortumin pääkonttori

7. Koivusaari

Koivusaari on monella tapaa erikoinen asema. Se on ensinnäkin ainoa suomalainen metroasema, joka sijaitsee meren alla. Siellä ovat myös Suomen pisimmät liukuportaat.

Tästä lähtevät Suomen pisimmät liukuportaat.
Koivusaaren liukuportailla on pituutta 76 metriä. Toiseksi pisimmät liukuportaat (72 metriä) löytyvät Helsinki-Vantaan lentoaseman rautatieasemalta.

Koivusaaren ja Lauttasaaren asemat ovat sisarasemia keskenään. Koivusaaressa teemana on vesi ja meri; Lauttasaaressa lumi ja jää.

Meri on vastassa heti Koivusaaren aseman ulkopuolella. 

Eipä näytä kovin valoisalta, vai mitä?

Aseman katon muoto on tehty muistuttamaan ylösalaisin käännettyä venettä. Ajelen tästä autolla hyvin usein ohi, ja on tullut ihmeteltyä kerran jos toisenkin, että mikähän se tuokin rakennus mahtaa olla. Nyt tämäkin asia selvisi.

Koivusaaren asemalta löytyi myös mieluinen yllätys, nimittäin WC - ja vieläpä ilmainen sellainen! Olin kaipaillut vessaa jo jonkin aikaa, joten yllätys oli oikein tervetullut. Tosin WC oli mallia avaruusaika, ja meinasin olla jo hätää kärsimässä (kirjaimellisesti), kun kaikenlaisia nappuloita oli niin paljon. Onneksi kukaan ei nähnyt hääräämistäni.

Tämä on pieni askel ihmiselle, mutta suuri harppaus ihmiskunnalle.

Juuri kun olin istahtamassa pöntölle, istuinreunus pompahtikin takaisin ylös. Ihmettelin, että mikäs se tämmöinen pönttö on, kun sille ei kerkiä edes istumaan. Seurasi pieni akrobatiatuokio, kun yritin samalla aikaa riisua housujani ja pitää istuinreunusta toisella polvella alhaalla. Vasta poislähtiessäni huomasin, että pöntön vieressä oli nappulat reunuksen laskemista ja nostamista varten. Onneksi olin sentään osannut lukita oven!

Näin laskeudumme meren alle.

8. Lauttasaari

Lauttasaaren asema on uusista asemista viimeinen ennen Ruoholahtea, ja sen teemana on siis lumi ja jää. 








Aseman toisen sisäänkäynnin yhteydessä oleva pilari on rakennettu sienen muotoon, jotta se muistuttaisi Lauttasaaren vesitornia, joka purettiin kaksi vuotta sitten.  



Nämä uudet metroasemat olivat minusta niin hienoja, että saatanpa matkustaa metrolla joskus toistekin. Vanhat metroasemat ovat uusiin asemiin verrattuna todella kolkkoja ja luotaantyöntäviä, ja nyt ihmettelen, miten sellaisia asemia on voitu koskaan tehdäkään. No, ehkä se oli sitä aikaa.

Metro on kuitenkin yhä se sama oranssi.

Vanhan mallinen metro.


Uudempaa kalustoa.

Mitä mieltä sinä olit asemista? Löysitkö oman suosikkisi?

44 kommenttia:

  1. Me ajeltiin viime viikolla sukulaisten luo Tapiolaan ja ihailtiin eri asemia, kaikki oli niin siistiä vielä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olitpas nopea kommentoimaan. :-)

      Mietinkin, että miltähän nuo asemat mahtavat näyttää joidenkin vuosien päästä. Näyttävätkö ne yhä edelleen hienoilta, vai muuttuvatko ne nuhjuisiksi? Nähtäväksi jää.

      Poista
  2. Kiva blogi sulla! Luin mielenkiinnolla postauksesi. Itse käytän täällä idässä päin metroa. Oikein mukavaa sunnuntaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Kristiina. <3 Mehän olemme sitten käytännöllisesti katsoen naapureita, kun asumme saman metroradan varrella. :-) Mukavaa sunnuntaita sinullekin!

      Poista
  3. Mielenkiintoinen postaus taas, kiitos!
    Kesalla koeajelin ne lentokentan korkeat portaat ja alaspain mennessa jotenkin se korkeus tuntui pahalta. Melkein alkoi huimata. Tuntuu etta ei sovi ihan kaikille ihmisille tallainen.
    Ja tylsaa kun silla metrolla on sitten pakko kulkea.
    Vessa nayttaa aika hurjalta. Hyva kun osasit sen oven lukituksen avatakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en ole vielä kokeillut niitä lentoaseman portaita, mutta ne olisi kyllä kiva käydä testaamassa. Pitkissä portaissa on tosiaan eroja, ja joissakin portaissa se pituus oikein korostuu. Riippuisiko se jotenkin portaiden jyrkkyydestä tai jotain? Nuo Koivusaaren portaat eivät jostain syystä tuntuneet ollenkaan pitkiltä.

      Älä muuta sano! Vessan ovi avattiin ja suljettiin eri nappuloita painamalla, ja siinä alkoi paniikkikäyrä nousta välittömästi, kun ovi ei auennutkaan ensimmäisellä yrittämällä. Pelottava paikka, mutta kun on tarpeeksi suuri hätä, on pakko tyytyä siihen, mitä on saatavilla. :-)

      Poista
    2. Minulla kavi nolosti kesalla VRn junan invavessan lukituksen kanssa...

      Poista
    3. Voi ei. Loppu hyvin, kaikki hyvin, kuitenkin ilmeisesti?

      Poista
  4. Tosi kiva että teit tästä aiheesta postauksen, toivotaan että moni saa tämän lukea. Kommeet on puitteet, mutta ikävääettä ihmiset pakotetaan metroon, kaikille se ei sovi. Ja toisekseen onko vanhukset unohdettu tuo vessa systeemi ei nyt kyllä palvele kuin nuoria ja näppäriä. Ja mertoo osin myös,oliko siellä hyvät ohjeet invalideille,vanhuksille,sokeille, pyörätuolilla liikkuville? He tarvitsevat usein apua joita ehkä vielä bussissa saisi!!

    Hyvää ekaa adventtia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että tykkäsit. :-)

      Metro ei tosiaankaan sovi kaikille. Mietin jo ihan sitäkin, että nyt kaikki joutuvat vaihtamaan metroasemalla liityntäbussista metroon, kun ennen pääsi bussilla suoraan kaupunkiin. Huonojalkaisille ja muille liikuntarajoitteisille tämä ei ole hyvä asia, varsinkaan talvella (vaikka onhan tuo Matinkylän terminaali ainakin säiltä suojassa).

      En tullut katselleeksi metroasemia sokeiden kannalta, mutta liikuntarajoitteisille puitteet näyttivät olevan ainakin pääosin kunnossa. Mutta sen sanon, että vaikka opasteet olisivat kuinka hyvät, niin kyllä tuolla saattavat esimerkiksi vanhukset olla aika pulassa, ainakin ensimmäisillä kerroilla, kun minullakin oli välillä vaikeuksia suunnistaa. Tosin jokaisella asemalla näytti päivystävän järjestyksenvalvoja, joka varmasti auttaa tarvittaessa, ainakin näin alussa. Tuskin järjestyksenvalvojat kuitenkaan asemien pysyvään "kalustoon" kuuluvat.

      Tuon naisille ja miehille tarkoitetun yhteisvessan (joita oli kaksi) vieressä oli inva-wc, mutta en tullut kurkistaneeksi sisään, oliko sekin yhtä vaikeakäyttöinen. Toivottavasti ei!

      Nykyajan bussinkuljettajat eivät valitettavasti taida olla kovin palvelualttiita. Minä esimerkiksi sain viime kerralla bussilla matkustaessani todella töykeää palvelua. Matkakortinlukijat olivat muttuneet sitten viime bussireissuni, enkä osannut käyttää uutta lukijaa ihan sujuvasti. Kysyin apua ulkomaalaiselta kuljettajalta, joka alkoi ärjyä minulle yksisanaisia käskyjä, joista viimeisin oli "mene!". Ilmeisesti kuljettaja luuli, etten tajuaisi mennä paikalleni istumaan vaan jäisin käytävään seisomaan ja hidastamaan bussin matkantekoa vielä lisää.

      Mukavaa ensimmäistä adventtia sinullekin! Täällä sitä juhlitaan kaameassa tuulessa ja vesisateessa.

      Poista
  5. Hienot metroasemat Hesassa!!! Mua aina ihmetyttää kun käyn Hesas niin juna-aseman pienyys?!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helsingin rautatieasema on tosiaan melkoisen ahdas. Saisivat päivittää samalla senkin. :-)

      Poista
  6. Kiva postaus ja olipa hauska kierros kuvin:) Minä en täällä suomessa olekkaan koskaan ollut metrossa..olen minä vaan maalaistollukka:)) Leppoisaa ensimmäistä adventtia♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän muitakin, jotka eivät ole olleet koskaan metrossa, joten et ole suinkaan ainoa. :-)

      Leppoisaa adventtia sinullekin! <3

      Poista
  7. Jälleen kerran mielenkiintoinen postaus. Sanoin jo miehellekin, että katso nyt sinäkin !
    Hyvää ensimmäistä adventtia !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa mukava kuulla, että postaus kiinnosti. :-)

      Hyvää ensimmäistä adventtia sinnekin!

      Poista
  8. Minustakin tuo Aaltoyliopisto oli hienoin. Vai et tykkää ajaa metrolla. Kun minä lopulta Istanbulissa pääsin metroon, en olisi enää muulla (laivamatkaa lukuunottamatta) mennytkään. Niin kätevää, kun siellä alhaalla ei koskaan ole ruuhkaa ja matka etenee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, en tykkää. Minun kun pitäisi päästä joka paikkaan autolla. Jo meno sinne maan uumeniin tuntuu kestävän niin kauan, että samassa ajassa olisi autolla jo melkein perillä. Tosin jos kaupungissa olisi aivan järkyttävät ruuhkat, kuten Istanbulissa varmaankin oli, saattaisin joutua muuttamaan mieleni. Pakko on hyvä motivaattori. :-D

      Poista
  9. Oi kiitos tästä, tosi kiva nähdä oikein kokonaisuutena tuo reitti.Hienot asemat ja mertakin pääsee ihailemaan ihan aseman edessä. Metroajelu olisikin sitten seuraavaksi tehtävä, tosin en taida enää osata ostaa edes metrolippua, saati sitten käyttää noin ultramodernia vessaa. VR:n kanssakin on välillä vaikeuksia, sekä lippujen että vessojen. Ei parane olla ainakaan ahtaanpaikankammoinen, jos tuota vessaa menee testaamaan.
    Huikeat nuo rappuset, pitäisi kai tehdä oikein erikseen rullarappuristeily :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli nuo asemat kyllä aika huikeita. Voisin käydä ihailemassa pelkästään asemia, vaikka en metrolla matkustaisikaan.

      Olen muutaman kerran ostanut metrolipun automaatista, ja se oli muistaakseni kyllä aika kinkkistä. Piti keskittyä hommaan oikein tosissaan. Bussista saa sentään vielä ostaa lipun kuljettajalta, vaan en tiedä, kuinka kauan.

      Ja en todellakaan suosittele tuota vessaa ahtaanpaikankammoisille. Vessa oli ahdas, eikä se, että vessaa oli niin hankala käyttää, ainakaan yhtään auttanut asiaa. En tajunnut edes, mistä vessa piti vetää, joten päätin jättää vessan vetämättä. (En uskaltanut painaa tuota pöntön oikealla puolella olevaa nappulaa, kun en tiennyt, mitä siitä tapahtuisi.) Tämäkin ongelma selvisi lopulta, sillä vessa huuhtoutui silloin, kun painoi ovenavausnappulaa.

      Jännittäviä rullarappuristeilyjä sinulle! :-D

      Poista
  10. Aivan mahtava postaus ja ennen kaikkea upeat kuvat! Tuntuu ihan siltä, kuin olisin päässyt itsekin kokeilemaan.

    Meillä täällä Amsterdamissa metro on aika vaatimaton, vaikka sitä kyllä yritetään vähän laajentaa. Täällä maaperä on sellaista märkää hötöä, että koko homma on ilmeisesti melkoinen katastrofi, ja kustannukset ovat nousemassa pilviin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, että viihdyit metromatkalla. :-)

      Amsterdamin metron laajennus kuulostaa kyllä aikamoisen haasteelliselta projektilta. Tulee mieleen vähän Hyderabadin metroprojekti (Intiassa siis) - sillä erotuksella tosin, että siellä metro päätettiinkin tehdä yläilmoihin. :-)

      Poista
  11. Omasta mielestäni metroasemien taiteellisuuteen käytetyt (oletettavat) miljoonat olisi voinut ehkä käyttää johonkin muuhunkin. Loppujen lopuksi ne ovat vain joukoliikenteen solmukohtia, joihin harva päivittäinen käyttäjä tottumuksen jälkeen kiinnittää huomiota. Tuskinpa kovin moni turistikaan saapuu maahan tarkoituksenaan ihastella metroasemia?

    Uusissa matkakortinlukijoissa ei todellakaan oltu mietitty käyttäjäystävällisyyttä ihan loppuun asti. Mitenköhän juurikin vaikka näkövammaiseet käyttävät niitä, kun kosketusnäytöstä on paha tunnistella mitä kohtaa pitäisi painella? Raitiovaunuistahan lipunmyynti loppui jo tänä vuonna, seuraavatkohan bussit kohta perässä...

    Vaikka liityntäliikenteessä on omat huonot puolensa, on se kuitenkin parempi vaihtoeto sille että suuri joukko busseja kolistelisi puolityhjänä pitkin länsiväylää ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ihminen on siitä kummallinen olento, että kaikkea uutta ja rutiineista poikkeavaa pitää aluksi vastustaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainahan johonkin kohteeseen laitetut rahat ovat jostakin toisesta pois. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että matkustusmukavuuteen ja turvallisuuden tunteeseen voi vaikuttaa tuollaisilla esteettisillä seikoilla paljonkin. On paljon miellyttävämpi odottaa metroa tuommoisessa ympäristössä kuin harmaissa betoniluolissa.

      Uusista matkakortinlukijoista olen samaa mieltä. Tosin eivät ne vanhatkaan olleet minusta yhtään sen paremmat.

      Minä en ole tykännyt metrosta koskaan, joten ainakaan omalla kohdallani ei ole kyse mistään uuden vastustamisesta. Mutta nytpä saan sitä suuremmalla syyllä huristella jatkossakin autolla. :-D

      Poista
  12. Kiitos virtuaalimatkasta ja asemien esittelystä, kivoja ilmeitä onkin haettu asemille, enemmän kuin vanhoille asemille, jotka ovat aika tylsän näköisiä. Helsingissä asuessa käytin usein metroa, mutta itse kyllä mieluummin matkustan busseilla,tosin metrot menevät nopeammin ,joten aikaa säästyy- HIh, tuo vessa, hyvä tietää että on tuollainen jos joskus käy tuolla ja on tarve,,,,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne vanhat asemat ovat minustakin tylsiä, jopa vähän pelottavia, ainakin ilta-aikaan. En tiedä sitten, miltä nämä uudet asemat tuntuvat iltamyöhällä.

      Vessa oli kyllä ihan siisti ja toimiva, kun olin ensin pyörinyt kopissa kymmenen minuuttia ihmettelemässä. :-D Että siinä mielessä ajoi asiansa oikein hyvin.

      Poista
  13. Me asuttiin vuosi Helsingissä, mutta tosi harvoin ajeltiin metrolla. Muuten metromatkustelu on musta ihan kivaa. Esimerkiksi Oslossa metroajelu on siitäkin hauskaa, että metro kulkee suurimmaksi osaksi maan päällä. En ole ajellut vielä Länsimetrolla, mutta tämän mahtavan nojatuolimatkan kuvat innostivat kokeilemaan joku päivä. Jospa ensi kesänä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ulkomailla minäkin tykkään joskus matkustella metrolla. Siellä se kuuluu varmaan osaksi matkustamisen kokemusta: on paljon jännittävämpää ajella metrolla jossakin ulkomaisessa metropolissa kuin Helsingissä, jossa metro on vain arkinen tapa päästä paikasta toiseen.

      Mukavia ajeluja sinulle, jos innostut kokeilemaan! :-)

      Poista
  14. Hienot kuvat! Minä en ole vielä käynyt yhdelläkään Espoon metroasemista. Olisipa ollut upeaa, jos joltakin metroasemalta olisi bussiyhteys työpaikalleni. Mutta ei ole, joten jurruutan edelleen Kehä I aamuin illoin.

    Minua noista asemista miellyttävät eniten Aalto-yliopisto ja Matinkylä. Hienoja ovat kyllä kaikki uudet asemat. Minun lähiasemani, joka on Itä-Helsingin uusimpia, siisteimpiä ja sisätilassa, häviää noille asemille ihan 6-0. Puhumattakaan tuosta Itäkeskuksen järkyttävän toimimattomasta ja rumasta asemasta, jota taas käytän usein maksuttoman liityntäparkkihallin takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi kun metrolla ei ollut vaikutusta sinun työmatkaasi. Kehä ykkösen ruuhkat ovat kyllä aika lannistavat. Sillä lisäkaistalla, vai mitä "parannuksia" kehä ykkösellä tehtiinkään, ei ollut minkäänlaista vaikutusta liikenteen sujuvuuteen.

      Minullakin on siellä idässä yksi entinen kotiasema, Puotila. Asuin ennen Puotilassa, ja sieltä joutui ennen metron tuloa menemään liityntäbussilla Itikseen ja sitten Itiksestä metrolla kuapunkiin. Metron tulon jälkeen oli siirryttävä käyttämään metroa, vaikka metrosemalle oli paljon pidempi kävelymatka kuin bussipysäkille. :-/ Itäkeskuksen asema on kyllä rumuudessaan ihan omaa luokkaansa.

      Poista
  15. Kiitos kun järjestit ulkosuomalaiselle virtuaalisen matkan Länsimetrolla! Itse pääsen metroa koittamaan näillä näkymin vasta ensi kesänä.

    Asemat näyttävät hienoilta. Vaikka moni sijoituskohde minua länsimaissa hämmentää ja ihmetyttää niin olen ihan samaa mieltä, että metroasemiin kannattaa kyllä panostaa ja investoida. Pidän metroista noin periaatteessa mutta koska en varsinkaan Suomessa ole tottunut niitä käyttämään, oloni on usein metrossa vähän turvaton, ja ankeat metroasemat vain korostavat turvattomuudentunnetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olepa hyvä! Mukava jos viihdyit mukana kierroksella. :-)

      Minullakin on samalla tavalla hieman turvaton olo metrossa, ja jokainen hieman erikoisen näköinen tai jollakin lailla poikkeuksellisesti käyttäytyvä tyyppi tuntuu minusta potentiaaliselta uhalta. Mielikuvitus alkaa jostain syystä luoda metrossa aina kaikenlaisia uhkakuvia.

      Tällä kierroksella heti alkumatkasta kaksi nuorta miestä jakoi metrovaunussa jotain lappuja, joissa luki "Merry Christmas". Kun en halunnut ottaa kyseistä lappua, mies rupesi mesomaan, että mikä on, kun et halua hyvää joulua (englanniksi siis, sillä kaverit olivat ulkomaalaisia). Tuostakin tuli varsin epämukava olo, mutta onneksi jäin heti seuraavalla asemalla pois.

      Poista
  16. Hauska katsaus. Ei tarvi maalaisen lähteä varta vasten metromatkailemaan, kun asemat on nyt nähty, joten kiitos siitä :). Mun suosikki näistä on Aalto-yliopiston asema.

    Metrot ahdistaa mua suuresti, vaikka ovatkin käteviä. Viimeksi onnistuin lietsomaan itseni lähes paniikkiin Moskovassa, jossa kyllä asemat on todellakin hulppeita, mutta itse se tunneli, jossa metro kulkee, on niin ahdas, että kun yhden kerran metro hiljensi keskellä ei mitään ja näin, kuinka lähellä se tunnelia varten louhittu pimeä seinämä on, en voinut välttää ajatusta siitä, millainen paniikki ja ahdistuskohtaus itselle tulisi, jos metro oikeasti jumittaisi siihen. Porukkaa oli kumminkin enemmän kuin kyytiin kaiken järjeen mukaan edes mahtuu, ja lämpötila jo valmiiksi niin korkea, että tuli hiki pelkästä ajatuksesta. Hrrr.

    Kai ihminen on kumminkin luotu enempi viihtymään maan päällä kuin sen alla. Mun ainakin pitää nähdä ikkunoista ulos tai muuten olo on epämukava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauska kuulla, että Aalto-yliopisto oli sinunkin suosikkisi! :-)

      Sehän metromatkustamisessa varmasti juuri ahdistaakin, että tietää olevansa maan alla suljetussa paikassa, josta on mahdoton päästä pois, jos jotain sattuu. Varmaan sen takia myös sellaiset ihmiset, jotka jossakin toisessa ympäristössä olisivat vain hieman erikoisen näköisiä tai oloisia, muuttuvatkin metrossa potentiaalisiksi murhaajiksi tai terroristeiksi. Melkein nauratti, kun istuin metron kyytiin Matinkylässä, ja minua vastapäätä tuli istumaan päästä varpaisiin mustiin pukeutunut, synkän oloinen, pitkätukkainen mies, joka katsoi minua pitkään. Ensimmäinen ajatus oli, että apua, mitähän tuo meinaa mulle tehdä. :-D Mutta hyvä, että jouduin vastakkain oman epäluuloisuuteni kanssa heti alkumatkasta, niin tajusin sen itsekin.

      Poista
  17. Wow, kiitos täästä havainnollisesta koosteesta! Ei hassumman näköisiä asemia. Kuvien perusteella minunkin suosikikseni nousee Aalto-yliopiston asema. Pidän erityisesti sen maanläheisestä ja jotenkin lämpimästä värityksestä. Ihanan avaran oloinen myös.

    Olen ihan superiloinen tästä metrosta, sillä Suomeen tullessani olen laiska liikkumaan busseilla (Helsingin osuuden bunkkaan aina Alppilassa). Siksi en ole vieraillut lempparipaikassani Lauttasaaressa miesmuistiin! Minulla on useita lempirantoja Lauttiksessa, joihin aion ehdottomasti mennä fiilistelemään ja kuvaamaan seuraavalla suomireissulla. Myös Tapiolassa pitää käydä. Ja kai ne pisimmät liukuportaatkin pitää tsekata :D :D Pitää varmaan pyhittää yksi kokonainen päivä länsimetrolla suhaamiseen :P

    En ollut minäkään uskoa korviani, kun Länsimetro todella alkoi toimia. Sen verran on kaikkea viivästymistä ollut, että metron liikkeelle saaminen alkoi jo tuntua lähinnä vitsiltä :D

    Niin joo, onneksi siellä on se "avaruusvessa". Sille voi tulla käyttöä, jos koko päivän metroilee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika hauskaa, että Aalto-yliopisto tuntuu olevan niin monen suosikki. Mutta se oli tosiaan jotenkin niin lämpimän ja tunnelmallisen oloinen asema, että ei ole ihmekään.

      Minäkin tykkään Lauttasaaresta kovasti, ja jokavuotisiin traditioihini kuuluu käydä ainakin kerran kesässä siellä yksillä rantakallioilla kuvailemassa ja ihastelemassa merimaisemia.

      Minä olen melkein odottanut, milloin länsimetron liikennöinnissä tulisi jokin ongelma, mutta hyvinhän tuo näyttää kulkevan. :-) Kun kerroin ukkelille aikeistani käydä kokeilemassa länsimetroa, hän varoitti, että älä nyt ainakaan ihan ensimmäisinä päivinä mene, jos metro vaikka juuttuu jonnekin tunneliin. Täällähän liikennöi ennen metron aloittamista Länsiretro-niminen oranssi bussikin, joka toi ihmisiä kaupungista Isoon Omenaan. :-D

      Tervetuloa kokeilemaan länsimetroa! Ja tervetuloa Matinkyläänkin - vaikka ihan kyläilemäänkin. :-)

      Poista
  18. Töiden jälkeen lähdin metrolla Helsingin keskustaan. Löysin Tapiola Gardenin edessä olevasta liikenneympyrästä ajorampin ( vai miksi sitä kutsutaan) metroparkkiin, toimii myös Ainon parkkihallina. Näytin matkakorttia laitteelle ja sain pahvisen kuitin. Auton parkkiin jätettyäni hieman etsiskelin metroa koska olin ymmärtämättömyyttäni jättänyt auton väärään päähän. No metro löytyi ja laiturilla odotellessani varmistin neljältä siellä seisoskelleelta vartijalta paluumatkani. He vakuuttivat, että pääsisin pahvista läpyskää laitteessa käyttämällä autollani pois parkkihallista.
    Helsingissä oli mukavaa, tapasin tätini Ateuneumiin tutustumisen merkeissä. Tämän jälkeen lähdin kotimatkalle luottavaisin mielin. Metromatka sujui hyvin. Autolla lähtiessäni näytin pahvista läpyskää koneelle mutta portti ei auennutkaan. Sain tovin painella hälytysnappia ennenkuin joku vastasi. Minun olisi pitänyt käyttää pahvista läpyskää jossain koneessa ennen autolla ajamista puomille ja maksaa 2e. Lisäksi minulla oli vallan väärä pahviläpyskä, johonkin muuhun parkkihalliin elokuulta. Oikea oli mystisesti hävinnyt. Mies mikrofonin päässä hermostui ja aukaisi puomin ja pääsin ulos.
    Ensi kerralla olen jo kokeneempi ja ehkä metro matkani on sujuvampi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei. Tunsin kovasti myötätuntoa, sillä samankaltaisia sattumuksia on sattunut minullekin. Se Ainon parkkihalli (taitaa olla osa Tapiola Parkia) on minusta todella sekava laitos. Olen itsekin pysäköinyt ihan väärään päähän, ja sieltä olikin kiva kävelymatka Stockalle, vaikka luulin pysäköineeni ihan Stockan lähelle. Ja noiden puomien ja parkkilippujen kanssa on tullut sählättyä useammankin kerran, varsinkin kun Isoon Omenaankin tuli samanlainen systeemi. Kerrankin puomit olivat tullessani auki, joten ajoin suoraan halliin, ja sitten poislähtiessäni tulikin tenkkapoo, kun eihän minulla mitään lippua ollut! Kaiken lisäksi en löytänyt siitä masiinasta nappulaa, josta saisi apua. Matkakortilla pysäköimistä en ole vielä uskaltanut kokeilla, kun olen satavarma, että senkin kanssa tulee taas ongelmia.

      Hyvä puoli tämmöisissä kommelluksissa tosiaan on se, että seuraavalla kerralla on ainakin pikkuisen viisaampi. :-)

      Mukavaa itsenäisyyspäivää!

      Poista
  19. Olipa mielrnkiintoista taalta kaukaa, en tajunnut miksi se metrolinjan avaus oli niin iso juttu Suomen lehdistössa mutta onhan nuo asemat jo ihan mielettömia! Tykkasin monista kuten matinkylasta ja tapiolasta. Tykkään metrolla matkustamisesta, lautan jälkeen lempparini, lisaantyvissa ruuhkissa varsinkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin metron avajaishulina meni jo vähän överiksi, mutta toisaalta, olihan metron avaamista jo odotettukin - reilu vuosi. Tuntui melkein vaikealta uskoa, että metroliikenne käynnistyisi ihan oikeasti. :-D

      Lautta olisi aika eksoottinen kulkuneuvo. Jos asuisi Suomenlinnassa, niin sitten saisi käyttää lauttaakin.

      Poista
  20. Kivoja kuvia! Melkein pitäisi lähteä turistimatkalle Espooseen, kun nuo uudet asemat ovat niin hienoja. Vielä jos olisi Art Nouveau -tyyliset sisäänkäynnit (Oi Pariisi!). Valitettavasti metrolinja valmistui vähän myöhässä, reilut sata vuotta Art Nouveau- tyylin kulta-ajasta...

    Itse tykkäsin ulkomailla asuessani metrosta, kun vuoroväli oli niin lyhyt, ettei tarvinnut miettiä aikatauluja. Metrolla on myös mielestäni bussia helpompi suunnistaa, jos ei tunne kaupunkia kovin hyvin.

    -Outi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen ehdottomasti turistimatkaa Espooseen! Minustakin tuntui ihan kuin olisin käynyt jossakin ulkomailla, kun olin tuon kierroksen heittänyt. :-) Sisäänkäynnit ovat tosiaan aika pelkistettyjä, mutta kaikkea ei kai voi saada.

      Tuo on aivan totta, että metrolla on helpompi suunnistaa vieraassa kaupungissa. Metrolla liikkuessa ei tarvitse kuin kävellä asemalle ja katsoa, kumpaan suuntaan juna menee, mutta ennen bussin kyytiin astumista pitäisi ottaa selvää pysäkeistä, reiteistä ja aikatauluista - ja tuntea kaupunkiakin jonkin verran. En ole kyllä kovin monta kertaa ulkomailla bussin kyytiin uskaltautunut.

      Hyvää itsenäisyyspäivää sinulle!

      Poista
  21. Vitsin hienoja asemia kaikki! Tosi kiva kun kävit ne läpi kuvaamassa. Ihmeen tyhjää vain joka puolella hih! On niin tottunut näihin tungoksiin täällä. Barcelonan metroasemat ovat jo aika vanhoja ja likaisia, osa ihan nättejä mutta suurin osa aika tylsiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tyhjyys oli vähän niin kuin suunniteltu juttu. Kävin nimittäin ajelulla keskellä päivää, jotta saisin kuvailla rauhassa. :-)

      Asemat olivat todella myönteinen yllätys minullekin!

      Poista

Kiitos kommentistasi. <3