Jos kaikki tuntuu sujuvan hyvin, olet varmasti unohtanut jotain.


tiistai 10. toukokuuta 2011

Intialaisen mainostamisen ABC

Olen aina ollut sitä mieltä, että kaikkien mainosalan ihmisten sopisi tulla Intiaan ottamaan vähän oppia siitä, kuinka oikein mainostetaan. Jos mainosten pääasiallisena tarkoituksena on ihmisten huomion ja mielenkiinnon herättäminen, niin se taito Intiassa ainakin osataan.

Mainostulva alkaa heti aamusta, kun sanomalehden välistä tippuu lattialle lippuja ja lappuja, joissa mainostetaan milloin mitäkin tuotetta tai palvelua. Vähäkalorisia ateriankorvikkeita, ilmastointilaitteita ja kotiteattereita, säkkituoleja ja divaaneja. Ayurvedaterapiakeskuksia, painonpudotuskeskuksia, plastiikkakirurgiaklinikoita, kylpylöitä. Paikkoja, jotka ostavat vanhoja käytettyjä sareja, ja maksavat niistä jopa 10000 rupiaa (155 euroa). Autokouluja, jotka houkuttelevat naisasiakkaita naispuolisella opettajallaan ja ensiluokkaisilla ajosimulaattoreillaan, jotka takaavat turvallisen ajo-opetuksen. Kesäkursseja koululaisille, jotka voivat kesälomansa aikana parantaa muistiaan, kehittää nopeuttaan ja keskittymistään, prepata matematiikan tai englannin taitojaan, pelata shakkia tai krikettiä tai harjoitella joogaa tai kuchipudi-tanssia.

Näistä lattialle putoilevista lappusista on harvoin mitään iloa. Yleensä ne vain ärsyttävät, mutta joskus ne aiheuttavat suoranaisia vaaratilanteitakin. Anoppi on esimerkiksi kerran liukastunut tällaiseen lattialla vaanineeseen mainoslippuun ja nyrjäyttänyt nilkkansa. Vähemmän vakavia onnettomuuksia sattuu harva se päivä: mainokset on joskus niitattu lehteen niin tiukasti kiinni, että niitä irti repiessään saa sormensa verille.

Intiassa mainoksia on lehdissä, radiossa, tv:ssä ja katujen varsilla mainostauluina, ihan niin kuin muuallakin maailmassa. Mainostauluissa huomattavaa on niiden koko: postimerkin kokoiset mainokset eivät näy mihinkään, joten mainosten on oltava ISOJA.



Mainostaulut ovat pimeällä hienosti valaistuja, jotteivät mainokset varmasti jää huomaamatta yökunnissa liikuskelevaltakaan.

Erityisesti ukkosmyrskyjen aikaan mainostaulut tuovat elämään ylimääräisen jännitysmomentin, sillä ne saattavat putoilla alas ja romahtaa jonkun huono-onnisen bussipysäkillä odottelijan niskaan.

Miltähän tuntuisi jäädä tämmöisen alle?

Intialainen mainostaja tietää, missä keskivertointialainen viettää suuren osan päivästään: jumissa liikenteen keskellä. Liikenne on siis hyvä paikka tulla nähdyksi!

Hei! Mitä jos pantaisiin mainostaulu rekan päälle, ja sitten ajeltaisiin vähän ympäri kaupunkia?

Tai jos pantaisiinkin mainos polkupyörän päälle ja laitettaisiin pojat vähän polkemaan? Ei menisi rahaa bensaankaan, ja jannutkin saisivat samalla vähän reisijumppaa.

Tämä mainos on muutenkin minusta aika erikoinen, sillä mitä siinä mainostetaankaan? Viinaa! Kuinkahan kauan tämmöinen fillarimainos saisi pyöriä Helsingin keskustassa:

*****
News Cafen Cocktail-Happy Hour
Maanantai-perjantai kello 16.00-20.00

Cocktailit 199 rupiaa
Aperetiivit 199 rupiaa
Tuplat (votka/viski/rommi) 199 rupiaa
Shotit 199 rupiaa
Kaljaämpäri 699 rupiaa
*****

Jos joku jamppa valittaa pölystä ja saasteista, niin annetaan sille joku rätti, jonka se saa vetää naamansa suojaksi.

Kuningasidea: laitetaan auton lavalle mukaan mainostettava tuotekin! Toisella puolella pakua olisi mainos, ja toisella puolella ihan oikea moottoripyörä! Pappamopoilla ajelevat heittäisivät varmasti vanhan rakkineensa lähimpään pusikkoon ja tulisivat heti ostamaan tämmöisen.

Tätä live-mainostustapaa on hauska kehitellä ajatuksissaan pidemmälle. Esimerkiksi edellisen viinamainoksen voisi siirtää tällä tavalla pakettiautoon: mainos auton kylkeen ja näyteviinat mukaan auton lavalle. Kyllä ihmisille varmasti tulisi kiire News Cafen happy hourille, kun he hikoilisivat tulikuumissa autoissaan, ja kylmät kaljaämpärit kiiluisivat auringossa, ihan tuulilasin takana!

Liikenteessä mainoksen näkee kuitenkin suhteellisen pieni joukko, mutta onneksi on olemassa paikka, josta mainos näkyy kauas ja joka suuntaan: ilmatila!

Laitetaan taivaalle iso mainosilmapallo! Pannaan pallon sisälle vielä valaistus, niin pallo näyttää pimeässä ihan keltaiselta kuulta.

Tämä mainos herättää huomion ärsyttävän hyvin. Paljain silmin ei aivan erota, mitä pallossa lukee, mutta siellä se pallo vaan killuu taivaalla viikosta toiseen. Lopulta on pakko zuumata vähintään kameralla (jos ei omista kiikareita tai peräti kaukoputkea), jotta näkee tarkemmin, mitä hemmettiä pallossa oikein lukee.

Jaaha. Taas joku elokuvamainos.

Se joka väittää mainostamista kalliiksi touhuksi, on kyllä ihan väärässä. Eihän mainoksen tarvitse maksaa yhtään mitään! Mainostaa voi ihan ilmaiseksikin maalaamalla mainoksen esimerkiksi aitaan, viemäriputkeen tai kiveen.

Tämä mainos kestää. Kauan - ja kaiken.

6 kommenttia:

  1. Hauskan mielenkiintoinen postaus taas.Meilläkin täällä tuppaa olemaan isoja ´mainoksia siellä sun täällä,joten varmasti ne huomataan.Kerran oli yhden hemaisevan valokuvamallin bikinikuva laitettu pilvenpiirtäjän yhdelle seinälle,siis valtava sellainen.Ja kun se oli just valtatien näkyvissä,niin siitä pidettiin suurta meteliä kun se kuulemma voi aiheuttaa onnettomuuksia he he.
    Viikonloppuisin on täälläkin lehden mukana mainoslehtisiä,yleensä suurten ketjujen sellaisia.Mutta talon ulkoseinällä oleviin postilaatikkoihin tungetaan vaikka minkälaisia mainoslappusia.Onneksi on pieni roskis laitettu ihan niitä varten viereen.,,

    VastaaPoista
  2. Hihii, Yaelian, no onneksi on se roskis heti siinä vieressä, ettei tarvitse niitä mainoksia sen pidemmälle kantaa. :-)

    Suomessakin on tainnut olla noita mainoksia, joiden on sanottu vaarantavan liikenteen. Onneksi täällä on sentään naisilla mainoksissa suht hyvin vaatteet päällä; muuten voisi kyllä tulla aikamoinen kaaos. ;-)

    VastaaPoista
  3. Me ihmeteltiin Intiassa tien varrella niitä valtavia yksityisten ihmisten (mainos)tauluja. Siellä oli hääpari ja lähisuku tai joku synttärisankari perheineen valtavina valokuvina. Vinoiltiin, että mitäs jos mekin tehtäis täällä Saksassa niin. Ilmeisesti varakkaat perheet harrastaa teillä sellaista.

    VastaaPoista
  4. Allu, minä en ole semmoisia nähnytkään, mutta kuulostaa hyvin mahdolliselta!

    Joo, oisko vähän kivaa, kun aina aamuruuhkassa saisi katsella omaa lärviään jostakin hillittömästä mainostaulusta...:-D

    VastaaPoista
  5. Ihan hulvatonta :D Meillä on vain noita valotauluja, jotka lentelevät myrskyssä ympäriinsä. Täällä ei tarvitse mainostaa,jos jotain uutta tulee myyntiin niin sen kyllä kuulee kadulla.

    VastaaPoista
  6. Sirokko, mainostamisen intialaiset kyllä osaavat. :-) Teillä onkin aika erikoinen mainostamismuoto tuo viidakkorumpu. :-)

    VastaaPoista