Päättömyydestä on iloa - silloin kukaan ei hengitä niskaan.


torstai 23. helmikuuta 2017

Salat julki

Olen lukenut monesta blogista postauksen, jossa bloggaaja kertoo 25 satunnaista faktaa itsestään, ja ajattelin, että samanlainen postaus olisi mukava tehdä itsekin. Tässä siis 25 satunnaista faktaa minusta. Jos olen sattunut jo kertomaan jonkin näistä, pahoittelut muistamattomuudestani!


1. Haluaisin itselleni pöytäjääkiekkopelin, mutta minulla ei ole pelikaveria.

2. Olen oinas, mutta en ole mikään kaikkein tyypillisin oinas. Luonteeseeni vaikuttaa minusta paljon myös nouseva merkkini, joka on kaksonen.

3. Vapaus - tai ainakin vapauden tunne - on minulle todella tärkeää. En pystyisi esimerkiksi elämään parisuhteessa, jossa kokisin vapauttani rajoitettavan millään tavalla.

4. Ukkeli oli äskettäin melkein viisi viikkoa työmatkalla, ja löysin sinä aikana luonnollisen unirytmini. Se on 21.30–5.30.

5. Nukun aina silmämaski silmillä.

6. En ole allerginen millekään.

7. En pysty käyttämään minkäänlaisia hajusteita (muuta kuin deodoranttia), koska tuoksut alkavat oksettaa minua parin tunnin päästä, ja haluan päästä vain pesemään ne pois.

8. Lasken aina aivastukseni tyyliin "hyvää-pahaa-rakkautta-rahaa". Pahaa tulee onneksi kaikkein harvimmin!

9. Kun olen siivonnut esimerkiksi jonkin kaapin, minun pitää käydä aina välillä aukomassa kaapin ovia ja ihastelemassa sitä, kuinka siisti kaappi on.


10. En koskaan tamppaa mattoja.

11. En meinannut ensin ajaa ajokorttia ollenkaan, kun olin 18-vuotiaana sitä mieltä, että ajokortti on ihan turha. Polkupyörällähän pääsee joka paikkaan! Menin kuitenkin autokouluun, kun iskä "pakotti", enkä ole katunut. Olisin jäänyt monesta asiasta paitsi, jos en olisi ajokorttia ajanut!

12. Mitä paremmin ja enemmän nukun, sitä suuremmat silmäpussit minulle tulee.

13. Osaan olla kotonani lähes missä tahansa. En tarvitse ympärilleni tuttuja asioita tai esineitä, jotta voisin kutsua paikkaa kodikseni.

14. Lempiasentoni joogassa on soturi II.

15. Olen perinyt monen terveyteen liittyvän asian äidiltäni. Yksi niistä on taipumus alkaa hikoilla stressaavissa tilanteissa hirveästi.

16. Toinen äidiltä peritty juttu on vasomotorinen nuha. En pysty lähtemään minnekään ilman nenäliinaa, sillä nenäni vuotaa aina: jos on kylmä tai kuuma, jos tuulee, jos syön kuumaa tai mausteista ruokaa, jos hikoilen, jos juon kahvia - tai ihan muuten vain! 

17. Tykkään haistella uusia kirjoja, koska uudet kirjat tuoksuvat minusta hyvälle.

18. Olen saanut kerran liikunnasta hylätyn arvosanan siitä syystä, että kävin liikuntatunneilla vain kerran koko lukuvuoden aikana.



19. En käytä juuri koskaan korvakoruja tai muitakaan koruja. Sormus ja rannekello riittävät. Olen kai sellainen yksinkertainen tyyppi.

20. Minusta ei voisi koskaan tulla kasvissyöjää. Ei siksi, että pitäisin jotenkin erityisen paljon lihasta, vaan siksi, että en tykkää asettaa elämääni minkäänlaisia rajoituksia (ellei ole pakko).

21. Lempivärini on nykyään oranssi.

22. Inhoan syvästi uusien elektronisten laitteiden käytön opettelua. En ymmärrä, miksei tieto voisi vain siirtyä päähäni itsestään. En ole esimerkiksi vieläkään perehtynyt kunnolla uuteen kameraani, joka on ollut minulla jo yli puoli vuotta. Ainoastaan makroasetuksiin olen tutustunut vähän paremmin.

23. Olen parhaimmillani silloin, kun olen ihmisten kanssa. Jos olen pitkään yksin, minusta tulee sellainen mörmöttäjä.

24. Jos lupaan jotakin, taatusti pidän lupaukseni.

25. En ole Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa. Anteeksi, valehtelin: onhan minulla Instagramissa tili, ja sillä taitaa olla jopa yksi kuva!

+ Bonustieto:
Minulla on yksi rintakarva.

Jos ajattelitte, että onpa omituinen tyyppi, niin olette aivan oikeassa.  😃



tiistai 21. helmikuuta 2017

Maustetta elämään

Makrohaasteen aiheena on tällä viikolla mauste, ja se vasta innoittikin kuvaamaan. Mausteitahan meiltä nimittäin löytyy. 😊

Lähdin tutkimusmatkalle intialaisia mausteita sisältävien purnukoiden sisälle, ja tutkimusmatka paljasti yllättävän asian: mausteetkin ovat yksilöllisiä! Esimerkiksi monet siemenet ovat erimuotoisia, -värisiä ja -kokoisia, vaikka ne pikaisesti katsottuna näyttäisivätkin kaikki ihan samanlaisilta.

Koptilaisen kuminan eli intiankuminan siemeniä.



Sarviapilan siemeniä.

Ruskeita sinapinsiemeniä. 

Mustakuminan eli ryytineidon siemeniä. 




Siementen lisäksi purkeista löytyi muutakin.

Neilikka.

 Neilikat in action.
Tähtianis.
Kanelitanko.
Kardemumma on ehdottomasti yksi suosikkimausteistani! Tuoksu on huumaava!

Kardemumman siemenet pyrkivät maailmaan.


Hello world!

Kiitokset taas Pienelle Linnulle mukavasta haasteesta! Muita mausteisia kuvia löytyy täältä.



sunnuntai 19. helmikuuta 2017

Puisia unelmia

Kävin jokin aika sitten tutustumassa muutamaan uuteen helsinkiläiseen kerrostaloalueeseen ja purnasin tuolloin nykyajan rakentamistyylistä, jota tuntuvat leimaavan väriläiskä-ajattelu ja akvaarioparvekkeet sekä monet muut minun silmiini omituisilta näyttävät ratkaisut. Jäin miettimään, miltä uusilla puutaloalueilla sitten mahtaisi näyttää, kun pääkaupunkiseudulle rakennetaan kumminkin uusia puutalojakin. Olisivatko puutaloalueet hyvin samantyylisiä kuin kerrostaloalueet, vai olisivatko ne aivan erilaisia? Puutalot eroavat tavallisista kerrostaloista jo tietysti ainakin kokonsa puolesta, mutta voisihan niitä väriläiskiä ja akvaarioparvekkeita olla puutaloissakin.

Asiasta piti ottaa selvää, joten lähdin tutustumaan muutamaan uuteen puutaloalueeseen. Tämä kierros vie Puu-Myllypuroon, Viikin puukerrostalokortteliin sekä Honkasuolle.

Puu-Myllypurosta kerrotaan seuraavaa:

"Yhteisöllisyyden ja koskemattoman luonnon lisäksi alueella on korkeatasoista, kokeilevaa puurakentamista. Entisaikojen tunnelmaa huokuvat puutalot ovat modernin puurakentamisen taidonnäyte. Talot ovat muunneltavia, energiapihejä, ekologisia ja nykyajan korkeiden asumisstandardien mukaisia.

Yhteisöllisyyttä ja arkielämän ekotekoja suosivia ratkaisuja on paljon; yksi lähtökohdista on talojen avautuminen pihakaduille. Näin syntyy kodikas ja eloisa katumiljöö, jossa elämä ei piiloudu neljän seinän sisään vaan jatkuu luontevasti katualueella. Varsinkin kesäisin pihakadut ovat asukkaiden yhteisiä olohuoneita.

Puu-Myllypuron tunnelma syntyy puisista pientaloista; kaupunkimaisista, viihtyisistä katutiloista ja asukkaiden yhteisöllisyyteen houkuttelevista ratkaisuista."

Voisin kuvitella, että tuommoiset rauhalliset katualueet ovat omiaan erityisesti lasten puuhiin, ja lapsiperheitä alueella varmasti suurimmaksi osaksi asuukin.

Puu-Myllypuro on kokonaisuudessaan hyvin värikäs alue: on niitä väriläiskiä mutta myös värikkäitä taloja.





Hieman neutraalimpaa väritystäkin löytyi.


Yksi asia, jota nykyajan rakentamisessa ihmettelen, on ikkunoiden pienuus. Miksi ihmeessä taloihin tehdään nykyään niin pienet ikkunat? Jos minä rakentaisin talon, haluaisin ikkunaa koko seinän leveydeltä. Mutta ehkä taloissa onkin pihan puolella isommat ikkunat, sillä kukapa nyt näyteikkunassa haluaisi asua.

Alueella oli myös muutamia pienkerrostaloja, joista osa miellytti silmää, osa ei.






Sitäkin ihmettelen, onko talot pakko rakentaa aina niin tolkuttoman lähelle toisiaan, vaikka eiväthän tontit näillä leveysasteilla tietysti mitään ilmaisia ole. Juuri tämän aamun Hesarissa muistutettiin, että kahdeksan metriä on vähimmäisetäisyys naapuritaloon, ja se on minusta aika vähän.




Jollakin tapaa pidin Puu-Myllypurosta, vaikka en itse haluaisi siellä asuakaan. Alue oli minusta kokonaisuudessaan harmoninen, ja rakennukset olivat sopusoinnussa sekä keskenään että ympäristön kanssa. Väritkin tuntuivat jotenkin luonnonläheisiltä, vaikka osa väreistä olikin melko kirkkaita. Puu-Myllypuro oli siis kaiken kaikkiaan miellyttävä yllätys.

Viikin Latokartanon puukerrostalokorttelista kirjoitetaan seuraavasti:

"Latokartanon puukerrostalokortteli on arkkitehtuuriltaan hyvin lämminhenkistä ja viihtyisää. Kerrostaloja on kahta tyyppiä, jotka ovat molemmat pistetalon eri variaatioita. Osassa rakennuksista on harjakatot ja osassa pulpettikatot. 

Rakennusten julkisivuissa on käytetty näyttävää yli 30 senttimetriä leveää ja 42 millimetriä paksua Metsä Woodin Kuningaspaneelia, joka on valmistettu liimapuusta. Pisimmillään jopa 12 metriä pitkä julkisivupaneeli luo taloille harmonisen ja selkeän linjan. Paneeleissa on käytetty kahta eri ruskean sävyä seinäpinnasta riippuen. Myös parvekkeiden liimapuurakenteet jatkavat samaa puurakentamisen tuntua korostavaa värimaailmaa."

Tältä näyttävät lämminhenkiset paneelitalot:








Minusta talot näyttivät kovin synkeiltä, muodottomilta möhkäleiltä, mutta toisaalta: enhän minä arkkitehtuurista mitään ymmärräkään. Parvekkeetkin olivat taas niitä akvaarioparvekkeita, joilla on kiva käydä näyttäytymässä. Vaaleampi väritys olisi keventänyt minusta talojen yleisilmettä huomattavasti, vaikka onhan ruskea tietysti luonnonläheinen väri.

En tiennyt, mitä pistetalo tarkoitti, joten siitä oli otettava selvää.

"Pistetalo ja lamellitalo ovat kaksi kerrostalon perustyyppiä. Pistetaloissa porraskäytävä on keskellä ja asunnot sen ympärillä, talo on yleensä hahmoltaan tornimainen ja sijaitsee erillään naapureistaan. Asunnot avautuvat tornin joka suuntaan. Tyypillisessä lamellitalossa taas on useampia porraskäytäviä, talo on hahmoltaan matalampi ja pitkänomainen sijaiten usein kadun varressa." 

En lämmennyt Latokartanon puukerrostaloille ollenkaan. Alueesta jäi taas vähän sellainen maku, että rakennuksilla oli tavoiteltu jotain erikoista, mutta lopputulos ei ollut kovin onnistunut.

Kerrostalojen taakse oli nousemassa muutama pientalo, jotka olivat vähän värikkäämpiä yleisilmeeltään. 


Naapurit ovat mukavasti kivenheiton päässä.

Lopuksi kävin Honkasuolla Myyrmäen kupeessa.

Honkasuosta kerrotaan seuraavaa:

"Honkasuo on Helsingin suurin uusi puurakentamisalue. Alue sijaitsee Luoteis-Helsingissä, Malminkartanon pohjoisreunassa. Entinen metsä- ja niittyalue muuttuu vuoteen 2020 mennessä 1 600 asukkaan kaupunginosaksi. Puurakenteiset talot ovat kaksi-nelikerroksisia, ne maalataan värikkäiksi ja vierekkäisten rakennusten tulee olla eri sävyisiä. Honkasuon sydän on Perhosniitty-puisto kaupunkiviljelypalstoineen."

Honkasuo oli minulle yllätys, sillä olin kuvitellut, että rakentaminen olisi jo paljon pidemmällä. Se olikin kuitenkin vasta aivan alkuvaiheessa, ja valmiina oli vasta muutama talo.

Tyhjä aukio.









Työmaaparakkejako näistä on tulossa?


Honkasuo oli siis varsin nopeasti katsottu. Pitänee käydä tuolla uudestaan, kun taloja on valmiina enemmän.

Tällainen kierros tällä kertaa!

torstai 16. helmikuuta 2017

Viisaus tulee idästä

Sen jälkeen kun appiukko sai uuden älypuhelimen, hän on kunnostautunut WhatsApp-viestien lähettelyssä. Viestit ovat tavallisimmin terveyttä koskevia litanioita, joita appiukko laittaa auliisti eteenpäin ainakin minulle. Tyypillisesti viesteissä neuvotaan, kuinka pitäisi syödä ja juoda, jotta pysyisi terveenä ja hyvinvoivana. Onpa joukossa ollut sellainenkin video, jossa kerrottiin, kuinka sormilla syömisestä on tulossa Intiassa uusi trendi. Hienommatkin hotellit ovat nyt alkaneet jättää ruokailuvälineet kattamatta, ja ihmisiä kannustetaan syömään perinteiseen intialaiseen tapaan sormin ja lisäämään tällä tavalla ruoasta saatavaa nautintoa.

Yleensä en appiukon viestilitanioita sen tarkemmin lueskele, mutta viimeisin viesti oli niin erikoinen, että sitä oli pakko tutkia perusteellisemmin. Kyse oli Rujuta Diwekar -nimisen ravitsemusterapeutin ja fitness-asiantuntijan ruokavaliosta, jota Diwekar suosittelee diabeetikoille ja kaikille niille, jotka haluavat pitää painonsa kurissa. Rujuta Diwekarin asiakkaisiin lukeutuu monia julkkiksia, kuten Kareena Kapoor ja Saif Ali Khan, mutta hänen tunnetuin tapauksensa taitaa olla Anant Ambani, joka pudotti Diwekarin avulla 18 kuukaudessa huikeat 108 kiloa. Toki Ambani harrasti myös liikuntaa - hänen esimerkiksi sanotaan kävelleen joka päivä 21 kilometriä - mutta liikuntahan on sivuseikka painonpudotuksessa, vai mitä.

Tässä lyhyt kooste Diwekarin ravitsemusohjeista.

Syö paikallisesti kasvatettuja hedelmiä, kuten banaaneja, viinirypäleitä, mangoja. Kaikissa hedelmissä on fruktoosia, joten ei ole väliä, syötkö mangon vai omenan.




Syö kookosta. Raasta tuoretta kookosta erilaisten ruokien, kuten pohan päälle. Kookoksessa ei ole lainkaan kolesterolia, ja se tekee vyötäröstäsi kapean.


Älä syö kaurapuuroa tai muroja aamiaiseksi. Ne ovat pakattuja elintarvikkeita, emmekä me tarvitse sellaisia. Ne ovat myös mauttomia ja tylsiä, eikä päivä saisi alkaa syömällä jotain tylsää. Aamiaiseksi pitää syödä pohaa, upmaa, idliä, dosia ja parathoja.

Kaappi täynnä pakattuja elintarvikkeita.
Ja kaupasta saa lisää.


Syö säännöllisesti valkoista riisiä. Tummaa riisiä emme tarvitse. Tumma riisi väsyttää painekeittimenkin, kun sitä pitää keittää viiteen tai kuuteen [painekeittimen] vihellykseen asti, joten miksi väsyttäisit sillä vielä vatsasikin? Riisin glykeeminen indeksi ei ole korkea vaan keskitasoa oleva, ja sitä voi vielä pienentää syömällä riisiä linssien tai jogurtin kanssa. Riisissä on paljon mineraaleja, joten riisiä voi syödä kolme kertaa päivässä.

Voit syödä samalla aterialla sekä riisiä että chapatia [vehnäleipää] tai sitten vain pelkkää riisiä - riippuu siitä, kuinka nälkäinen olet. Syö riisiä rohkeasti kaikilla aterioilla.

Valkoista riisiä ja chapati-leipää - samalla aterialla.

Syö gheetä [kirkastettua voita] päivittäin. Se kuinka paljon meidän tulisi gheetä syödä, riippuu ruoasta. Jotkin ruoat tarvitsevat enemmän gheetä kuin jotkin toiset, ja päinvastoin. Syö runsaasti gheetä. Se alentaa kolesterolia.

Älä pelkää ruokaa ja välttele esimerkiksi riisin tai gheen syömistä. Ruoasta pitäisi tulla hyvä olo.

Yhtään ei pelota syödä näitä.
Eikä näitä.

Syö vuodenajan mukaan. Syö monsuunikautena pakodoita [uppopaistettuja suolapaloja] ja jalebeja [sokerisiirapissa uitettuja makeisia]. Nälkä riippuu vuodenajasta. Joinakin vuodenaikoina tarvitsemme uppopaistettua ruokaa, joten syö silloin sitä.

Monsuunikausi on ympäri vuoden.

Syö enemmän, jos sinulla on kova nälkä. Anna vatsasi toimia oppaanasi ja päinvastoin.

Noudatan vain vatsani kutsua.

Älä koskaan tuijota kaloreita. Kiinnitä huomiosi ravintoarvoihin.

Kalorit. Mitä ne on?

Älä juo teetä aamulla ensimmäiseksi äläkä myöskään silloin, kun olet nälkäinen. Muutoin voit juoda teetä 2-3 kertaa päivässä ja käyttää teessä myös sokeria.

Sano EI vihreälle teelle. Ei vihreää, keltaista, violettia tai sinistä teetä.

Älä juo mehuja niin kauan kuin sinulla on suussasi hampaat, joilla pureskella vihannekset ja hedelmät.

Syö kaikkia perinteisiä ruokiamme. Kysy itseltäsi, onko tämä sellaista ruokaa, jota jo isoisä ja isoäiti söivät. Jos vastaus on kyllä, syö ruokaa rohkeasti.

Jo isoisä kävi täällä.