Hyderabadin lähijunissa ongelma on ratkaistu ilahduttavalla tavalla, sillä naisille on omat vaunusastot, joihin miehet pääsevät vain naisen (esimerkiksi vaimon tai äidin) kanssa. Naisten osastot on merkitty ulkoapäin vihreillä kylteillä, ja sisälle vaunun kattoon on kirjoitettu kielto, että miehiä ei tässä osastossa suvaita. Poliiseja rajoitus ei kuitenkaan näytä koskevan, koska yksi poliisi matkusti paluumatkalla kanssamme naisten osastossa, ihan ilman naisseuraa.
En ole ajellut näillä junilla kahteen vuoteen, mutta junat olivat juuri sellaisia kuin muistinkin: suhteellisen karuja, mutta kuitenkin ihan siistejä. Tuuletuskin pelasi ihan entiseen malliin: ikkunat ja ovet ovat koko matkan ajan levällään, joten ilmavirta käy junanvaunuun ihan mukavasti.
Ne, jotka haluavat nauttia ohikiitävistä maisemista ja ilmavirrasta täysin siemauksin, voivat siirtyä oviaukkoon: pää tungetaan ulos ja peruukista pidetään kaksin käsin kiinni.
Hätäjarru - ja ukaasi niille, jotka suunnittelevat vetävänsä narusta vain siksi, että eivät keksi parempaakaan tekemistä: aiheettomasta narunvedosta tulee 1000 rupiaa sakkoa ja/tai vuosi linnaa.
Keltaiset opasteet asemalaitureilla kertovat, mihin kohtaan mikäkin junanvaunu (esim. naisten tai liikuntarajoitteisten osasto tai ykkösluokka) pysähtyy, niin matkustajat osaavat parkkeerata itsensä oikeaan kohtaan odottelemaan. Juna ei nimittäin kauaa asemilla seisoskele.
Asemakiska Begumpetissa.
Missään sightseeing-mielessä Hyderabadin lähijunaan ei ehkä kannata mennä, ainakaan kaupunkialueen ulkopuolella. Maisemat ovat nimittäin suhteellisen yksitoikkoiset: radanpenkkoja, kitukasvuista maastoa, slummialueita, matalia asuinrakennuksia, sähkötolppia, puhveleita kylpemässä milloin missäkin rapakossa, kaatopaikkoja ja roskakasoja, toistensa kopioilta näyttäviä asemia, ihmisiä ja koiria nukkumassa asemalaitureilla. Koska junan kaikki mahdolliset luukut ovat auki, äänet, hajut ja näkymät tunkevat sisälle junaan hyvin selvinä. Välillä haiskahtaa sonta tai joku muu vastaava; välillä joutuu melkein pitelemään korviaan, kun vastakkaiseen menevä juna kiitää ohitse puolen metrin päästä tai juna huudattaa pilliään. Siinä kaikkien haju- ja ääniefektien keskellä tuntuu ihan siltä, kuin olisi jossain Intiassa. :-)
Työmatkalaisille, jotka sattuvat asumaan suhteellisen lähellä asemaa, juna on kyllä varmasti loistava kulkupeli. Hintakaan ei päätä huimaa, sillä 10-15 kilometrin mittainen matka maksaa kolme rupiaa (vajaat 5 senttiä).
Mielenkiintoista taas,Aika karmealta kuulostaa bussimatka ,jos kyseessä on nainen,joten ensi ihmettelyn jälkeen ihan ymmärrettävääkin ,että junissa on erikseen osastot naisille,vaikka se vähän kummalliselsta kuulostaakin.Siistiltä näyttää juna ja ihanat nuo kukkamyyjien kukkaset!
VastaaPoistaoih, miten loistava ajatus tuollaiset naistenvaunut. Eipä kyllä innostaisi tosiaan ollenkaan jos joku vaan alkaisi kourimaan tai ehdottelemaan.. huokaus.. Oma auto paras. Hih! :)
VastaaPoistaYaelian, joissain kaupungeissa on kokeiltu naisille omia bussivuorojakin, mutta en tiedä, onko niillä ollut tarpeeksi käyttäjiä, jotta niistä olisi tullut ihan pysyviä. Oikeasti vika on ukoissa, ja ne pitäisi laittaa jonkinlaiseen käytöskouluun... :-/ Kukkaset olivat minustakin ihania; niin värikkäitä!
VastaaPoistaLaura, ei minuakaan innostaisi, yök! Oma auto on kyllä ehdottomasti paras, niin kourimaan tulee korkeintaan oma ukko, hihii. Tosin tuolla sekopäisessä liikenteessä voi kyllä saada stressistä vatsahaavan tai jonkun muun vastaavan...