Jos kävelet 10000 askelta päivässä, vuoden päästä kukaan ei tiedä, missä olet.


keskiviikko 12. helmikuuta 2025

Sukkasillaan hiippailua

Yhtenä päivänä anoppi pyysi, että kotiapulainen tekisi jonne rotte -leipiä (jowar roti), kun anoppi ei kuulemma saa leivistä tarpeeksi ohuita. Leivät tehdään kirjodurrasta eli durrasta, joka on jauhettu jauhoiksi. Muistelen kokeilleeni jonne rotteja joskus kauan sitten Suomessa mutta epäonnistuneeni surkeasti, koska leivät eivät pysyneet kasassa. Jälkeenpäin tajusin, että leipäni hajosivat siksi, että durra on gluteenitonta, sillä gluteenihan on se, joka tekee taikinasta elastisen.

Durra on minulle muutenkin aivan tuntematon ruoka-aine, vaikka se maailman viidenneksi viljellyin vilja riisin, vehnän, maissin ja ohran jälkeen. Durraa suositaan Intiassa varsinkin sen takia, että se on paljon terveellisempää kuin esimerkiksi vehnä. Siinä on paljon kuitua ja erilaisia mineraaleja, ja se on hyvä valinta myös diabeetikoille.

Taikinaan ei tarvita muuta kuin durrajauhoja, kuumaa vettä ja suolaa.

Leivän leipomiseen ei käytetä kaulinta, vaan leipä lätkitään käsin ohueksi. Tämä näytti olevan taitolaji, mutta homma kävi kotiapulaiselta varsin näppärästi.


Kotiapulainen siirsi ison leivän pannulle käsin, ja melkein pidätin henkeä jokaisen leivän kohdalla,  hajoaisiko hauras leipä. 

Kotiapulaisen otteet olivat kuitenkin varmat.

Leipää kostutetaan paistovaiheessa kostealla liinalla.

Ja näin meillä on valmiita jonne rotteja.

Helppoa kuin mikä, kun sen osaa!

Kotiapulaisella oli ollut jo pitkään yskää, ja hän yski näitä leipiä tehdessäänkin. Meni muutama päivä, ja anopillekin tuli yskä. Luonnollisesti epäilimme, olisiko yskä mahtanut tarttua kotiapulaiselta. Kun kotiapulainen tuli töihin, anoppi moitti kotiapulaista siitä, että tämä oli yskinyt peittämättä suutaan. Kotiapulainen suutahti ja sanoi, ettei tulisi enää töihin, ja teki työnsä sinä päivänä hyvin topakasti mitään puhumatta. 🙈

Seuraavana aamuna pohdiskelin, mahtaisiko kotiapulainen vielä palata töihin, ja olisin melkein voinut lyödä vetoa, että kotiapulaista ei enää nähtäisi anoppilassa. Mutta niin vain hän ilmestyi töihin, ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. 

Anoppi kertoi, että kotiapulaisen tytär on naimisissa miehen kanssa, joka hakkaa vaimoaan. Kotiväkivalta on valitettavan yleistä Intiassa alemmassa yhteiskuntaluokassa, mikä johtuu varmasti osittain siitä, että huonotuloiset miehet käyttävät usein myös alkoholia reippaasti. Raskas työ vaatii kai raskaat huvit. 

Mieleeni tuli jonkin aiemman postauksen kommenttiosiossa herännyt keskustelu väkivallasta naisia kohtaan Intiassa, ja kysyin anopilta, mitä nainen voi tuommoisessa tilanteessa tehdä. Anoppi vastasi, että vaimo voi tehdä miehestään ilmoituksen poliisille, ja poliisi saattaa antaa miehelle sakot tai pitää tätä putkassa pari päivää. Mutta kun mies pääsee takaisin kotiin, hakkaaminen jatkuu kahta kauheampana. Siksi naiset ovat yleensä mieluummin hiljaa ja vain sopeutuvat (anopin sanoja lainatakseni). 

Intiassa tapahtuu niin kamalia rikoksia, että minun on vaikea edes kuvitella sellaisia, mutta onneksi kuitenkin – kuten totesin kyseisessä kommenttiketjussakin – suurin osa intialaisista miehistä on rakastavia aviomiehiä, poikia, veljiä ja isiä, jotka kannattavat tasa-arvoa ja arvostavat naista. Toki Intia on valtavan suuri maa, ja suuresta maasta löytyy kaikenlaisia sekopäitä, mutta siltikin minusta tuntuu, että Intiassa on keskimääräistä enemmän pahuuden täyttämiä ihmisiä. 

Tämä ei nyt liity suoranaisesti asiaan, mutta tulipahan tässä kohtaa mieleeni. Olen nimittäin kummastellut täkäläisen kuntosalini valokuvauskäytäntöä. 


Salilla saa siis kuvata ainoastaan kello 12.00–16.00, jottei naisten yksityisyys häiriintyisi. Tarkoittaako tämä myös sitä, että jos nainen haluaa säilyttää yksityisyytensä, hänen pitää käydä salilla ennen puoltapäivää tai vasta neljän jälkeen illalla?

Tykkään itse käydä Intiassa salilla iltapäivällä, koska salilla on silloin vähiten porukkaa. Sali on aika pieni, joten jos siellä on kymmenenkin henkilöä samaan aikaan, oma treeni luultavasti kärsii jollakin tavalla, mutta iltapäivällä treenin pystyy tekemään usein ihan suunnitellusti. Aluksi minua hieman huvittivat nämä ukot, jotka tulevat salille selfiekeppeineen ja tiukkoine paitoineen (tai jopa ilman paitaa) ja joiden ego pullistelee vähintään yhtä paljon kuin heidän lihaksensa. Kun ukot ovat saaneet kunnon pumpin lihaksiin, alkaa se kameran edessä vääntelehtiminen ja veivaaminen, ja silloin on parempi pysytellä pois tieltä. 

Nykyään minua kuitenkin lähinnä ärsyttää ja vähän surettaakin näiden ukkojen puolesta, sillä kenenkään psyykelle tuskin on hyväksi olla niin keskittynyt omaan ulkonäköönsä. Jokainen toki tehköön elämässään mitä haluaa, mutta mietin, mitä nämä ukot mahtavat tehdä siinä vaiheessa, kun ikää tulee lisää ja ulkonäkö rapistuu, ja ulkonäön varaan rakennettu identiteetti romahtaa. Mutta mitäpä se minulle kuuluu.

Kävimme sunnuntaina ukkelin ja autonkuljettajan kanssa yhdellä tontilla, josta käydään paraikaa oikeutta. Syynä on se, että tontin myyjä ei suostunutkaan myymään tonttia sovittuun hintaan, vaikka oli saanut tontista jo ennakkomaksunkin, koska tontin arvo on noussut. Tontille oli matkaa yli sata kilometriä, ja aikaa reissuun meni jotain vajaat neljä tuntia, kun ajoimme menomatkalla kaupungin läpi emmekä kehätietä. 

Voisi sanoa, että tontti on keskellä ei mitään. 😆

Kylän ukkoja – kännykät käsissään. 😆

Paluumatkalla pysähdyimme ostamaan paahdettua maissintähkää, kun se on ukkelin herkkua. 

Autonkuljettaja vissiinkin miettii, että ostaako vai eikö ostaa. 😅

Palmuviinin myyjiä.

Ohitimme neljä tyyppiä, jotka kävelivät moottoritien vieressä kantaen oranssinvärisiä lippuja ja heiluttaen ilmassa tyhjiä vesipulloja. Autonkuljettaja iski jarrut pohjaan ja kurvasi tien sivuun, ja minä ihmettelin, että mitäs nyt. Autonkuljettaja oli tajunnut, että kulkijoilta oli juomavesi loppu, ja koska meillä oli vettä mukana, hän pysähtyi antamaan vettä janoisille.  💙 

Porukka oli nähtävästikin jollakin pyhiinvaellusreissulla.

Kävin sunnuntai-iltana myös läheisessä Mallanna-temppelissä. Olin nähnyt aiemmin viikolla temppelin ulkopuolella hienoja värivaloja, ja lähdin kuvaamaan niitä. Tarkoitus oli yhdistää valojen kuvaamiseen pieni kävelylenkki, joten lähdin matkaan lenkkarit jalassa. 

Minulla ei ollut minkäänlaista tarkoitusta mennä temppeliin sisälle, kun anoppilan ruoka-aikakin alkoi olla kohta käsillä, mutta temppelistä tuli niin kovaäänistä musiikkia, ja tunnelma näytti olevan kohdallaan, että eihän siinä auttanut muu kuin astua portista sisään.

Ensimmäisenä oli vastassa pari lehmää ja voimakas lannan haju.  😎

Etsin katseellani paikkaa, johon kengät tulisi jättää, ja se paikka oli aika lähellä porttia. Silmäilin maata eri puolilla temppelialuetta ja punnitsin päässäni, viitsisinkö riisua kengät ja edetä pidemmälle. Maa näytti vähän likaiselta, eikä tehnyt mieli kävellä paljain jaloin likaisessa maassa ja vetää sen jälkeen sukat ja lenkkarit takaisin jalkaan. Inhoan muutenkin sitä, että temppeleissä pitää kävellä paljain jaloin, kuten olen kertonut monesti ennenkin. 

Sitten tajusin, että minullahan on sukat! Saisikohan temppelissä kävellä sukat jalassa? Päätin kokeilla ja riisuin kengät pois. Tuli kyllä vähän hölmö olo, kun hiippailin ei niin kovin puhtaassa maassa sukkasillani, mutta kun se ei näyttänyt kiinnostavan ketään muutakaan, päätin itsekin olla välittämättä asiasta.

Tässä oli kai poltettu jotain. Kenkäni jäivät tuonne, missä nuo ihmiset istuvat.  🙈

Temppelissä oli ollut aiemmin päivällä jokin tilaisuus, ja "bileet" näyttivät jatkuvan edelleen, kun musiikki soi niin kovalla. En ole ikinä kuullut missään niin kovaäänistä musiikkia, ja kun kävelin kaiuttimien ohi, pelkäsin, että pääni räjähtää musiikin voimasta kappaleiksi. Eikä tämä ole edes liioittelua. Autonkuljettaja kertoi myöhemmin, että temppelin tapahtuma oli ollut joidenkin jumalten häät, mutta en ole ihan varma, uskoako vai ei.  

Koska olin taas jälleen kerran liikkeellä spontaanisti ja tullut sisään temppeliin puolivahingossa, minulla ei ollut temppelistä minkäänlaista etukäteistietoa. Jälkeenpäin selvisi, että kyseinen Mallanna-temppeli on omistettu kolmelle jumalalle, Durgalle, Sai Baballe ja Sivalle.

Shirdi Sai Baban lempeä hahmo oli helppo tunnistaa. 

Voi hyvänen aika, miten upeat kukkaköynnökset!

Takana iso Sai Baba ja edessä pikku-Sai Baba.

Jumalkuvia kohdellaan Intiassa lempeästi ja kunnioittavasti, ja kuvat/patsaat voidaan kylvettää mm. maidossa, jogurtissa tai hunajassa kaatamalla kyseistä nestettä jumalan päälle. Jumalat puetaan kauniisti värikkäisiin vaatteisiin, koristellaan kukilla tai kukkaköynnöksillä, ja niille "uhrataan" kaikkea hyvää, josta jumalat tykkäävät, mm. kookospähkinöitä, banaaneja tai ruokia, kuten payasamia.

Toinen jumala, jonka tunnistin, oli Durga. Durga on helppo tunnistaa, sillä hänellä on kahdeksan kättä ja hän ratsastaa joko tiikerillä tai leijonalla. 

Katossa näkyy kello, jota jumalan luokse tulijat tavallisesti soittavat. Kellon soittamisella tulija ilmoittaa, että hän on saapunut jumalan luokse. Kellon kilahdusta pidetään hyväenteisenä äänenä, joka karkottaa pahan. Lisäksi kellon soittaminen auttaa karkottamaan päästä ylimääräiset ajatukset ja asemoimaan tulijan tähän hetkeen. Nämä hindujen tavat kuulostavat suomalaisesta varmaan tosi hassuilta. 🙊

Hindun ja jumalan välisessä kohtaamisessa on tärkeintä katseyhteys, darshan. Jumalaa tervehditään liittämällä kädet rinnan edessä yhteen, ja usein matka jatkuu saman tien eteenpäin, varsinkin jos darshanilla on valtaisa ihmismäärä, kuten suosituimmissa temppeleissä. 

Minä olen aina vähän arastellut temppeleissä käymistä, koska olen pelännyt, että tunaroin ja teen jotain väärin. Kun puhuin pelostani anopille, anoppi lohdutti, että jos tekee jotain vahingossa väärin, se ei haittaa, mutta jos tekee jotain tahallaan väärin, se ei ole hyvä asia. 

Siva-jumalan Nandi-härkä.
 Seuraavat jumalat vaativatkin sitten salapoliisityötä eli anopin apua.

Tässä on Siva (oikealla) ja hänen puolisonsa Parvati.

Tämä puolestaan on Maisamma.

 Maisamman uskotaan olevan Sivan ja Parvatin tytär, ja hänen sanotaan suojelevan karjaa.

😍

Yleiskuvaa temppelistä. Vasemmalla näkyy Nandi-härkä, ja Durga, Siva ja Sai Baba ovat omissa pienissä "huoneissaan" takaseinällä vierekkäin (Sai Baba näkyy oikeassa laidassa).

Temppelin sisäpihalla minua lähestyi vanha mies, joka viittilöi ihmisjoukon suuntaan: "amma, bhoojanam". Temppeli tarjosi siis ruokaakin kaikille halukkaille. Sanoin kuitenkin vanhukselle meneväni kotiin syömään. 😅

Sisäpihalla oli auto, joka näytti – ja kuulosti – minusta ihan jonkin bilebändin autolta.

Harrasta temppelitunnelmaa intialaisittain. 😆

Kierros oli päättynyt, ja oli aika lähteä kotiin syömään. Mietin, miten ratkaisisin yhtälön likaiset sukat vs. lenkkarit, ja sitten keksin: riisuisin sukat jalastani ja laittaisin lenkkarit paljaisiin jalkoihin! Tungin sukat taskuuni ja tuumasin, että voisin tehdä temppeleissä jatkossakin näin: kulkisin temppelissä sukkasillani ja laittaisin sen jälkeen sukat pesuun. Niin säästyisin likaamasta jalkapohjiani, enkä kuitenkaan rikkoisi mitään sääntöjä. Ai että miten ovela ratkaisu. 😆 

3 kommenttia:

  1. Kiitos Satu taas kirjoituksesta! Nämä sun seikkailut on niin mahtavia. Olisi kiva kulkea siellä sinun kanssa, tosin ihan joka paikkaan en ehkä uskaltaisi lähteä. Kiva, kun jaksat kirjoittaa näin paljon. Intiassa on aina paljon nähtävää. Tuli mieleen, että Intiassa tosiaan kuunnellaan kaikkia tosi kovalla äänellä. Muistan, kun kävimme siellä elokuvissa ja olisin kaivannut korvatulppia. Se oli vielä joku lasten elokuva, joten lapsetkin altistuivat sille metelille. Voisin kuvitella, että ihmisillä siellä on paljon ongelmia kuulon kanssa ja tinnitystä, kun meteli on välillä ihan älytön. Uskomattoman kauniita nuo kukkaketjut. Kauankohan noiden tekemiseen on mennyt? Ne eivät muistaakseni maksaneet juuri mitään. Muistan, kun niitä kaupiteltiin jossain tienvarsilla. Jatkahan kirjoittamista. Tuo Intian värimaailma on niin eri kuin täällä Suomessa tähän aikaan vuodesta. Meillä on muuten vihdoin Oulussa hyvät hiihtokelit (entinen inhokkilajini on nykyään ihan kiva laji)./Marja

    VastaaPoista
  2. Ompa hieno temppeli! Mista kukista nuo koristeet on tehty? Eiko ne kuihdu ja rapise alas aika nopsaan varsinkin kun siella on aika kuumaakin?

    Ajattelin etta mahtaako reissusi paattya siihen etta saat hiippailla kotiin asti sukkasillasi kun joku on paattanyt "lainata" kenkiasi.... ei sentaan. Tapahtuukohan sellaistakin?

    VastaaPoista
  3. Ulrika50v.blogspot.com12.2.2025 klo 9.59

    Lehmätki on erinäkösiä mitä meidän lehmät 😃
    Tehokasta kävelylenkkiä kun on on katseltavaa niin lenkit pitenee. 💛💚

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. <3