perjantai 9. joulukuuta 2022

Uudet metroasemat

Tämä on tavallaan jatkoa viisi vuotta sitten kirjoittamaani postaukseen Länsimetron uusista asemista. Kävin silloin kuvaamassa kaikki Länsimetron uudet asemat Matinkylästä Lauttasaareen (postaus siitä täällä), ja koska metron jatkaminen Kivenlahteen oli silloin jo suunnitteilla, mietin kirjoituksessani hieman skeptisenä, milloin tuo jatkoyhteys mahtaisi valmistua (ajattelin varmaankin, että ei koskaan). Nyt Kivenlahteen kuitenkin pääsee metrolla, sillä avajaisia vietettiin 3. joulukuuta – päivälleen viisi vuotta sen jälkeen, kun olin nuo skeptiset ajatukseni kirjoittanut!

Uusia asemia on viisi – Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti – ja nämä piti tietysti lähteä katsastamaan. Hyppäsin metron kyytiin Matinkylässä ja ajoin päätepysäkille Kivenlahteen, josta lähdin sitten valumaan takaisin kohti Matinkylää. 

Kivenlahti kutsuu!

Metroon päästyäni tuli kuitenkin vastaan ongelma: viestitaululla luki, että Matinkylä oli ollut viimeinen asema ennen C-vyöhykettä. Mikäs se semmoinen C-vyöhyke oli? Luulin, että C-vyöhyke on jossain periferiassa eikä Espoossa. Äkkiä kännykkä esiin ja googlettamaan, olinko onnistunut ostamaan vääränlaisen lipun. Ja kyllä vain: Matinkylän jälkeen alkoi tosiaan C-vyöhyke. Ostamani AB-lippu ei riittänytkään matkalleni, vaan oli ostettava uusi BC-vyöhykelippu. Siinä meni 2 euroa 80 senttiä kankkulan kaivoon. Kallista tämä metrolla ajelu.

C-vyöhykehän se siinä.

Kivenlahden asemalla minua tervehti näyttävä valaistus. Katon valoputket kuvastavat lukemani mukaan Kivenlahden mainetta valkeana kaupunginosana.

Toinen silmiinpistävä elementti asemalaiturilla on Kalle Mustosen veistos nimeltä Kulkijat.

Teoksen kuvauksen mukaan nämä "sympaattiset ja humoristiset hahmot" juoksevat metrolaiturilla. Itse en havainnut sen enempää sympaattisuutta, humoristisuutta kuin juoksemistakaan, mutta olenkin taiteellisesti sivistymätön.

Meinasin piipahtaa ulkona Kivenlahdessa, mutta uloskäynnin nähdessäni tulin toisiin ajatuksiin. 

Tervetuloa Kivenlahden asemalle! Täällä me lipuntarkastajat jo odotellaankin!

Olisi tuntunut typerältä käydä haistelemassa raitista ilmaa, palata saman tien takaisin ja ruveta tämän häröilyn jälkeen esittelemään matkalippua. Tulipa käytyä Kivenlahdessa!

Kivenlahden aseman mielenkiintoista arkkitehtuuria. Tästä kuvasta on muuten vaikea sanoa, ollaanko menossa ylös- vai alaspäin! Mitä veikkaat?

Seuraavaksi vastassa oli Espoonlahden asema. Espoonlahti on minulle tuttu lähinnä siitä, että siellä on uimahalli (jossa en ole kyllä käynyt miesmuistiin), ja uimahalli oli valikoitunut myös metroaseman teemaksi.

Aseman yleistunnelmaan on haettu vaikutteita uimahallin väri-, valo- ja materiaalipaletista, ja lopputulos oli minusta varsin onnistunut. 

Aseman yhteydessä on Lippulaivan kauppakeskus, jossa on monenmoisia palveluita. 

Hotelli helpotuskin oli metroaseman sisäänkäynnin vieressä, ja päätinpä käydä asioimassa, kun sattui olemaan tarvetta.

Asiointi oli ollut haasteellista viisi vuotta sitten, ja haasteellista se oli edelleen. Nyt minulle ei meinannut mitenkään selvitä, miten ovi menee lukkoon, vaikka seinällä oli ohjeet.

Yritin etsiä painiketta oven sisäpuolelta ja kokeilin kaikkea vähänkin nappulalta näyttävää, mutta mitään ei tapahtunut. Lopulta hoksasin, mistä ovi meni lukkoon, mutta kauan siinä kesti.

Ruiskuille on oma pudotusaukkonsa.

Takaisin asemalla.

Soukan asema on saanut vaikutteita asemaa ympäröivästä 60-luvun modernistisesta rakennuskannasta, ja asemalaiturihallissa on hieman samantyylistä valaistusta kuin Kivenlahdessakin. Valaisimia on 1300 kappaletta, ja valot näyttävät aaltoilevan.

Soukan asema on peräti 40 metrin syvyydessä, ja se on siitä erikoinen, että asemalla ei ole lainkaan liukuportaita, vaan asemalle ja sieltä pois siirrytään hisseillä.

Hissin ala-aula on vaikuttava. 

Seinän taitteiset seinälevyt esittävät metrotunnelin louhittuja kallioleikkauspintoja ja ovat osa Taneli Rautiaisen neliosaista Sfäärit-tilataideteosta. 

Matka maanpinnalle kesti yllättävän kauan, ja heti hissistä ulos tullessani näin, että sisäänkäynnin edessä oli taas lipuntarkastajat. Kylläpäs lipuntarkastajat ovat nyt intopiukeina, kun on uusia asemia ratsattavaksi! Päätin tällä kertaa kuitenkin mennä ulos katsomaan, miltä Soukassa näytti. 

Harmaata on.

Metroaseman edessä olevan Soukantorin ulkovesiallas on remontoitu monen vuoden käyttökatkon jälkeen, ja altaaseen saadaan vesi ensi kesäksi.

Altaan kimpussa puuhasteltiin lumipyryssäkin.

Metroasemarakennus ei oikein istunut minusta ympäristöönsä vaan näytti vanhojen kerrostalojen keskellä ulkoavaruudesta siihen tipahtaneelta. 

Länsimetron asemakuvauksessa Soukan asemaa kuvaillaan seuraavasti: 

"Sisäänkäyntipaviljonkien jokainen kulma on veitsenterävä, kun taas pinnat vaikuttavat äärimmäisen ohuilta. Pintojen värit nousevat modernismin perinteitä seuraillen tärkeämpään rooliin kuin niiden materiaalit. Sävyt edustavat kuitenkin 2020-lukua. Sisäänkäyntipaviljonkien julkisivut on verhottu metallilevyillä, joiden maalauskäsittely on suunniteltu erityisesti Soukan asemaa varten. Kaksikerroksisen polttomaalauskäsittelyn ulompi kerros on antigraffitilakka, joka sisältää väriä vaihtavia hippuja. Julkisivujen sävy vaihtelee katselukulmasta ja säästä riippuen. Pinta myös heijastaa ympäristön värejä ja muotoja. Sisäänkäynnit toisaalta kontrastoivat Soukan vanhaa rakennuskantaa ja toisaalta sulautuvat siihen kameleonttimaisesti."

Jäljellä ovat enää Kaitaan ja Finnoon asemat, joista kurkistamme ensimmäiseksi Kaitaalle. Kaitaan asemalaiturialuetta hallitsee Antti Tantun teos nimeltä Juurtuminen. 

Teos kuvastaa juurien verkostoa, ja sitä riittää koko laiturialueen mitalta. Teoksen nimen voidaan tulkita kuvaavan toisaalta niiden mäntyjen juuria, jotka kaadettiin aseman tieltä, ja toisaalta paikoilleen asettumista ja asuinympäristön tutuksi muuttumista. Juurtuminen ei tapahdu hetkessä, vaan tarvitaan aikaa, elämäntapahtumia ja kanssaihmisiä.

Kaitaan aseman ympäristö näytti rakennuskannaltaan hyvin samankaltaiselta kuin Soukka. 

Viimeisenä asemana on Finnoo, jota olin odottanut innolla, sillä asemalla on Suomen pisimmät liukuportaat.

Finnoon asemalaituri miellytti minua näistä asemista ehkä eniten, sillä asemalaiturin toista laitaa koristi Leena Nion Haavekuvia-teos, josta pidin kovasti.

Nion teos muodostuu kahdesta eri kuvakerroksesta.  Päällimmäisessä kerroksessa on kolmisenkymmentä erilaista kuvaneliötä, joiden laserleikatuista aukoista näkyy takalevyn liukumaalattu kirkas sävymaailma. Teoksen yksityiskohdat ovat merenrannan luonnosta. 

Finnoon liukuportaiden nostokorkeus on 34,5 metriä ja runkojen pituus noin 78 metriä, ja portaat pitävät siis hallussaan Suomen pisimpien liukuportaiden titteliä. Portaat olivat minulle pienoinen pettymys, sillä ne eivät tuntuneet yhtään sen pidemmiltä kuin muiden asemien liukuportaatkaan. 

Finnoon asuinalue on nuori, ja vielä muutama vuosi sitten aseman ympäristössä ei ollut yhtään taloa. Lähellä on yksi lempipaikoistani, Suomenojan lintulampi, jolla tapasin käydä lenkkeilemässä Matinkylässä asuessamme melkein viikoittain. En muista, olenko käynyt lintulammella kertaakaan Jätkäsaareen muuttamisen jälkeen, enkä tiedä, vieläkö lampi on yhtä suosittu lintubongauspaikka kuin aiemmin. 

Finnoon asema onkin saanut inspiraationsa rannikon lintukosteikon sävyistä ja kasvillisuudesta. 

Finnoosta suunnitellaan 17 000 asukkaan kaupunginosaa, ja aseman ympäristöön on määrä tulla korkeita tornitaloja, joista avautuu hienot näköalat merelle ja muualle ympäristöön. Korkeimmasta asuintalosta tulee 24-kerroksinen. Rakentaminen aseman ympärillä on vielä aika alkutekijöissään mutta kuitenkin jo ihan hyvässä vauhdissa.

Onhan se kiva, että saadaan uusia asuntoja, mutta minä ihmettelen edelleenkin, tarvitaanko reilun viiden miljoonan asukkaan Suomessa oikeasti näin paljon uusia tornitaloja ja kokonaisia uusia kaupunginosia. Mistä näihin kaikkiin taloihin saadaan asukkaat? Luontoala käy aina vain pienemmäksi, kun pitää saada koko ajan uusia taloja. Taloja, taloja, taloja! Voi herranen aika sentään.

Uudet asemat jättivät minut hieman kylmäksi, enkä kokenut sellaisia vau-efektejä kuin edellisellä asemakierroksella viisi vuotta sitten. Erityisesti Aalto-yliopiston asema oli huikea! Minusta nämä uudet asemat olivat kaikki aika samasta muotista väännettyjä, kliinisiä läpikulkupaikkoja – vaikka sitähän metroasemat tietysti ovatkin, läpikulkupaikkoja. 

Loppuun vielä asiaan mitenkään liittymättä kuu, joka nousi äsken Helsingin kattojen ylle. 

Kivaa viikonloppua! 😘

(Asematietous on peräisin Länsimetro-sivuston asemakuvauksista.)

30 kommenttia:

  1. Kiitos esittelystä Satu, en ollut huomannutkaan että uusi metroreitti nyt avattu. Jännää katsella kuvia asemista, ainakin kuvissa näyttävät ihan hienoilta. Täällä taas koko ajan siirretään ja siirretään kevytraitiotien aloitusta. Se kulkee osittain maan alla, joten siinä mielessä metron tapainen. Julkisen liikenteen lippuhinnat pääkaupunkiseudulla tosi kalliit, etenkin satunnaiselle vierailijalle. Katsoin äskettäin muutaman viikon lippuhintaa AB-vyöhykkeelle, jos nyt tulisin käymään, ja olin aika pöyristynyt hinnasta. Tääällä astui elokuussa voimaan uuusi jukisen liikenteen reformi, ja nyt pääsen samalla kuukausikortillani matkustelemaan rajoituksetta melkein koko maassa, jos mukaan liittää junamatkat, tulee ekstraa hintaan, mutta ei liikaa. Kiitos Satu , ja kivaa viikonloppua sinullekin ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uudet asemat (kuten myös uusi metroyhteys) avattiinkin vasta viime lauantaina, joten ei ole ihme, jos on jäänyt sinulta huomaamatta. :-) Asemat ovat sinänsä ihan hienoja, mutta ehkä vertasin niitä mielessäni liikaa noihin aiempiin asemiin, jotka olivat minusta jotenkin persoonallisempia ja lämminhenkisempiä (tai ainakin osa niistä).

      Liput ovat täällä kyllä tosi kalliita, mutta jos oikein muistelen, ne olivat ennen tuota vyöhykeuudistusta vieläkin kalliimmat. Muistelen, että kertalippu Espoosta Helsinkiin maksoin melkein viisi euroa, ja siihen verrattuna tuo 2,80 on ihan edullinen.

      Onpa tosi hyvältä kuulostava uudistus tuommoinen, että kuukausikortilla pääsee matkustelemaan koko maassa! Ihan mahtavaa! Suomessa matkustaminen on minusta muutenkin tosi tyyristä, ja esimerkiksi pidemmät junamatkat ovat jo riistoa. :-D

      Kiitos, Jael! <3

      Poista
  2. Tuosta Soukan asemarakennuskuvasta on kyllä lopulta melko vaikea sanoa, ollaanko Suomessa, Ruotsissa vai jossain muussa neuvostohenkistä arkkitehtuuria uhoavassa paikassa. :D

    Sinällään on mukavaa että metroasemien arkkitehtuuriin panostetaan nykyään ehkä enemmän kuin ennen, vaikka onhan vaikkapa sörnäisten aikaansa henkivässä ulkomuodossa kuitenkin jotain kiehtovaa...

    Ylöspäin taidetaan olla Kivenlahdessa menossa. Liukuportaissa saa kyllä välillä kuvattua hauskoja perspektiiviharhoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä Soukan arkkitehtuurista! :-D Ei mikään ilo silmälle!

      Jos tosiaan miettii jotain Sörnäisten asemaa, niin onhan se aika ankea näihin verrattuna. Pitäisiköhän käydä kuvaamassa Sörnäisten asemakin vertailun vuoksi. Mutta hieno homma tosiaan, että panostetaan arkkitehtuuriin ja taiteeseen, vaikka on vain läpikulkupaikoista kyse.

      Itse asiassa Kivenlahdessa ollaan menossa alaspäin. :-) Jos kuvaa zoomaa, näkee sen liukuportaiden loppupään (alapään) paremmin.

      Poista
  3. Ensikseenkin väittäisin, että kuvan portaissa matkataan alaspäin.

    Seuraavaksi mietin tuota Soukkaa, paljonko ja kuinka isoja hissejä siellä oli? Miten jossain pahemmassa ruuhkassa (vai onko siellä sellaisia?) kaikki mahtuu niihin hisseihin? Ja jouduitko näyttämään lipun tarkastajille, kun tulit takaisin ulkoretkeltä?
    Suosikkini on kyllä tuo Finnoon Haavekuvia ja jotenkin tuo Kaitaan Juuret teki surulliseksi, että puuparat on revitty juurineen ihmisen tieltä. Joo, kyllähän sitä aina rakentaessa tapahtuu, mutta että pitää vielä seinälle laittaa muistutukseksi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeassa olit, että alaspäin ollaan menossa!

      Soukassa oli neljä isoa hissiä, mutta en tullut katsoneeksi, kuinka monta ihmistä niihin mahtui kerralla. Ihan kookkailta kuitenkin tuntuivat. Mietin samaa, riittävätkö hissit ihmisten tarpeisiin, mutta Soukan asema taitaa olla kuitenkin sen verran pieni ja liikennettä vähän, että ne luultavasti riittävät.

      Juu, piti näyttää lippua lipuntarkastajille. Yritin luikkia huomaamatta ohi, mutta ei onnistunut. Onneksi oli sentään oikea lippu, koska muuten ois tullut 80 euron pikavoitto, ja silloin metromatkailu olisi tullut tosi kalliiksi. :-D

      Juuret herätti täällä päässä ihan samanlaisia mietteitä. Että joo, ihminen raiskaa luontoa, sen kaikki tiedämme, mutta pitääkö siitä oikein tehdä taideteos asiasta muistuttamaan... :-(

      Poista
  4. Olipa hauska postaus, olet kyllä taitava, kun saat aiheesta kuin aiheesta aikaiseksi mielenkiintoisen tekstin! Tajusin just, että mä en ole koskaan matkustanut Länsimetrolla; pitäis varmaan tehdä Helsinkiin (tai siis Espooseen) ihan oma metroajelureissu 🙂
    Kivaa viikonloppua! t: Emma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan hämmennyin kehuistasi, mutta kiitos, Emma. <3

      Käy ihmeessä ajelemassa Länsimetrolla. Se on eksoottinen kokemus. ;-) Metro on toki sama kuin idemmässäkin, mutta asemat ovat ihan erilaisia. Mä olen tässä ruvennut suunnittelemaan myös pienimuotoista kotiseutukierrosta. Että jos vaikka tutustuisi Jätkäsaareen, kun tässä on nyt vasta reilut kaksi ja puoli vuotta asuttu. :-D

      Kivaa viikonloppua sinullekin!

      Poista
  5. Ulrika50v.blogspot.com10.12.2022 klo 12.33

    Hienot ja siistit asemat!! Tykkään noista punaisista metrojunista .Kivaa viikon loppua ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asemat oli kyllä tosi siistit, ja asemilla oleskelu oli muutenkin ihan miellyttävää. Onhan nuo punaiset metrojunat tavallaan aika hauskoja, vähän sellaisia retroja. Kivaa viikonloppua sinullekin! <3

      Poista
    2. Ulrika50v.blogspot.com11.12.2022 klo 0.22

      Metroaseman kyltitkin on punasia👍

      Poista
    3. Näin on. :-) Melkein ainoa väriläiskä noissa ulkoa otetuissa asemakuvissa.

      Poista
  6. Tosi hauska postausidea! Löysin vasta sun blogisi ja tykkään kovasti muutenkin. Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentistasi, Kirsi! Ihana, että löysit tänne ja tykkäsit postauksestani. <3 Mukavaa viikonloppua itsellesikin!

      Poista
  7. Kiinnostava postaus! Miehulaisen kanssa päädyttiin siihen, että liukuportaat johtaa sekä ylös että alas ja toinen edessä seisova menee selkä menosuuntaan 🤦‍♀️😂 Äh, siis itsestäänselvä asia olikin VAIKEA!

    Taide on mukavaa, ja etenkin juuret (innokkaana sukututkijana) oli kivat. Ne puumöykyt nauratti ja sun kommentit niistä. 😄

    Arkkitehtuurista; onhan ne ihan jeevelin kalseita muuten noi asemat. Mutta antigraffitilakka saa multa pisteet! 👍

    Joo ja samaa mietin, että miks pitää olla sellasia superalueita tornitaloineen?? Miks ihmiset ei siirry maalle enemmän… 🤔

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, itsellenikin iski epäilys, kumpaan suuntaan liukuportaat oikeasti kulkevat, ja piti zoomailla. Outoa, miten kuva voi huijata tuolla tavalla.

      Mä olen aina miettinyt sitä, mistä ja miksi ihmiset muuttavat näille "tyhjästä rakennetuille" asuinalueille. Itse asiassa voisin kysyä asiaa itseltänikin, sillä onhan Jätkäsaarikin tyhjästä tehty, ja niin sitä vain piti meidänkin muuttaa tänne pari vuotta sitten. Kai se oli kokeilunhalu – halu kokeilla asumista lähempänä kaupunkia ja merta. Ihmisille myydään mielikuvia, ja välillä ne vastaavat todellisuutta, välillä eivät.

      Kivaa sunnuntain jatkoa!

      Poista
  8. Kiva kun kuvasit nämä asemat, jokaisessa oli jotain mielenkiintoista ja inspiroivaa ^^

    Mitä parhainta sunnuntaita sinulle ^-^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että olit mukana tutustumiskierroksella! :-)

      Sinulle samaten kaikin puolin mukavaa sunnuntain jatkoa! <3

      Poista
  9. Kiva ja kattava postaus, upeat kuvat, kiitos! ♥
    Liukuportaissa kuvaaja (siis sinä) olet menossa alaspäin, koska edellä kulkeva henkilö seisoo oikealla...
    AB-lippu maksaa nyt 2,80€ ja nousee vuoden alusta 3,10 euroon (murr). ABC-lippu 4,10€ ja jos oikein muistelen, niin se ei ainakaan nouse. Ikävä vanhoja alle kahden euron ratikkalippuja!!! Mutta hei, Rovaniemellä kertalippu maksoi tänä vuonna 3,60€, vaikka niillä busseilla ei kovin pitkiä matkoja edes pääse.
    Kulkijat-teos on piilottanut hyvin aiheensa. Minusta ne näyttävät vain rumilta mötiköiltä.
    Samalla, kun mietit uusien asuntojen tarpeellisuutta, tulee mieleen sadat pääkaupunkiseudun asunnottomat. Tuskin nuo asunnot kuitenkaan juuri heidän ongelmiaan poistaa. Sitä paitsi, Helsingissä on koko ajan satoja kaupungin asuntoja tyhjillään, hemmetti. Mutta joo.
    Olin unohtanut, että asuit ennen Matinkylässä. Poikani asuu siellä vaimonsa kanssa.
    Hyvää kolmatta adventtia! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipas kiva kuulla, että tykkäsit! Ilahdutti kovasti. <3

      Jäin miettimään tuota liukuporrasjuttua, että seisoisihan se edellä menevä henkilö oikealla myös ylöspäin mennessä... Ehkä en vain tajunnut, mitä tarkoitit.

      Jaahas, vai on lippujen hintoihin tulossa taas korotus. Vaikka onhan tästä on ollut puhetta jo jonkin aikaa, kun korona vähensi niin radikaalisti julkisten käyttöä, eikä tilanne ole palannut ennalleen. Ja tosiaan, ratikkaliput olivat käteviä, jos matkustaa paljon ratikalla, kuten sinä teet. Tosi ikävä juttu, että ne poistettiin. Aika kallis on lippu Rovaniemelläkin!

      Hih, samaa mieltä Kulkijoista. :-D Ei vain oikein aukene mulle!

      No juu, sepä se on monessa muussakin asiassa, että tarjonta ei vastaa kysyntää. En tullut edes ajatelleeksi asunnottomia, joten hyvä, että toit asiaan tämänkin näkökulman.

      Juu, asuimme tosiaan Matinkylässä, kokonaiset 18 vuotta! Hauska kuulla, että sinullakin on "kytköksiä" Matinkylään. :-) Tykkäsin kovasti Matinkylästä, ja mulle taisi kasvaa jonkinlaiset juuret sinne, kun mieli palaa sinne takaisin. Juuret-viittaus ei ollut mitenkään tarkoitettu. :-D

      Hyvää kolmennen adventin iltaa sinulle! <3 Mulla mene nämä adventit ihan ohi, kun ei ne merkitse mulle yhtään mitään. Kynttilääkin polttelen nykyään joka ilta, oli adventti tai ei.

      Poista
    2. Meinasin kirjoittaa, että ehkä olen vähän blondi tuon liukuporraskommentin kanssa, mutta se edellä seisovahan oli sinua alempana... ;)
      Matinkylään liittyen: hassua, että eilen bingoon kävellessä kuulin suojatiellä "anoppi, moi" matinkyläläisen suusta, kun Pojan vaimo käveli vastaan. ♥

      Poista
    3. Hih, et ole ollenkaan blodi, mutta mun mielestä se edellä seisova voisi seisoa ylempänäkin. :-D Mutta ehkä nämä ovat niitä asioita, jotka ihmiset näkevät eri tavoin ja joista ei oikein voi kiistellä. :-) Päivälehtien sivuillahan on usein niitä juttuja, että näetkö tässä kuvassa sitä tai tätä, ja joku näkee ja joku toinen taas ei. Minä en yleensä näe mitään. :-D

      Olipas sattuma, että miniä sattui olemaan samaan aikaan liikenteessä. Kiva ylläri. <3

      Poista
  10. Kyllä Suomessa osataan, täällä meillä on kaikki keskiaikaistyyliä ja likaista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höh, onpas ikävää. Vanhahtava tyyli vielä menisi, mutta likaisuus on kyllä aika vastenmielistä... Suomessa metroasemat siivotaan minusta tosi hyvin. Nytkin oli parilla asemalla lattianpesukoneet käynnissä.

      Poista
  11. Ooooh... suuren maailman tuntua... ja huomaa asuvansa niin maalla, kun ei ole metroa! Upeaa arkkitehtuuria kyllä Suomessa - kun tehdään, niin tehdään viimoisen päälle!! Hih vessojen lukot, saati teräksinen kliinisyys...
    Omat menopelit (auto&fillari) tehneet kyllä sen, etten osaisi julkisia käyttää edes täällä kotikaupungissa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän tuo Helsingin metro järin suuri ole noin niin kuin ison maailman mittakaavassa, mutta onpahan kumminkin. :-) En itse ole mikään suuri metrofani, ja kuljen mieluummin autolla... Julkisissa (ja varsinkin metrossa) kun on se ongelma, että ne eivät kuitenkaan vie ihan perille asti, joten pitää löytää jokin liityntäyhteys tai sitten kävellä perille asti.

      Teräksiset vessat on kyllä kalseita, mutta toisaalta varmasti helppo pitää puhtaina. Ja puhtaanapito on aika tärkeää julkisissa vessoissa! Tuolla ei muuten ollut mitään käsienpesumahdollisuutta (tai en ainakaan löytänyt semmoista :-D), mikä oli aika ällöttävää.

      Poista
  12. Nyt ei tarttee itse lähtä katsomaan uusia metroasemia, kun pääsi tutustumaan niihin lokoisasti omassa sängyssä maaten :) Kiitos esittelystä.

    C-vyöhyke, murr. AB-vyöhyke päättyy kaksi pysäkkiä ennen kotipysäkkiä ja päivän työmatkat maksaa 8,20 euroa. Onneksi on pysyvä etätyömahdollisuus ja työnantajan tarjoama työmatkaetu, joka tosin kattaa vain AB-vyöhykkeellä matkustamisen. Joskus maksan ylimääräisen 2,80 e kun jäänkin kotimatkalla Omenaan haahuilemaan enkä ennätä bussiin ennen vaihtoajan päättymistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että olit mukana asemakierroksella. :-)

      Harmillista, että et ihan pääse matkustamaan AB-lipulla! Mulle tuo vyöhykeuudistus on jäänyt aika vieraaksi, vaikka onhan se ollut voimassa jo monta vuotta. Joissakin tapauksissa se taisi halventaa lippuja, ja joissakin (kuten sinun) tapauksessasi lipun hinta nousi. Seutulippu Matinkylästä Helsinkiin maksoi ennen muistaakseni melkein 5 euroa, joten tässä tapauksessa matka halpeni.

      Kivaa viikon jatkoa! Toivottavasti tykkäsit Rakkaani merikapteeni -leffasta. :-)

      Poista
  13. Heippa! Kiva postaus : ) Asemat on mun mielestä kaikki hienoja ja todella omanlaisiaan. Nopeasti tunnistaa, missä ollaan. Soukassa on muuten toisessa (Yläkartanontien) päässä liukuportaat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa, Inka, ja kiitos kommentistasi! :-) Ja kiva kun vinkkasit Soukan liukuportaista!

      On kyllä ihan mahtavaa, että nykyään panostetaan metroasemiinkiin esim. taiteen muodossa. Olisi niin tylsää, jos kaikki olisivat vaan jotain harmaita ja kolkkoja putkia!

      Poista

Kiitos kommentistasi. <3