Pääsin kuin pääsinkin käymään Ääslinnassa viikonloppuna, sillä koronatestini tulos oli negatiivinen. Kun kävin testissä keskiviikkona iltapäivällä, tuloksesta kertova tekstiviesti kilahti kännykkääni torstain ja perjantain välisenä yönä kello 0.43, eli tulos tuli melko tarkalleen puolessatoista vuorokaudessa.
On kyllä tosi hyvä, että nykyään testataan vähäoireisetkin, niin ei tarvitse arvuutella. Minäkin olisin joutunut muuten joko jättämään reissun välistä tai olemaan koko viikonlopun pelko persiissä, että onkohan minulla korona ja tartutanko sen muihin. En kyllä ihan ole ymmärtänyt, oikeinko laboratorioissa istutaan yötä päivää analysoimassa ihmisten testejä ja lähettelemässä tekstiviestejä, vai onko homma automatisoitu jotenkin...Pöpöni oli kai jokin vatsapöpö, ja epäilen aiheuttajaksi purkkihernekeittoa, vaikken tiedäkään, voiko purkkihernekeitosta ylipäänsä saada jotain pöpöjä. Teoriani ei ole aukoton siinäkään mielessä, että ukkeli söi tiistai-iltana samaa keittoa kuin minä, eikä hän saanut mitään oireita (mitä nyt vatsassa oli kuulemma vähän epämukava olo, mutta kenelläpä ei olisi hernekeiton syömisen jälkeen!). Minä tosin söin soppaa kaksi kertaa enemmän kuin ukkeli (ylläri), ja söin myös kaikki lihapalat, koska ukkeli työnsi ne minun lautaselleni. Emme normaalisti syö koskaan purkkihernekeittoa, mutta nyt tuli tehtyä poikkeus, koska halusin päästä eroon keväällä ns. korovarastoon ostetuista hernekeitoista. Saamani tauti oli sen verran sinnikäs, että oloni oli täysin normaali oikeastaan vasta sunnuntaina. Tällä hetkellä onkin semmoinen tunne, etten syö hernekeittoa enää ikinä!
Viikonloppu Ääslinnassa sujahti vilakasti, mutta kerkesimme kumminkin juhlimaan iskän synttäreitä. Ukkeli ei lähtenyt mukaan vaan jäi kotiin juhlimaan kavereidensa kanssa (sori naapurit) – ei kuitenkaan appiukkonsa synttäreitä vaan jotain muuta, mikä jäi minulle epäselväksi.
Pörre-koiran näkeminen tuotti taas suurta iloa, ja harmitti, että olin unohtanut ladata kamerani, ja jouduin kuvaamaan metsäretkellä kännykällä. Kumma juttu, että vaikka minulla olisi olevinaan kuinka hyvä kännykkä, kuvani ovat aina yhtä paskoja. Tosin ei tämä nykyinen kännykkäkään mikään tuliterä ole, vaan se on ukkelin vanha, kun omasta hajosi näyttö.
❤ |
Olen jo aiemminkin sanonut, että inhoan valoisia kesäöitä, ja syksyn pimeät yöt ovat tuntuneet kesän jälkeen oikein tervetulleilta. On ihanaa, kun ei tarvitse herätä auringonpaisteeseen! Päivällä saisi toki olla valoisaa, ja vaikka en mikään varsinainen meteopaatti enää olekaan, tämä päivien harmaus alkaa kieltämättä pikkuhiljaa tökkiä. Ukkelia pimeys masentaa oikein todella jo siitäkin syystä, että ukkeli ei ole viettänyt syksyjä Suomessa neljään tai viiteen vuoteen, ja hän oli jo ehtinyt unohtaa, miten pimeää voi olla.
Kaivelin koneelta piristykseksi muutamia kuvia kesältä.
Kesällä näkyi tyyninä iltoina usein kuumailmapalloja, ja mielenkiinnosta googlettelin, paljonko kuumailmapallolla lentäminen maksaisi. Helsingistä lähdettäessä (kyseinen firma tekee lentoja myös Turusta) yhden hengen lippu maksaisi 239 euroa, ja koko pallon vuokraaminen omaan käyttöön maksaisi 1280 euroa, jos matkustajia olisi kaksi. Olisihan kuumailmapallolla lentäminen varmasti hieno kokemus, mutta mahtaisikohan aika käydä pitkäksi, kun koko ohjelmaan käsketään varaamaan aikaa peräti viisi tuntia (itse lento kestää tunnin).
Huomasin yhtenä päivänä, että pala Linnanmäkeäkin näkyy tänne. |
Meni aika pitkään, ennen kuin tajusin myös Suomenlinnan kirkon näkyvän parvekkeellemme.
Aurinko nousee Suomenlinnan takaa. |
Sama tapahtuma, mutta pilvisempänä päivänä. |
Clarion-hotelli ilta-auringossa. |
Eräs iltataivas. Etualalla näkyy Lapinlahden silta, johon Länsiväylä päättyy. |
Laivaliikenne on vähentynyt rajusti, ja vilkasliikenteinen kesä on enää muisto vain. Kun kesällä Länsiterminaalissa pyörivät vakituisesti Silja Europa, Baltic Queen sekä Victoria I (Megastarin, Starin ja Eckerö Linen Finlandian lisäksi), nykyään satamasta liikennöivät enää Tallinnan pika-alukset ja Victoria I viikonloppuisin. En kyllä ymmärrä, miten varustamot tulevat selviämään koronasta.
Porukkaa Baltic Queenin kannella kesällä. |
Silja Serenade menossa Riikaan. |
Yhtenä päivänä olin tulossa kotiin ja kohtasin tuossa viereisen rakennustyömaan takana hämmentävän näyn: siellä pyöriskeli jättimäinen risteilyalus!
Näky oli todella absurdi, sillä en ole nähnyt kyseisessä poukamassa ikinä yhtäkään laivaa, saati sitten noin isoa.
Mutta Google pelasti tästäkin pulasta, sillä Yle Uutiset tiesi kertoa seuraavaa:
"Kaksi suurta risteilijää on liikkunut tiistaina Turun saaristossa. Kyseessä ovat TUI Cruises -varustamon alukset Mein Schiff 1 ja 2, jotka on rakennettu Meyerin Turun telakalla.
Turun Sataman operatiivinen johtaja Antti Pekanheimo kertoo, että alukset eivät tule Turkuun, vaan ne kiertelevät jonkin aikaa Airiston vesialueella Itämerelle suuntautuvan risteilyn merkeissä. Molemmat alukset ovat myös sen verran suuria, ettei niille löytyisi mitat täyttävää laituripaikkaa."
Jäi kuitenkin arvoitukseksi, mitä ihmettä Mein Schiff 1 teki Jätkäsaaressa.
Lisää hämmentäviä laivakokemuksia tuli, kun näin Ruoholahdessa Tammasaaren laiturissa Crusellin sillan kupeessa ison mustavihreän laivan.
En ole koskaan nähnyt kyseisessä paikassa laivoja, joten oli – juu, arvasitte oikein – googletettava. Ship tracker tiesi kertoa, että Eira oli tullut Helsinkiin Ust-Lugan kaupungista Venäjältä, ja kun hain aluksesta lisää tietoa, kävi ilmi, että alus kuljetti kivihiiltä.
"Rannassa käy tasainen surina ja pauke. Tammasaaren laiturissa Ruoholahdessa irtolastialus M/S Eira purkaa kivihiililastiaan.
Venäjän Ust-Lugan satamasta tuotua mustaa mursketta nousee valtavan rautalaivan ruumasta joka kauhallisella lähes kymmenen kuutiota. Hiili kauhotaan suppiloon, josta se siirtyy maanalaisilla kuljettimilla Helen Oy:n hiilisäiliöön.
Purkaminen kestää 16–24 tuntia eli noin kaksi työpäivää. Yöksi äänet vaikenevat, sillä lastia puretaan arkipäivisin iltakymmeneen saakka.
Laivat vierailevat Ruoholahdessa satunnaisesti, useimmiten syksyisin sekä keväällä ja talvella. Kesäisin laivat eivät hiiltä kuljeta.
”Laivat tuovat hiiltä tarpeen mukaan. Eli silloin kun asiakas Helen sitä tilaa”, Ylärinne kertoo.
Kaikki Helenille tuleva hiili haetaan tällä hetkellä pääasiassa Venäjältä, Ust-Lugan sataman lisäksi Viipurista ja Vysotskista. Hiiltä ostetaan useilta kansainvälisiltä hiili- ja raaka-ainekauppiailta."
Minun täytyy tunnustaa, että kivihiili on ollut minulle tähän asti täyttä utopiaa, enkä ollut todellakaan tiennyt, että yli puolet Helsingin lämmitysenergiasta tulee kivihiilestä. Sitäkään en ollut tiennyt, että vuodesta 2029 alkaen kivihiilen käyttö sähkön ja lämmön tuotannossa tulee olemaan kielletty. Hiilivoimalat ajetaan alas, ja kivihiili pitää korvata siihen mennessä muilla lämmöntuotantomenetelmillä. On tämä maailma melkoinen paikka.
Yhtenä aamuna heräsin siihen, että oli niin valtava sumu, että ikkunoista ei näkynyt yhtään mitään. Ihan kuin joku olisi peittänyt talomme valkoisella peitteellä. Kerrassaan hämmentävä kokemus.
Tässä sumu on alkanut jo hieman hälvetä (kuva otettu merelle päin). |
Toisena päivänä olin kävelyllä, ja sumu teki tutuista maisemista varsin erikoisen näköisiä.
Loppuun vielä opettavainen kertomus auton katsastuksesta.
Rupesin miettimään joskus syyskuun toisella viikolla, että milloinkohan se meidän auton viimeinen katsastuspäivä olikaan. Vilkaisu auton rekisteriotteeseen paljasti karun totuuden: viimeinen katsastuspäivä oli ollut elokuun 21. päivä. Olin siis ajellut tietämättäni ajokiellossa olevalla autolla kolmisen viikkoa ja käynyt vielä Savonlinnassakin. Kiva kiva.
Ei muuta kuin hirveällä hädällä googlettamaan, miltä katsastusasemalta saisin ajan ensimmäiseksi. (Ajokiellossa olevalla autolla ei saa ajaa kuin katsastusasemalle, ja tästä pitää olla ajanvaraus todisteena.) Lisähaastetta asiaan toi se, että se osanen, joka oli pudonnut moottorin sisään, kun olin ollut lähdössä Isolle-Melkuttimelle ja tarkistanut öljyjä, oli edelleenkin siellä missä oli, kun en ollut saanut vietyä autoa korjaamolle. Enpä ollut tarkistanut kyseisen tapahtuman jälkeen öljyjäkään, kun en ollut uskaltanut avata konepeltiä. Näin ne ongelmat ratkaistaan! 😆 Nyt en sitten ehtinytkään enää korjauttaa vikaa, kun auto oli vietävä pikapikaa katsastukseen.
Pikkuisen kuumotti mennä katsastusasemalle kolme viikkoa myöhässä, varsinkin kun tiesin, että konepellin alla ei ollut kaikki ihan kohdallaan. Katsastusmies kuitenkin lohdutteli minua, että ei haittaisi, vaikka auton toisi katsastukseen myöhässäkin, jos autossa vain olisi kaikki kunnossa. Minä hymähdin, koska tiesin, että kaikki ei ollut kunnossa ja että auto ei taatusti menisi katsastuksesta läpi. Jätin kuitenkin mainitsematta puuttuvasta palasesta katsastusmiehelle. Ehkä hän ei huomaisi koko asiaa?
Menin katsastuksen ajaksi viereiselle Shellille vetämään kahvia napanderiin ja hermoilemaan. Puolen tunnin päästä maleksin häntä koipien välissä takaisin katsastusasemalle kuulemaan tuomion.
Katsastusmies näkyi seisovan auton vieressä ja kirjoittavan rekisteriotteeseen jotakin. Yritin tulkita, oliko tämä hyvä vai huono asia, ja tulin siihen tulokseen, että huono. Minut nähdessään mies kysyi: "oletko milloin öljyjä katsellut?".
Arvasin heti, että käry oli käynyt ja että nyt oli parempi kertoa totuus. Piti kumminkin pikkuisen miettiä, miten vastaisin katsatusmiehen kysymykseen, koska en voinut vastata todenmukaisesti (=monta viikkoa sitten), koska silloin heräisi kysymys, miksi en ollut korjauttanut vikaa aikaisemmin.
Pikaisen pohdinnan jälkeen vastasin tarkistaneeni öljyt "vastikään", joka oli minusta tarpeeksi epämääräinen ja kuitenkin todenmukainen ilmaisu. Vastikään saattoi tarkoittaa yhtä hyvin eilistä päivää tai viime kuukautta, riippuen tulkinnasta. Nolona jatkoin tapauksen kuvailemista ja kerroin, kuinka jotain oli pudonnut moottorin sisään, kun olin yrittänyt tunkea mittatikkua takaisin reikään. Sitten olinkin huomannut katsastusajan menneen umpeen, enkä ollut ehtinyt korjauttaa vikaa. Kappas vaan, kun pitikin sattua juuri ennen katsastusta.
Katsastusmies myhäili huvittuneena. Hän kertoi ihmetelleensä, miksi ei ollut meinannut saada mittatikkua takaisin reikään, ja otti pöydältä jonkin esineen. "Onnistuin kalastamaan auton sisältä tällaisen", mies sanoi.
Tarkastelin uteliaana öljyistä esinettä, joka oli paljon suurempi kuin olin kuvitellut, melkein kämmenen kokoinen. Siinähän se kadonnut lammas taisi ollakin.
Katsastusmies ei ollut pienestä kalastussessiosta moksiskaan, ja kun autossa ei ollut ilmennyt muita vikoja (paitsi rekisterikilven valo, joka on ollut palanut ainakin vuodesta 2018, kun en ole saanut valoa korjautettua), auto sai hyväksytyn paperit. En muista, koska olisin viimeksi ollut yhtä onnellinen kuin sillä hetkellä!
Mitä siis tästä opimme? No ainakin sen, että minkä tänään hukkaa, sen katsastusmies huomenna löytää.
Ennen kuin lopetan jaaritteluni, pitää vielä kertoa yhdestä merkittävästä tapahtumasta. Sain nimittäin vihdoinkin grillimakkaraa!
Tämä onnellinen jälleennäkeminen tapahtui lokakuun yhdeksäs päivä, eli pääsin kumminkin makkaran makuun vielä tämän vuoden puolella. Söinkin sitten samalla koko paketillisen – tai tarkalleen ottaen 3,75 kappaletta (eipäs liioitella kumminkaan).
Valoisia päiviä!